Tar moppen stryk när man stegrar?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Anton101001
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 april 2016, 13:24

Tar moppen stryk när man stegrar?

Inlägg av Anton101001 »

Hur mycket stryk tar framgafeln när man stegrar? Har uppochnergaffel på Rieju drac RR.
Undrar också hur länge drivpaketet håller när man kopplingsdumpar, på ett ungefär.
Uppskattar svar!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ingenting alls.
Om de nu inte är i renoveringsbehov dvs och slår igen till botten, då kan du räkna med att de tar stryk.
Sedan så är AM6 motorerna (och i stort sett alla moderna moped motorer) ganska anpassade till 15 åringar som plågar motorn eller helt enkelt inte vet hur man växlar osv så den tål en hel del skulle jag vilja säga!
Att stå på friläge och sparka in en växel är inte att rekommendera men när du väl lagt in ettans växel och ska skicka in tvåans osv så kan du lika gärna crossväxla och strunta i kopplingen helt, släpp lite på gasen bara ;)
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Tar inte packboxarna stryk i framgaffeln när man ska ner efter en stegring? man kan spara på dom genom att ta ner mopeden på ett mjukare sätt efter stegring jag har läst det.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Det har jag tyvärr ingen koll på men jag tänker att eftersom Rieju drac är en crossmoped så har jag svårt att tro att de inte skulle tåla lite stegring osv.
Tillverkarna lär ju ha tänkt att "dessa mopeder ska köras av 15 åringar och de gillar ju att stegra och köra i skog, så vi ser till så att gafflar osv tål detta!".
Jag själv kör cross, gjort i över 12 år (och ja självklart är det mycket bättre kvalité på de) och ibland hoppar man en bra bit så man missar landningen och framgaffeln smäller i, men inte har den gått sönder för det så jag tvivlar iallafall på att Rieju's gaffel inte skulle tåla lite stegring.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Tveksamt att de utgår från att man ska köra skiten ur mopeder a. Klart det tar stryk. Koppling, låda, drev o kedja är väl det som tar mest. Framdämparen borde inte vara några större bekymmer. Skulle isåfall oroat mig mer för styrkronan än gaffeln. Men den chansen är liten
Nels, Nels, Pelsnernels!
Skriv svar