Lika olagligt?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Linus345
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 september 2016, 12:19

Lika olagligt?

Inlägg av Linus345 »

Är det lika olagligt att köra trimmad 30 moppe som att köra trimmad eu moppe. Jag är 15 och har am körkort. Blir straffen olika eller samma?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Samma straff ja.
Om man trimmar en moppe, 30 eller EU spelar ingen roll, så kommer moppen att klassas som lätt motorcykel som du då inte har behörighet för.
Följderna är olovlig körning, tänk på att om dina föräldrar vet om att din moppe är trimmad så kan dem dömas för tillåtande av olovlig körning och därmed kan deras körkort också dras in, indraget kort (du kan få behålla om du har en snäll polis) och uppskjutet bilkörkort 4-6mån.
Sen kommer dem förmodligen ta din moppe i beslag för att ta trimdelarna och sedan avverka dem (skrota).
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Arkstar skrev:Samma straff ja.
Om man trimmar en moppe, 30 eller EU spelar ingen roll, så kommer moppen att klassas som lätt motorcykel som du då inte har behörighet för.
Följderna är olovlig körning, tänk på att om dina föräldrar vet om att din moppe är trimmad så kan dem dömas för tillåtande av olovlig körning och därmed kan deras körkort också dras in, indraget kort (du kan få behålla om du har en snäll polis) och uppskjutet bilkörkort 4-6mån.
Sen kommer dem förmodligen ta din moppe i beslag för att ta trimdelarna och sedan avverka dem (skrota).
Om jag skulle bli stannad av polisen nu när jag är 16,5 år och har börjat övningsköra och blir dömd för olovlig körning, väntar dom verkligen tills jag fyller 18 med att skjuta upp lämpet? Verkar ju väldigt ologiskt eftersom jag är straffmyndig nu, precis som en vuxen människa som kör tex en motorcykel utan motorcykelkörkort. Hade en som är 18+ gjort det så hade ju lämpet skjutits upp precis efter, det borde väl vara samma för alla som är straffmyndiga? Eller blir det som jag hört andra säga att straffet kommer "direkt" efter att jag åkter fast = att jag inte kan övningsköra på 6 månader?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Lucasosterberg skrev:
Arkstar skrev:Samma straff ja.
Om man trimmar en moppe, 30 eller EU spelar ingen roll, så kommer moppen att klassas som lätt motorcykel som du då inte har behörighet för.
Följderna är olovlig körning, tänk på att om dina föräldrar vet om att din moppe är trimmad så kan dem dömas för tillåtande av olovlig körning och därmed kan deras körkort också dras in, indraget kort (du kan få behålla om du har en snäll polis) och uppskjutet bilkörkort 4-6mån.
Sen kommer dem förmodligen ta din moppe i beslag för att ta trimdelarna och sedan avverka dem (skrota).
Om jag skulle bli stannad av polisen nu när jag är 16,5 år och har börjat övningsköra och blir dömd för olovlig körning, väntar dom verkligen tills jag fyller 18 med att skjuta upp lämpet? Verkar ju väldigt ologiskt eftersom jag är straffmyndig nu, precis som en vuxen människa som kör tex en motorcykel utan motorcykelkörkort. Hade en som är 18+ gjort det så hade ju lämpet skjutits upp precis efter, det borde väl vara samma för alla som är straffmyndiga? Eller blir det som jag hört andra säga att straffet kommer "direkt" efter att jag åkter fast = att jag inte kan övningsköra på 6 månader?
Från och med den dagen du får "domen" är det den dagen som nedräkningen börjar, dvs dagen dem skjuter upp lämpet.
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Skriv svar