Om en motor skär ihop så startar den inte efter det.
Däremot så kan den "värmenypa" och få minimala skador, ibland större.
Och eftersom din startar enkelt så kan du utesluta att den har skurit eller ens värmenypt för då borde (OBS: borde, den måste inte) den ha tappat komp.
Angående tvåtaktsolja på luftfiltret, gör
inte det...
Antingen så kör du med luftfilterolja eller inget alls.
Luftfilteroljan fungerar på det sättet att det är klibbigt, men inte tjockt så att det täpper igen 'porerna' i filtret.
T.ex på crosshojar man kör med på bana med sand, grus, jord, lera, you name it...
Så krävs det att man smörjer in filtret för att när man kör och det börjar "dimma upp" sand osv så letar det sig gärna in på ställen så som i luftburken.
Och tack vare att luftfiltreroljan är klibbig så fastnar då smutset på utsidan av luftfiltret och tar sig aldrig in i förgasaren.
Tvåtaktsolja däremot är för tjockt och täpper igen 'porerna'.
Luftfilteroljan är alltså anpassad för just luftfilter, annars hade man aldrig tillverkat det...
Du behöver inte börja pilla med cylindern, ny kolv eller kolvringar behövs inte. - Inte än åtminstone.
Som sagt: Börja med att göra rent luftfiltret och burken samt förgasaren, bänd upp den där jävla luftburken, går den sönder så får du väl limma ihop med superlim sen, och det håller vill jag lova!
Går den fortfarande dåligt efter det så får du kolla gnistan, så kan jag hjälpa dig mer via PM.