Aerox Effektrör lågvarv

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Hannesda
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 maj 2016, 21:31

Aerox Effektrör lågvarv

Inlägg av Hannesda »

Tjenare!

Jag har en aerox 12a och har just nu ett stage6 pro replica rör på. Men jag vill ha ett lågvarvigt rör istället och vet inte vad jag ska köpa? Hört att Leo vince ZX handmade är riktigt bra för låga varv men dom har ju slutat producera dom rören. Finns det något liknande jag kan köpa?

Tack på förhand!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nu har inte jag namnet i huvudet och heller inte tid att söka upp det åt dig men gå in på Twostroke's hemsida och välj din modell. Kolla igenom ett par rör.
Det står oftast vilket varvtal röret jobbar som bäst på samt hur mycket effekt du får ut av röret i texten.
Om inte så finns det ofta diagram som visar hur mycket effekt och vrid under varvtalen.
Så väljer du helt enkelt den som arbetar som bäst på lägst varv så har du hittat det mest lågvarviga röret! :)
Hannesda
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 maj 2016, 21:31

Inlägg av Hannesda »

Raggarn1337 skrev:Nu har inte jag namnet i huvudet och heller inte tid att söka upp det åt dig men gå in på Twostroke's hemsida och välj din modell. Kolla igenom ett par rör.
Det står oftast vilket varvtal röret jobbar som bäst på samt hur mycket effekt du får ut av röret i texten.
Om inte så finns det ofta diagram som visar hur mycket effekt och vrid under varvtalen.
Så väljer du helt enkelt den som arbetar som bäst på lägst varv så har du hittat det mest lågvarviga röret! :)
Okej! Har en snabb fråga ifall du vet. Passar detta röret till aerox? Hittade det via google men finns inte under sidan för aerox rören. http://www.twostroke.se/product.asp?product=8731

Tack för svar! :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jag vet tyvärr lika lite som du om detta rör, får hoppas att någon annan vet mer!
Ser inte om man har fjädrar eller skruvar till detta avgasrör. Är det fjädrar så kan man utesluta att det passar aerox (originalcylinder åtminstone) iallafall.
Men som sagt, vänta ett tag tills någon annan som kanske vet mer om det röret passar aerox eller inte skriver här. :p
Hannesda
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 maj 2016, 21:31

Inlägg av Hannesda »

Raggarn1337 skrev:Jag vet tyvärr lika lite som du om detta rör, får hoppas att någon annan vet mer!
Ser inte om man har fjädrar eller skruvar till detta avgasrör. Är det fjädrar så kan man utesluta att det passar aerox (originalcylinder åtminstone) iallafall.
Men som sagt, vänta ett tag tills någon annan som kanske vet mer om det röret passar aerox eller inte skriver här. :p
Okej! Tack så mycket iaf :)
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

Aerox har liggande minarelli motor så som det ser ut på bilden så bör de passa.
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Ben Dover
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 maj 2013, 19:44

Inlägg av Ben Dover »

Avstrypt aerox originalrör är överlägset på låga varv upp till uppskattningsvis 6000 rpm. Andra lågvarviga rör är sk. street rör, dom har inte full expansionskammare (den stora bubblan/blåsan) på röret. Jag har stage6 sport pro mk2 cylinder som är rätt högvarvig men trots det är avstrypt originalrör skönast på låga varv. Har även ett leovince zx-r och ett stage6 pro replica båda helt nya knappt använda pga jag tyckte originalröret passade mig bättre (låg fart, tyst, snabbt acc från stillastående)
Pimplarn
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 december 2015, 21:25

Inlägg av Pimplarn »

HP2 Scario ska vara nya ZX :D
Ben Dover
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 maj 2013, 19:44

Inlägg av Ben Dover »

Pimplarn skrev:HP2 Scario ska vara nya ZX :D
ZX (gamla) och ZX-R (nya) är identiska bortsett från ljuddämparen som är bättre/större på ZX-R så att det låter mindre. Prestandamässigt är de helt identiska, finns bänkresultat på google images. Det är inte så lågvarvigt dock.
Skriv svar