nån laga moppe?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

nån laga moppe?

Inlägg av Lukas01 »

Nån som vill laga min moppe för 1000? behöver ni nya delar köper jag det.

har en ludix 08 avgasröret börja smälla och moppen sänkte farten till typ 20 och nu går den bara så snabbt. Även massor med grus i luftfilter boxen tvättat förgasarn flera gånger.

tar moppen dit ni vill
STUNT IS LIFE
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Det har antingen med luft/bränsle blandningen eller tändningen att göra.

Så börja med att sätta dit ett bränslefilter (även om du har ett så sätt dit ett nytt, kostar ungefär en tjuga eller två).

Gör rent luftfiltret, se till så att luftboxen är hel så att det inte kommer in massa smuts där.

Gör rent förgasaren, skruva isär den, lägg den i ett bensin/diesel bad under natten så att eventuell smuts som finns löses upp.
Sedan så blåser du rent alla hål och munstycken med tryckluft, har du inte kompressor så finns det "tryckluft på burk" att köpa på Biltema för ungefär en 50-lapp.

Går den inte bra efter detta så tycker jag att du ska byta tändstift.

Och går den inte bra efter du har gjort allt ovanstående så kan du ta hjälp av en polare som kan motorer, annars kan du självklart ta hjälp här med. :)
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Nu har jag nog flyttat 4 trådar som du postat fel, läser du ens?
Tror inte jag sett nån tråd från dig som ej legat fel.

Vet faktiskt inte om denna tråd ska ligga här heller men känns bättre än projekt, helst skulle jag nog se detta inom köp o sälj som annons.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

Raggarn jag kan inte öppna luft filtret skakat ur mycket grus men hör att det är kvar inne som inte åker ut. Ser ut som att luft filtret är ihop gjutet om man säger så men kanske inte stämmer, hur öppnar man det? Försöker bara dra isär det men inga framsteg ser inga markeringar på det heller utom ett som inte går att trycka vrida eller något på.
STUNT IS LIFE
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

hur ser luftburken ut? som på en speedfight eller en vivacity?för där sitter det 3-5 skruvar tror jag mig minnas. sen tror jag att det kan vara bra att köpa ett nytt filter till boxen då gruset kan ha förstört det. gruset har troligtvis kommit i via insuget till luftboxen. vet inte om det ser likadant ut som på speedfight eller vivacity men kolla om det kanske är enkelt att sätta ngt sorts galler eller vad som häst vid luftboxinsuget så inte gruset stänker in ifrån bakhjulet vilket det troligtvis har gjort. lägg upp lite bilder:)
"there are no speed limits on the road to success"
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

Ludde, det ser ut såhär: Bild


grejen är att luft filtret har inga skruvar alls.

Har en slang från insuget som jag råkat ta bakom bakhjulet så exakt som du säger så spruta det in grus. Tar foto senare idag. tack som fan för hjälpen uppskattas extremt
STUNT IS LIFE
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

låter väldigt konstigt att det inte finns några skruvar. isf är det någon "snap on" lösning på det och då borde det bara vara att försiktigt försöka bända isär dem två delarna.

sen när den är öppen så får du försöka rengöra burken och köpa ett nya filter. finns på twostroke.se tror jag annars går det nog att fixa hos din närmaste mc handlare.

glöm inte att olja in filtret lite också. köp oljefilter. annars kan man ta tvåtaktsolja om man är lite snål:)

om du vet vad håller på med så kan du våga dig på att skruva av cylindern och kolla så inte motorn skurit. kanske kan vara bra att köpa nya kolvringar oavsett och en kolv om den inte är fräsch. annars kan tyvärr cylindern skurit pga gruset om det kommit in. :(

men börja med boxen:)
"there are no speed limits on the road to success"
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

Men hur kan cylindern skurit om den startar lätt?

om den har skurit köper jag fan 70cc. Ska köpa nytt tändstift och bränslefilter nu i veckan

ska forsätta kolla på luft filtret imorgon men försökt öppna det i 2tim
STUNT IS LIFE
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om en motor skär ihop så startar den inte efter det.
Däremot så kan den "värmenypa" och få minimala skador, ibland större.
Och eftersom din startar enkelt så kan du utesluta att den har skurit eller ens värmenypt för då borde (OBS: borde, den måste inte) den ha tappat komp.

Angående tvåtaktsolja på luftfiltret, gör inte det...
Antingen så kör du med luftfilterolja eller inget alls.
Luftfilteroljan fungerar på det sättet att det är klibbigt, men inte tjockt så att det täpper igen 'porerna' i filtret.

T.ex på crosshojar man kör med på bana med sand, grus, jord, lera, you name it...
Så krävs det att man smörjer in filtret för att när man kör och det börjar "dimma upp" sand osv så letar det sig gärna in på ställen så som i luftburken.
Och tack vare att luftfiltreroljan är klibbig så fastnar då smutset på utsidan av luftfiltret och tar sig aldrig in i förgasaren.

Tvåtaktsolja däremot är för tjockt och täpper igen 'porerna'.
Luftfilteroljan är alltså anpassad för just luftfilter, annars hade man aldrig tillverkat det...

Du behöver inte börja pilla med cylindern, ny kolv eller kolvringar behövs inte. - Inte än åtminstone.

Som sagt: Börja med att göra rent luftfiltret och burken samt förgasaren, bänd upp den där jävla luftburken, går den sönder så får du väl limma ihop med superlim sen, och det håller vill jag lova!

Går den fortfarande dåligt efter det så får du kolla gnistan, så kan jag hjälpa dig mer via PM. :)
Skriv svar