Svårstartad och vitt tändstift

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Svårstartad och vitt tändstift

Inlägg av lorang10 »

För någon vecka sen så bytte jag tändstift för att det blev något fel på förra då den inte ville ge gnista, så jag köpte ett likadant. Det funkar, men jag måste rullstarta den i en lång nedförsbacke för att den ska starta, spelar ingen roll att den är varm när jag ska starta den. Har den stått av i 1 minut så går det inte att kicka igång den, utan då är det bara att börja springa. Och tändstiftet får ingen färg heller, helt vit. Någon som har tips på vad man kan göra? Har en Gilera Smt 05.
Lucpel
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2015, 10:51

Inlägg av Lucpel »

Byt upp huvudmunstycket en eller några storlekar och sen pilla lite på tomgångsskruven och luftskruven och se om det händer nått :D
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Lucpel skrev:Byt upp huvudmunstycket en eller några storlekar och sen pilla lite på tomgångsskruven och luftskruven och se om det händer nått :D
Känns konstigt att gå upp i huvudmunstycket när jag bytt upp den 35 gånger från orginal, och den är inte så värst trimmad :?
SteekarNE
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2015, 11:04

Inlägg av SteekarNE »

Låter mer som att du har fel värmetal på tändstiftet, vad har du för stift nu?
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

SteekarNE skrev:Låter mer som att du har fel värmetal på tändstiftet, vad har du för stift nu?
Det heter NGK BR8ES
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Försökt ställa in förgasaren så gott det går, men tändstiftet är fortfarande vitt och moppen är lika svårstartad.
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

asså är det helt vitt? kolla insuget och reedventilerna testa hålla handen framför insuget från förgasaren o kicka/ starta så borde du få soppa på handen. kolla bensinslangen annars
"there are no speed limits on the road to success"
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Du gör väl helt enkelt fel, så simpelt som att bara skruva ur stiftet och kolla är det inte.
Man; värmer upp mopeden på tomgång ett tag sedan kör man full gas i cirka 30-40 sekunder och utan att släppa gasen så stänger du av tändningen, drar in kopplingen och bromsar in så skruvar du ut tändstiftet fort och kollar.
Gör detta och berätta hur stiftet ser ut. :)
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Luddelump skrev:asså är det helt vitt? kolla insuget och reedventilerna testa hålla handen framför insuget från förgasaren o kicka/ starta så borde du få soppa på handen. kolla bensinslangen annars
Aa fick bensin på handen när jag höll för förgasarens luftintag, men vet inte vad reedventiler är
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Raggarn1337 skrev:Du gör väl helt enkelt fel, så simpelt som att bara skruva ur stiftet och kolla är det inte.
Man; värmer upp mopeden på tomgång ett tag sedan kör man full gas i cirka 30-40 sekunder och utan att släppa gasen så stänger du av tändningen, drar in kopplingen och bromsar in så skruvar du ut tändstiftet fort och kollar.
Gör detta och berätta hur stiftet ser ut. :)
Hade gärna försökt, men har inte fått igång moppen på 2 dagar.
Skriv svar