Behandling av rör

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

filipnordgren123
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 september 2016, 09:04

Behandling av rör

Inlägg av filipnordgren123 »

Tjenare! tänkte kolla ifall någon vet ett bra sätt att behandla sitt trimrör på.

Har ett yasuni rör som hade lite fläckar av ytrost på sig så sandpapprade ner det och sen polerade upp det med lite autosol vilket jag blev nöjd med men ganska snart igen blev det skitigt och fick ytrost, så fick polera upp det igen.
Tänkte man kunde lacka det med värmebeständig klarlack men bestämde mig för att jag ville behandla det på något annat sätt, helst få tillbaka den färgen röret hade innan. Den färgen och finishen är ungefär som på bilden nedan. lite brunare färg och ganska blank yta, många vet säkert vad jag syftar på.

Undrar ifall någon vet på vilket sätt man kan få fram en sådan färg/finish på? Eller om någon testat och hur det funkade.

Mvh. Fille

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Linolja! Ger en gyllenbrun färg när den blir varmt, och skyddar mot rost :)
filipnordgren123
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 september 2016, 09:04

Inlägg av filipnordgren123 »

Rexxy skrev:Linolja! Ger en gyllenbrun färg när den blir varmt, och skyddar mot rost :)
AA läste någon stans att de skulle funka med det! hörde att de skulle vara kallpressad linolja men vet inte ifall det funkar med vanlig också men vart kan man annars köpa kallpressad? :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ja köpte en "sprayburk" på Biltema.. :P Med linolja.

Röret kommer se ut såhär då:

Bild
Skriv svar