Koppla ledramp på Baotian

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

per i byn
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 september 2015, 06:05

Koppla ledramp på Baotian

Inlägg av per i byn »

Hej! jag har inför vintern tänkt koppla en liten ledramp på min Baotian. Nu hör det till saken att jag är så djävulskt dålig på el, trots att det bara handlar om två kablar så efterlyser jag tips och möjligen något enkelt beskrivet kopplingsschema på hur jag ska gå tillväga. Tanken är att jag ska kunna köra den på den befintliga "hel/halvljusknappen. är det kanske enklare att ta den via en separat brytare?
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

Här är en bild klicka på länken:
https://www.sporthoj.com/forum/attachme ... 1215636817

Koppla till en separat brytare anser jag, blir mindre krångligt
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

Jag skulle rekomendera denna switch 3-polig
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=16599
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Du kan antingen ta den enkla vägen och bara koppla + från ledrampen till + på batteriet och - från ledrampen till - på batteriet. Sen en switch/strömbrytare på någon av kablarna. Sen så kan de även vara bra att ha en säkring på + kabeln såklart.

Eller om du vill göra det ordentligt kan du använda ett relä och samtidigt kan du då koppla de till hel/halvljusknappen.
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

freshasf*ck skrev:Du kan antingen ta den enkla vägen och bara koppla + från ledrampen till + på batteriet och - från ledrampen till - på batteriet. Sen en switch/strömbrytare på någon av kablarna. Sen så kan de även vara bra att ha en säkring på + kabeln såklart.

Eller om du vill göra det ordentligt kan du använda ett relä och samtidigt kan du då koppla de till hel/halvljusknappen.
Fast det är egentligen nästan helt onödigt att göra det "Ordentligt" för de ska ändå bara vara över vintern. De är lättare att göra som mitt exempel att koppla till batteriet o sen till en switch, jag länkade en bild precis på hur du ska göra.
Och med tanke på att han inte har så stora kunskaper inom el, så kan det vara lättare att göra de lätt!
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Helt onödigt är de dock inte att göra det ordentligt. Med ett relä minskar han risken att bränna/skada strömbrytaren då de inte är gjorda för att klara av startströmmar. Har själv lyckats bränna X antal strömbrytare. Samtidigt kan han ju även få som han vill och kunna stänga av/sätta på med hel/halvljusreglaget.


Men ja, jag förstår vad du menar. Det kan vara enklare för honom att göra en enkel koppling med en säkring och switch på + sidan. Men å andra sidan är det inte värst svårt att koppla in ett relä. Nån gång måste man ju lära sig!
Skriv svar