Jag var ute och körde igår och avgasröret börjar smälla och moppen börjar böa och motorbromsa och håller på att dö hela tiden, medans den endast går upp i typ 30km/h när den gick 67innan.
Den gick perfekt innan inte bytt munstycke eller något rensade förgasarn idag gjorde ingenting.
Sand i luftboxen??? Har du dragit in sand i cylindern och vevhuset så är det antagligen bara att byta alltihop. Kullager, packboxar, cylinder och kolv kan ha tagit skada.
När jag tar loss luft filter boxen och skakar den hör jag grus men inget kommer ut det sitter fast under filtret. Den gick perfekt men sedan hände började den smälla somsagt och nu går den dåligt och sakta.
-Öppna luftburken och kolla vad det är som låter.
-Vad är det för moped ?
-Kolla om kryss-kilen gått sönder.(sitter på vevaxeln, på tändnings sidan. Håller tändningsklockan på plats.)
Kör inte runt med mopeden som den beter sig nu för det kan skada fler saker.
Kan inte öppna luftburken den är gjuten typ måste köpa ny ska göra det, har du tips på vilken? (Har en Peugot ludix snake 08)
Hur ser man om kryss-killen gått sönder? och vart sitter den.
Förlåt för jag är okunnig och Maxklajn du är otroligt hjälpsam alla tips du ger gör mig otroligt glad hoppas att jag kan fixa det under 1500kr.
Tack som fan Maxklajn för hjälpen betyder mer än vad du tror
Lukas01 skrev:Ringde moppe verkstan närmast mig, han tar fan 700kr timmen vad i helvete
Absolut inte värt det, plocka isär mopeden om du har någon form av kunskap å kolla och pilla lite och sedan om du funderar på något kan du ju alltid komma hit till gruppen och fråga.
Mm ska göra det än så länge har jag hittat felet att det är grus i luftfilter-boxen som låter om man skakar det imorgon ska jag kolla om kryss-kilen pajat och nu när det blivit jul och man har blivit lite rikare ska jag nog köpa ny luftfilter-box då mitt inte går att öppna eller så är jag jävligt dum.
Kryss-kilen sitter på höger sida av motorn, inte säker på om din motor är luft eller vattenkyld.
1. Ta av luft/ vattenkylnings kåpan
2. Det du ser nu är tändningsklockan, och den sitter på vevaxeln.
Ta av muttern som håller tändningsklockan. Snurra på tändningsklockan för att se om du hittar en liten metall-kil som är fast i ett spår på själva vevaxeln. Ta av tändstiftet för att kunna snurra klockan lättare om du vill. Hittar du den lilla metall-kilen så är den inte sönder, ser du bara själva spåret på vevaxeln utan metall-kilen så är den alltså sönder/ har knäckts.