Smäller ifrån vad jag tror är växellådan då och då.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Smäller ifrån vad jag tror är växellådan då och då.

Inlägg av jonte101001 »

Tjenare! Har en Rieju mrt 16 som det på senare tid har börjat smälla ifrån vad jag tror är växellådan.

Det brukar oftast ske vid normalstora uppförsbackar och det har oftast hänt på lägre varv.

Det ibland smäller det hårt och ibland är det en liten smäll. Det känns mest ifrån vänsterfoten. Det låter rätt högt.

Någon som har någon ide vad det kan vara?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Det är inte så enkelt att fram drevet o kedjan är slut då hoppar kedjan över dom snedslitna kuggarna på framdrevet o det smäller rejält.
moddlaren trimma lungt
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

moddlaren skrev:Det är inte så enkelt att fram drevet o kedjan är slut då hoppar kedjan över dom snedslitna kuggarna på framdrevet o det smäller rejält.
Tänkte på det, nu så har jag ett 10 drev ist för orginal 11 och kedjen är relativt spänd. Kan det vara så att den hoppar över kuggar eller något eftersom kedjan måste kämpa med att komma runt svingen?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Du bytte bara drev o inte kedja?? När drevet är slut är kedjan slut. Kedjan töjs av det slitna drevet så med ett nytt drev så går inte kedjan ner i botten på kuggarna då kedje länkarna är förlånga av slitage..

Man byter alltid båda dreven o kedjan samtidigt.. Annars slit don saker som är nya ut jätte fort..
moddlaren trimma lungt
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

moddlaren skrev:Du bytte bara drev o inte kedja?? När drevet är slut är kedjan slut. Kedjan töjs av det slitna drevet så med ett nytt drev så går inte kedjan ner i botten på kuggarna då kedje länkarna är förlånga av slitage..

Man byter alltid båda dreven o kedjan samtidigt.. Annars slit don saker som är nya ut jätte fort..
Bytte inte drev pga av det var slut. Utan bara för att jag ville ha 10 (:
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Har du kedjan så spänd att du har lyckats ta död på lagret som sitter i motorn innanför fram drevet??
moddlaren trimma lungt
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

moddlaren skrev:Har du kedjan så spänd att du har lyckats ta död på lagret som sitter i motorn innanför fram drevet??
Det där säger mig ingenting tyvär.
Men kedjan var relativt spänd i början men nu så kan man röra den 5+ cm
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om inte drevet var utslitet så borde inte kedjan ha slitits ut.

Hur exakt menar du med "kedjan är relativt spänd"?
Kedjan ska inte vara speciellt spänd då den "styvnar till" ytterligare då man lägger i en växel/gasar så är den för spänd går den sönder väldigt fort.
Vet dock inte riktigt hur den beter sig om den är för lös, har aldrig hänt något på mina hojar då jag känt att kedjan är ganska lös...

Men när händer det? Enbart i uppförsbackar?
Hur är det när du växlar?

En video vore optimalt för att förstå! :p
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Om inte drevet var utslitet så borde inte kedjan ha slitits ut.

Hur exakt menar du med "kedjan är relativt spänd"?
Kedjan ska inte vara speciellt spänd då den "styvnar till" ytterligare då man lägger i en växel/gasar så är den för spänd går den sönder väldigt fort.
Vet dock inte riktigt hur den beter sig om den är för lös, har aldrig hänt något på mina hojar då jag känt att kedjan är ganska lös...

Men när händer det? Enbart i uppförsbackar?
Hur är det när du växlar?

En video vore optimalt för att förstå! :p
När bytte till 10 drevet så spännde vi kedjan rätt mycket men fortafrande imo precis på gränsen till att vela spänna ut den lite. Men nu efter ett par veckor har den slappat till sig några centimeter.

Det händer till 90% av gångerna i samma uppförsbacke till mitt hus. Men det händer bara någon gång i veckan. Ibland smäller det högt och man känner av smällen i vänsterfoten mest pga vibratioen av smällen som uppstår. Ibland är det bara en liten smäll som man känner/hör.

Påminner lite om smällen när man crossväxlar fast mindre.

Skitsvårt att förklara.

Inga problem att växla, känner inget konstigt då.

Mitt 11 drev som jag btw har bytt tillbaka till nu då jag vill se om det händer samma sak börjar bli lite slitet, man ser små hajfenor
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Nu har jag smällt på 11 drevet igen.
Är kedjan för spänd eller lagom? Och hur ser det ut på bakdrevet?
Länk till däe jag visar hur spänd kedjan är och drar i den på bakdrevet : https://youtu.be/B0lr7Lk_DS0
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

jonte101001 skrev:Nu har jag smällt på 11 drevet igen.
Är kedjan för spänd eller lagom? Och hur ser det ut på bakdrevet?
Länk till däe jag visar hur spänd kedjan är och drar i den på bakdrevet : https://youtu.be/B0lr7Lk_DS0
Låter som att du är andfådd pga upphetsning som i en amatörporrfilm ;)
Nej men skämt åsido.
Tyckte det såg ganska okej ut till en början, tills du började "lyfta" länkarna från bakdrevet.
Jag kan då inte lyfta länken (möjligtvis någon millimeter) från bakdrevet.

Jag har då aldrig varit med om att det smäller ifrån kedjan/dreven och jag har som sagt haft ganska lös kedja många gånger på mina crossar, och jag har kört uppför många branta backar/hopp...
Så jag vet inte vad felet kan vara, tyvärr.

Moddlaren kanske har några fler idéer? Han verkar vara bland de mest insatta här på forumet :p

Spänn lite till skulle jag nog säga!
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Kanske får bli ett nytt kedjeköp till sommaren, kostar ju trots allt bara 200-300 kr
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Det har helt slutat att smälla nu när jag bytte tillbaka till 11 drevet. Antar väl att kedjan var för utsliten för att ligga på ett nytt 10 drev
Skriv svar