Honda MT5 (70cc) kolv glapp? Hjälp!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Honda MT5 (70cc) kolv glapp? Hjälp!

Inlägg av Guzten2 »

Tjen tjena! Jag har ett Airsal 70cc på min honda mt5 och jag har ett smärre problem.. När jag kommer up i hyffsat höga varv så börjar det låta ifrån cylindern. Det är som om det är glapp eller något. Dock händer detta bara när jag kör, om jag ställer mig på neutralen o varvar så låter det inget alls. Jag har lagt märke till att kolven kan trava en bra bit fram o tillbaka på kolvbulten, nästan tillräckligt mycket för att nållagret ska åka av från veven, kan detta vara ett problem?
Tacksam för snabba svar!

Här är iaf en länk till cylindern jag köpte:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16709
Live 2 Ride Honda
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Säker på att det är ifrån cylindern och inte kopplingen?
Känns som att det är kopplingen som slirar då den är trimmad eftersom Honda och Yamaha's gamla motorer på MT5 och DT50 (bland annat) bara har en liten 2 lamells-koppling som slirar när man har effekt strax över 5 hk :P
Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Inlägg av Guzten2 »

Raggarn1337 skrev:Säker på att det är ifrån cylindern och inte kopplingen?
Känns som att det är kopplingen som slirar då den är trimmad eftersom Honda och Yamaha's gamla motorer på MT5 och DT50 (bland annat) bara har en liten 2 lamells-koppling som slirar när man har effekt strax över 5 hk :P
Skulle kunna vara det faktsitkt..
Är det lätt att "uppgradera" kopplingen eller?
Live 2 Ride Honda
Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Inlägg av Guzten2 »

Men jag har aldrig känt att jag börjar att förlora fart när det börjar låta så förjävligt.
Live 2 Ride Honda
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja finns det hårdare kopplingsfjädrar och/eller lameller så bör den ju tåla lite mer.
Annars är det vanligt att folk tar växellåda och koppling ifrån Honda CR80 (80 tals crossarna) men det krävs ju en hel del pill då.
Skulle du kunna slänga upp en video så man kan fastställa att det verkligen är just kopplingen som slirar?
Så slipper du köpa nya fjädrar osv i onödan :P
Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Inlägg av Guzten2 »

Här är en länk till ett video klipp på hur det låter: (sorry för dålig kvalité)
https://www.youtube.com/watch?v=RIMv_j8HI1E
När det börja låta så släppte jag lite på gasen, det låter likadant när jag gasar så jag tyckte att det inte skulle spela någon roll + att man hör bättre för att man inte hör motorn som går.
Live 2 Ride Honda
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jättesvårt att höra pga all den vinden men det låter inte riktigt som att den slirar.
Jag har inget svar på detta tyvärr, någon annan som verkligen är kunnig och kan ha någon susning om vad det kan vara? :P
Skriv svar