Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 86, 87, 88
 Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
DEA!!
InläggPostat: lör aug 01, 2015 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6934
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Agge på tivedens motor eller roffe på vrm (om han har tid) Smile
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Winmine
InläggPostat: tor nov 12, 2015 12:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 12 november 2015
Inlägg: 2
Pictures: 0

Jag har läst igenom hela tråden tror jag, och det verkar vanligt att dom som trimmar lite mer, köper en bättre/tåligare vev men med samma slaglängd. Borde det inte finnas mycket att vinna på att montera en vev med längre slaglängd? Förutom att du får använda cylinderfotspacers och modifiera blocket lite, finns det några nackdelar med detta?
DEA eller någon annan med erfarenhet kanske kan beskriva vilka konsekvenser ett byte enbart av vev skulle göra?

Tänkte ungefär såhär:
Polini Evolution/Guss 80cc (fått intrycket att den är "allround" och mellanvarvig?)
Vevaxel med 46-48mm slaglängd
Beta RR Originalrör (ska vara bra mellanregisterrör har jag förstått)

+Större förgasare, reeds och bättre koppling självklart.

Räknar jag rätt skulle det sluta på 94cc och en rolig lättkörd moppe, jag är inte ute efter ett smalt register på toppen således.
Tänker jag helt galet/har jag glömt något?
_________________
Wroom!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Winmine
InläggPostat: fre nov 13, 2015 8:25 am    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 12 november 2015
Inlägg: 2
Pictures: 0

Läste vidare på nätet och det kan bli problem med öppettider på avgasportarna m.m. om man höjer upp cylindern för mycket. Nu verkar Polini guss 80cc ligga kring 180 grader original så viss höjning skulle säkert funka men kanske inte 8mm Smile

Alternativ två då, skulle det gå att montera ett Polini Big evolution kit på en Beta RR AM6? Avsett för Scootrar vad jag förstått, men går det att få dit med modifiering? Någon som har erfarenhet?
_________________
Wroom!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DEA!!
InläggPostat: lör nov 14, 2015 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6934
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

Som du skriver så kommer porttiderna att strula.

Varför inte köpa ett cylinderkit som har lite mer cc? Smile
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Handendärduvet
InläggPostat: sön feb 14, 2016 12:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 19 juli 2015
Inlägg: 26
Pictures: 0
Ort: Nacka

Halloi!
Min fråga har säkert redan svarats på men orkar inte bläddra igenom 80 sidor...

Jag funderar på att skaffa MK handmade 70cc till denna setup.

14 mm förgasare (Inte 100% säker har inte hunnit mäta)
Orginalrör med igensvetsad blindrör
Öppet luftfilter
Ostrypt cdi malossi
14/53 eller 13/53 (SM-däck)

Det lär ju bli dåligt kylt om man har en orginalförgasare så liten. Är ganska säker på att min förgasare är 14 mm (orginal). Duger det för 70cc om jag har öppet filter och större munstycke? Hur viktigt är det att jag byter till säg 17.5 mm?

Undrar också av ren nyfikenhet hur mycket bättre 70ccn går me öppet filter. Rolling Eyes Question

Tack
_________________
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CrescentRaggaren
InläggPostat: tis jul 05, 2016 10:42 pm    Rubrik: parmakit till AM6 Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Inlägg: 22
Pictures: 0
Ort: Övertorneå

Hejsan alla moppers!
Jag hade tänkt att montera ett parmakit 93cc racing på en AM6 motor.
Jag vet att det krävs omarbetning i motorblock för att få det att passa.
Nu till frågan: Passar det direkt på en AM6 motor som sitter i t.ex MH furia, Rieju drac, Derbi Senda ect? Eller måste man tillverka en adapterplatta mellan cylinder och motorblock för att det ska passa, som på stage6 70cc R/T?

Tacksam för all hjälp, ska bli vinter racing-projekt av någon slags crossmoppe med am6a

Och visst går det med en original vev? den har väll 39mm slag?

Och ifall någon har erfarenhet med detta cylinderit, så kan den personen kanske lämna en kommentar om vad han/hon tycker om cylinderkitet

Länk till cylinderkitet: http://www.twostroke.se/product.asp?product=23891

Mvh Viktor
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
StigOfTheMopeder
InläggPostat: sön mar 12, 2017 11:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 02 juni 2015
Inlägg: 30
Pictures: 0
Ort: Skåne

Tjena! Dags för en upgradering av cylindern och har kollat runt lite, jag har hittat dessa tre;
Bidalot 70cc Racing
Metrakit Prorace 3
Stage6 77cc BigRacing

Vilken tror ni ger ut mest kraft? Står att stage6 cylindern ska kunna leverera 24hk, metrakit 18hk (dock kräver den visst en större förgasare för att uppnå det) och Bidalot cylindern står det inte..
_________________
Dem säger att jag inte bryr mig, men det skiter jag i!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 86, 87, 88 Sida 88 av 88

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet