Moped tips!

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Moped tips!

Inlägg av PåDal »

Hej, snart så ska min Cpi bli såld eftersom den är helt färdigbyggd och ska säljas.

Har tänkt att köpa en ny moppe men vet inte säkert vad jag vill ha, var inne på att köpa en veteranare och greja ed, men vet ej säkert.

Någon som har något tips på vad för moppe som är rolig och lätt att greja med men fortfarande kul att köra?
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Crescent Compact / Mustang Mamba. I stort sett likadana mopeder, skillnaden är att ena har en Sachs motor och andra har en Zundapp motor. Zundappen går att få bättre fart i med endast köpetrim så en sån hade jag valt, oftast lite dyrare dock. Som skillnaden mellan AM6 och Derbi i stort sett ;)
Piaggio Ciao.
De jag kan komma och tänka på just nu som är rätt roliga :P
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Crescent Compact / Mustang Mamba. I stort sett likadana mopeder, skillnaden är att ena har en Sachs motor och andra har en Zundapp motor. Zundappen går att få bättre fart i med endast köpetrim så en sån hade jag valt, oftast lite dyrare dock. Som skillnaden mellan AM6 och Derbi i stort sett ;)
Piaggio Ciao.
De jag kan komma och tänka på just nu som är rätt roliga :P
Åfan tack, får söka lite mer på dessa, vet att alla dessa är av de "lättare" också haha. Har en kompis som har en compact och det är ju inga problem att få upp den på bakhjulet ;)

Om man skaffar en ciao så ska man såklart trimma den!
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Tjäna

Har en kompis som har en tydligen riktigt Cresent 1209, hur mycket är de värda? Motor nyrenoverad och ram mm lackat guld/orange typ.

Vet att det inte är här man ska skriva det men det jag egentligen tänkte fråga är om det ska finnas några papper på moppen, som typintyg?

Ifall han inte har det, går det att fixa eller behövs det ej? Och sen, vad krävs för att försäkra en veteranare och få den laglig i trafik?
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ska väl ha något typintyg och vad gäller försäkringen så går det nog att veteranförsäkra den (trafikförsäkring räcker) och den brukar vara snuskigt billig då det är veteran.
Crescent 1209 vet jag inte så mycket om, Rexxy är ju bra när det kommer till Crescents och andra veteranmopeder så han kanske har en aning om prisidé osv :P
Men en gammal Crescent med sachs motor i bra skick går väl för minst 10k+ :P
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

Ingen som ber om tyhpintyg på veteranare, det är så många som försvunnit genom årens lopp. jag fick ange ramnummer på min 1209:a, samt tjänstevikt osv men inget mer. 1209 kan variera mycket i pris, vissa är snygga andra är asfula... Säkert är iallafall att det är den skönaste moped jag kört, sittställningen är magisk och lite roligt med handväxel.
//feministdräparn
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Okej tack så mycket för båda svaren!
Så ifall jag köper en veteranare och ska försäkra, behöver man bara ange ram -nummret då och kanske vikten?

Och ifall man nu blir stannad av snuten, vad behöver man ha på sig då eller behöver man bara kunna ram-nummret?
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

du behöver ange vikt, som för 1209:an är 45 kg om jag inte misstar mig, samt antal växlar och ramnummer och produktionsår (inte så jättenoga) 1209 är ju från typ -72 till -79 elr något. Med dig behöver du ha körkort och trafikförsäkringsbevis, men inte ofta man blir stannad på en 1209.. polisen har bättre för sig // Deltids ånimskogsbo

Vet du vem Anton B***ström är? Du som är från Dalsland
//feministdräparn
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Yamaha FS1 lätt trimmade lätt och för jävla fina
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

srkjell skrev:du behöver ange vikt, som för 1209:an är 45 kg om jag inte misstar mig, samt antal växlar och ramnummer och produktionsår (inte så jättenoga) 1209 är ju från typ -72 till -79 elr något. Med dig behöver du ha körkort och trafikförsäkringsbevis, men inte ofta man blir stannad på en 1209.. polisen har bättre för sig // Deltids ånimskogsbo

Vet du vem Anton B***ström är? Du som är från Dalsland

Okej tack så mycket. Anton... nja det vet jag inte, bor i vänersborg.

Hur så?
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

MotorAndMoore skrev:Yamaha FS1 lätt trimmade lätt och för jävla fina
Ah man som har 1209:an har även en fs1:a med 70cc och lite annat fint på som tydligen ska göra över 85 ;)
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar