Derbi Senda 2015 Tröga växlar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Andreas493
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juni 2016, 15:49
Ort: Åkersberga

Derbi Senda 2015 Tröga växlar

Inlägg av Andreas493 »

Tja! Köpe en Derbi Senda xtreme 2015 i torsdags. Ägaren hade låtit den stå i ett ahlv år men kört den då och då. Allting i motorn och så gick bra när jag köpte. Men efter första dagen så började det bli trögare och trögare att växla upp samt att hitta neutral. Ibland spökar den och smäller till och konstiga saker händer. Vi bytte olja och det var lite metallflisor på den samt oljan var genomskinlig/grå. Efter att ha kört 2 dagar med nya oljan så är det likadant och blir bara värre.

Jag har läst att det skulle kunna vara lamellerna. I sådanna fall undrar jag om det bara är att byta och att allt blir bra eller om växellådan redan är sliten?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Svårt att uppfatta vad du menar med genomskinlig grå. Säker på att det inte läcker in vatten i växellådan?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Grå, nästan genomskinlig (vattnig?) växellådsolja... Låter som att det var på tiden att byta den då ;)
Metallflisor är det nästan alltid när man tömmer växellådsoljan, till och med på mina crossar när de är NYA!

Men är det massvis med flisor så kanske man bör ställa sig frågan: Är denna växellåda verkligen tänkt för att crossväxlas med?
Nu säger jag inte att du har gjort det utan det kan ha varit ägaren innan men då du sa att den gick bra i början...

Själv så hade jag valt att öppna motorn för att se hur det ser ut då det kan vara en himla massa olika anledningar men eftersom du säger att det smäller osv så misstänker jag att någon växel kan ha tagit skada och att en eller flera kuggar kan "hoppa över" pga att det är så slitet...
Så öppna lådan!

Sedan angående lamellerna...
Lamellerna påverkar kopplingen och inte växellådan.
Självklart så kan den slira om lamellerna eller kopplingskorgen för den delen skulle vara slut, men det är inte alls vanligt på en original moped, särskilt inte en "ny" sådan!

Sedan kanske kopplingsvajern skulle behöva spännas om det vore så att kopplingen inte tar ordentligt? :P
Andreas493
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juni 2016, 15:49
Ort: Åkersberga

Inlägg av Andreas493 »

Tack för svar! Öppnade kopplingskåpan och skruvad av korgen. Under vid växelföraren fanns en svart "Växelväljararm" Den var sliten. Nu går växlarna bättre men det började kännas lite trögt igen. Antar att ifall det blir värre så får jag byta kopplingskugg, växelförare och armen igen.
Skriv svar