Derbi dör vid gaspådrag

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Felix g
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 augusti 2016, 14:18

Derbi dör vid gaspådrag

Inlägg av Felix g »

Hej, har en Derbi med trimrör, sportluftfilter och 50cc sport. Efter jag hade bytt cylinder så dör den om ja gör halvgas eller mer. Har gjort rent förgasaren och ställt in den men ingen skillnad, Någon som vet vad felet kan vara? :roll:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tippar på dålig luft/bränsle inställning (skruv på förgasare)
Eller dåligt inställd förgasare (munstycken)

Hur låter den när den dör?
Typ: Böööh
Eller låter den väldigt ettrigt/snålt som om den har 'en del kvar att ge'?

Video vore bra!
Felix g
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 augusti 2016, 14:18

Inlägg av Felix g »

Den låter typ "bööh" när ja gasar på
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kan det vara så att den drunknar då när du ger halv/full gas?
Att huvudmunstycket är för stort dvs.

Låter konstigt att det skulle hända då du satt på en 50cc sport som borde vilja ha mer bensin men det är ju inte helt omöjligt iofs...
Luftfiltret kan även vara smutsigt så att det täpper igen alla små porer så att den inte får tillräckligt med luft, alltså "böö:ar" den likadant som om munstycket vore för stort.

Så börja med att kolla luftfiltret och tvätta det om det är smutsigt, är det inte det så kan du se till att luft/bränsleskruven är inställd.
(Standard inställning är väl fullt inskruvad sedan skruvar man ut 1.5 varv)

Går den dåligt efter det så borde du sätta dit ett lite mindre huvudmunstycke, tills den slutar att blöddra ("böö:a") :)
Felix g
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 augusti 2016, 14:18

Inlägg av Felix g »

Kan det vara att jag har för litet munstycke, det sitter 67.5 på nu
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om den "böö:ar" så är huvudmunstycket för stort.
Låter den som att den är kall och inte orkar varva upp så är det för litet huvudmunstycke.

Då du bytte till en 50 sport vilket oftast är en något förbättrad originalcylinder med vassare portar och oftast även en 'bättre' kolv.
BORDE den ju behöva mer bensin, alltså ett större huvudmunstycke.

Så att den "böö:ar" som du sa låter inte riktigt troligt i mina öron så jag föreslår att du gör rent förgasare, luftfilter och ser till att luft/bränsleskruven är ordentligt inställd.
"böö:ar" den fortfarande efter det så är det bara att byta ner ett per storlekar i huvudmunstycke...

Video på hur den går vore optimalt, mycket enklare att hjälpa till då. :)
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Är det inte så att om den böar så är huvudmunstycket alldeles för litet? För jag menar när det är för stort munstycke så blöddrar/fyrtaktar den ju.
Om man säger
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Folk säger så mycket olika...
Den blöddrar/böö:ar när det är för stort, den drunknar i bensin.

Så om TS slänger upp en video så ska jag tala om för honom om det är för stort eller för litet.
Skriv svar