akut hjälp AM6

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

akut hjälp AM6

Inlägg av iceman01gun »

hej, nu är det så att jag och min pappa aldrig får rätt på min jävla moppe och nu när jag har haft körkort i 3 dagar så vill jag ju såklart köra

moppen startar på första kicken och vi har bytt allt som var sönder och rengjort hela motorn både invändigt och utvändigt men undrar nu varför moppen går 25-30 kmh.... först så var vi osäkra på om det var ett original 30 moppe avgasrör dom satt på men nu när vi testade att plugga ur avgasröret varvade den som fan med höjt munstycke men sen när man ska köra iväg så går den 30 max



kan det vara något fel med förgasaren pga att den ryker mer än snoop dog och ändå har vi ställt om pumpen till att ge mindre

det konstiga var att när vi pluggade ur så gick den bäst med 88 munstycke med nålen längst ner men original är munstycket 82, borde jag inte ha ungefär minst 92?


kan det vara att förgasaren ger alldeles för mkt bensin/olja? moppen drar typ över 0.5 liter milen







ursäkta om texten blev rörig :?
Senast redigerad av iceman01gun den 11 september 2016, 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ryker den mycket kan det vara så att den får något för mycket olja. Cirka 3% är en bra blandning för en originalmoped.
Vilken färg är det på röken? Är den blåaktig så är det ju pga oljan. Är den däremot vitaktig så kan det vara så att ni glömt någon packning när ni monterade ihop cylindern och därav läcker det in kylarvatten in till cylindern och som alla vet så går inte motorn bra på vatten.
Sedan att den går lite sämre kan ju ha med att göra att den är nyrenoverad, man bör köra in den rätt lugnt fast 30 km/h till och med urpluggad låter lite allt för segt.
Rätt storlek på dreven?
Drar ingen tjuvluft?
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

det med tjuvluft vet jag ej men röken är av oljefärg dvs blåaktig, en grej jag glömde är också att den ofta förekommer luftbubblor i bensinslangen, jag läste också att det kunde vara att det är skit i avgasröret då vi har haft kondens och en massa skit som droppar ut från ljuddämparen/kröken, kan det ha med de att göra?

jag blir inte av med glykol eller växellådsolja så den läcker iaf inte



följande grejor är bytta i motorn: rensat förgasaren 2 ggr 8), bytt kolv, nållager, tändstift, alla packningar, termostat, vissa packboxar, vevlager, och en massa shims, växelväljaren i växellådan och även alla flytande medel i mopeden


kan det vara att oljepumpen ger mer än vad den är inställd att göra?




om jag ska sota ur avgasröret ska jag använda bensin eller avfettning eller ngt helt annat?
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

Raggarn1337 skrev:Ryker den mycket kan det vara så att den får något för mycket olja. Cirka 3% är en bra blandning för en originalmoped.
Vilken färg är det på röken? Är den blåaktig så är det ju pga oljan. Är den däremot vitaktig så kan det vara så att ni glömt någon packning när ni monterade ihop cylindern och därav läcker det in kylarvatten in till cylindern och som alla vet så går inte motorn bra på vatten.
Sedan att den går lite sämre kan ju ha med att göra att den är nyrenoverad, man bör köra in den rätt lugnt fast 30 km/h till och med urpluggad låter lite allt för segt.
Rätt storlek på dreven?
Drar ingen tjuvluft?
den köptes med 13/52 och har nu 11/52

förgasaren är inställd att nålen är högst upp för att den inte ska dö på fullgas med 82 i munstycke



vet ngn en duktig verkstad/privatperson i skåne, helst inte scooterpunkten i helsingborg då jag har fått en uppfattning av att dom tar mycket betalt för små jobb (rensa förgasaren 500kr)
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

https://www.youtube.com/watch?v=N9Auzm8McoU där har du hur du sotar ur röret har gjort det själv, glöm inte att spola ur som jag gjorde så det ryker av bara helvette i en mil typ :wink:
"there are no speed limits on the road to success"
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

har du kollat hur stiftet ser ut?
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

Luddelump skrev:har du kollat hur stiftet ser ut?
det är svart fast jag har orginal munstycke och nålen på det lägsta... som sagt den dricker typ 0,7L milen... känns som att bensinen bara rinner igenom förgasaren
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

låter förgasar relaterat, testa tt demontera rengöra och se till så alt noteras rätt
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

Luddelump skrev:låter förgasar relaterat, testa tt demontera rengöra och se till så alt noteras rätt
läste någonstans att det var vanligt att original 16mm dellorto hade problem med vissa grejor och tjuvluft var en av dom och sen så skulle det vara vanligt med att orginal avgasröret i strypt form sotar igen ganska lätt :wink:


ska testa med att sota ur först
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Svart tändstift - för stort huvudmunstycke.
Sedan när du sotar ur röret så ska du ha avfettning.
Kan funka med vanlig avfettning men ett extra starkt avfettningsmedel är självklart att föredra.
Låt det stå över natten och spola rent.
Att ha i bensin och tända på hjälper knappt någonting, snarare så att det bara sotar igen ännu mer... :)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

Raggarn1337 skrev:Svart tändstift - för stort huvudmunstycke.
Sedan när du sotar ur röret så ska du ha avfettning.
Kan funka med vanlig avfettning men ett extra starkt avfettningsmedel är självklart att föredra.
Låt det stå över natten och spola rent.
Att ha i bensin och tända på hjälper knappt någonting, snarare så att det bara sotar igen ännu mer... :)

som jag skrev innan så dricker den 0,7 liter milen med pluggen i och orginal munstycke.... ska jag köpa en ny förgasare? läste om att vissa förgasare som blivit till åldern kan överfyllas (typ) och dränka moppen..
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ja fast nu menar jag att du behöver ett mindre huvudmunstycke då det som sitter i är för stort, oavsett om det är original eller inte så kan du behöva ett som är något mindre eller större...
Nej en ny förgasare är inte vad som krävs, det som krävs är en liten simpel förgasarinställning.
Finns massvis med bra guider på forumet så det är bara att välja :)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

Raggarn1337 skrev:Ja fast nu menar jag att du behöver ett mindre huvudmunstycke då det som sitter i är för stort, oavsett om det är original eller inte så kan du behöva ett som är något mindre eller större...
Nej en ny förgasare är inte vad som krävs, det som krävs är en liten simpel förgasarinställning.
Finns massvis med bra guider på forumet så det är bara att välja :)

jag har testat med att sänka nålen och efter redan 1 steg så böar den på fullgas och får vitt stift... det är typ så att flottören hänger sig typ.... drar 1 liter milen nu :(



det gick inte heller att höja munstycke mer än 6 storlekar för då bluddrar den fast att jag pluggade ur röret.... den har heller ingen kraft alls och tar 15 sec att komma upp i 20.... det jag behöver är inte mindre munstycke, ett mindre munstycke vad jag vet ger inte den helt plötsligt en jävla massa vrid och hästkrafter
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

testade nu att fylla röret med avfettning och inte fan rinner det igenom mer än 3 droppar itaget... har nu kommit fram till att katalysatorn är igentäppt och det går heller inte att blåsa igenom knappt.... nu när jag häller vatten i röret så kommer där cola liknande vätska dvs olja och en massa grusliknande skit ut... i think i found the problem 8)
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Sr50DITECH02
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 september 2013, 01:04

Inlägg av Sr50DITECH02 »

Pröva att lägg ner ca 5dl bensin i röret och låt det stå i ca 5min,, sedan ska du kasta ut bensinen... efter det om du har tillräckligt med stora bollar så ska du stoppa in en tändsticka så ska du se på ett mirakel..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MVH :)
Gilera smt-10 -fulltpluggad med strypt cdi toppar 98 enligt polarns xps med finskt stuk då reg plåten är helt leiikkas,, hans setup är tk rör som låter som cancer och luftis st6 och fatbar från biltema och en körv för en femma!!!!!!!!!!!!!
De e najs
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

bump
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

har du pengar kanske det är dags för ett nytt rör. man måste dock skaka runt en del för att det ska rinna igenom, mer än man tror så försök få en liter avfettning ellr ngt och låt stå ngn dag
"there are no speed limits on the road to success"
Skriv svar