40w 12v lampa fram i puch montana med 12v batteri?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

40w 12v lampa fram i puch montana med 12v batteri?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har satt i batteri i min puch montana som är på 12v för att få bra ljus fram var så trött på mina klena 15w nu undrar jag om det blir för varmt att ha en lampa på 40w halvljus och 45w helljus? eller ska jag gå ner till 35/35 watt? tacksam för svar och hur länge lyser en 40w lampa med ett batteri på 3 ampere?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Värmen är inget problem, dessa gamla hederliga strålkastare med väl tilltagen storlek och reflektor av metall tål ganska mycket.

En lampa som ger 45W vid 12V drar 45/12= 3,75 ampere.

Ett batteri på 3 amperetimmar ska kunna ge 0,3A under 10h (0,3*10=3Ah), men vid högre belastning sjunker detta ganska kraftigt (läs på om Peukerts lag om du är intresserad av hur sånt beräknas).

Ditt batteri kommer vara helt tomt efter sisådär 25-40 minuter om det ska driva den lampan. Den kommer inte lysa särskilt starkt heller, eftersom batterispänningen blir ganska låg under så kraftig belastning (i förhållande till batteristorleken). Situationen blir ytterligare lite sämre genom att blybatterier (som jag antar att det handlar om) mår ganska dåligt av att laddas ur helt, helst vill man inte tömma dom mer än till hälften, och därefter ladda dom fulla igen så snart man har möjlighet.

Jag hade inte kört varken med 45 eller 35W lampa på det batteriet, det är helt enkelt för litet för att klara jobbet. 25W kanske kan gå acceptabel tid, men utan laddning under körning kommer batterispänningen ändå bli relativt låg så ljusstyrkan inte blir särskilt fantastisk - 6V 15W originallyset kan nog vara i princip lika bra, om det systemet fungerar bra...
Med ett batteri på uppåt 15Ah hade jag kanske börjat överväga att köra batteridrivet lyse på 35-45W.

I ditt ställe hade jag skaffat ett sånt Ducatitändsystem som sitter på massor av Derbi & AM6-moppar, det är relativt lätt att modifiera dit på Puchmotorn (och alla andra äldre moppar med den boschtändningen), tändplattan behöver slipas ner till lite mindre diameter för att passa blocket och man måste ordna skruvhål på rätt platser. Då får du en pålitlig modern elektronisk tändning komplett med en generator som utan problem kan driva 12V 45W lampa fram, 5W baklyse och lite annat smått och gott - särskilt om du använder batteri. Glöm inte att spänningsregulator behövs till sådana system.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej tack för svar jag har ett gel batteri som tål djupurladdningar och jag behöver inte lyse hela tiden bara när det skymmer och när jag kör där det är kolsvart vilket jag gör när jag åker hem från mina mopedveteranturer med andra jag ska kolla efter en 25w lampa så jag får lite längre drifttid. Sen känns det långsökt att köpa ett tändsystem för runt 2000 kr eller 2000 kr bara för att få bättre belysning fram under begränsad tid jag behöver som sagt inte ha lyse så länge mitt lyse på puchen original räcker inte för mycket i mörkerkörning och på min compakt lyste det så bra så nå 12v behövdes aldrig men tack för ett bra svar jag får köpa ett batteri med mer ampere i nästa gång jag ska köpa nytt batteri.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

2000kr? Ett begagnat ducatitändsystem går hitta för några hundralappar, om man inte är för stressad. Nu vet jag inte hur trimmat du kör, men är det inget ovanligt vasst för en Puch kan du nog t.o.m. nöja dig med en varvtalsstrypt CDI (sån som ingen vill ha i vanliga fall = extra billigt begagnat) som spärrar vid 10 000rpm - din moppe varvar nog ändå inte så mycket. (Det finns CDIer som stryper vid ännu lägre varvtal, det kan däremot vara ett problem.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:2000kr? Ett begagnat ducatitändsystem går hitta för några hundralappar, om man inte är för stressad. Nu vet jag inte hur trimmat du kör, men är det inget ovanligt vasst för en Puch kan du nog t.o.m. nöja dig med en varvtalsstrypt CDI (sån som ingen vill ha i vanliga fall = extra billigt begagnat) som spärrar vid 10 000rpm - din moppe varvar nog ändå inte så mycket. (Det finns CDIer som stryper vid ännu lägre varvtal, det kan däremot vara ett problem.)
Okej tänkte på andra tändsystem som kostar mer men som det är nu nöjer jag mig med ett batteri men det var dumt av mig att inte tänka på att ta ett 12ah batteri istället för ett 3ah batteri jaja men tack för alla svar du har gett mig.
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

en schysst cykel lampa, liten smidig och inte allt för dyr dessutom inget pill med sladdar, byter/laddar bara upp batterierna sedan. :P
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Luddelump skrev:en schysst cykel lampa, liten smidig och inte allt för dyr dessutom inget pill med sladdar, byter/laddar bara upp batterierna sedan. :P
Jag har en ljusstark cykelledlampa monterad på styret fram det var tänkt förut att jag bara skulle ha den monterad men nu har monterat 12v med.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Värmen är inget problem, dessa gamla hederliga strålkastare med väl tilltagen storlek och reflektor av metall tål ganska mycket.

En lampa som ger 45W vid 12V drar 45/12= 3,75 ampere.

Ett batteri på 3 amperetimmar ska kunna ge 0,3A under 10h (0,3*10=3Ah), men vid högre belastning sjunker detta ganska kraftigt (läs på om Peukerts lag om du är intresserad av hur sånt beräknas).

Ditt batteri kommer vara helt tomt efter sisådär 25-40 minuter om det ska driva den lampan. Den kommer inte lysa särskilt starkt heller, eftersom batterispänningen blir ganska låg under så kraftig belastning (i förhållande till batteristorleken). Situationen blir ytterligare lite sämre genom att blybatterier (som jag antar att det handlar om) mår ganska dåligt av att laddas ur helt, helst vill man inte tömma dom mer än till hälften, och därefter ladda dom fulla igen så snart man har möjlighet.

Jag hade inte kört varken med 45 eller 35W lampa på det batteriet, det är helt enkelt för litet för att klara jobbet. 25W kanske kan gå acceptabel tid, men utan laddning under körning kommer batterispänningen ändå bli relativt låg så ljusstyrkan inte blir särskilt fantastisk - 6V 15W originallyset kan nog vara i princip lika bra, om det systemet fungerar bra...
Med ett batteri på uppåt 15Ah hade jag kanske börjat överväga att köra batteridrivet lyse på 35-45W.

I ditt ställe hade jag skaffat ett sånt Ducatitändsystem som sitter på massor av Derbi & AM6-moppar, det är relativt lätt att modifiera dit på Puchmotorn (och alla andra äldre moppar med den boschtändningen), tändplattan behöver slipas ner till lite mindre diameter för att passa blocket och man måste ordna skruvhål på rätt platser. Då får du en pålitlig modern elektronisk tändning komplett med en generator som utan problem kan driva 12V 45W lampa fram, 5W baklyse och lite annat smått och gott - särskilt om du använder batteri. Glöm inte att spänningsregulator behövs till sådana system.
Om jag kör med endast 15watt fram och 5watt bak hur länge kan jag köra på batteriet då?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Något mellan 1 och 1½ timme troligtvis. Kortare tid i kyla, batterier tappar kapacitet när dom är kalla.

Med en likriktardiod skulle du kunna använda din "6V" generator till att ladda batteriet litegrann. Kommer inte ge många watt vid 12V, men i din situation är alla tillskott bra att ha.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Något mellan 1 och 1½ timme troligtvis. Kortare tid i kyla, batterier tappar kapacitet när dom är kalla.

Med en likriktardiod skulle du kunna använda din "6V" generator till att ladda batteriet litegrann. Kommer inte ge många watt vid 12V, men i din situation är alla tillskott bra att ha.
Okej hur kopplar jag in den gör den så 6v blir 12v eller? kan jag ta ström från sladden till baklampan eller tex sladden fram och koppla till batteriet?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Spänningsregleringen i dessa generatorer är underbart simpel. Generatortypen har en ganska stabil maxström (ampere) den kan ge, spänningen (volt) kan däremot variera ganska kraftigt beroende bl.a. på motorns varvtal och hur hög ström man tar ut ur generatorn. Generatorspolen till framlyset är konstruerad så den maximalt kan ge ca 2,5A, det fina med det är att en 6V 15W glödlampa drar just 2,5A vid 6V. Om spänningen skulle öka drar glödlampan mer ström, men eftersom generatorn inte kan ge mer ström blir det självstabiliserande.

Så... Om man tar ut mindre än 2,5A stiger spänningen över 6V. Inte hur mycket som helst, men 12V bör man utan problem nå, och ändå kunna ta ut kanske 0,5 eller 1A (så länge motorn varvas). Såpass lite att man sannolikt kan ladda batteriet med det utan att ha någon form av regulator även när lyset är släckt, men ändå viktiga watt när man behöver alla man kan få.

Du kan koppla detta på kabeln till bromsljuset, eller hellre till framlyset (den kan ju ge mer ström), allra helst bägge två för att få allt generatorn kan ge.

Generatorn ger växelströmström och batteriet behöver likström för att laddas. En diod är en komponent som bara släpper igenom ström i en riktning, den kan därmed likrikta växelström. Om man sätter en sån på kabeln ut från generatorn får man likström som sedan kan ladda batteriet. Antingen kan man köpa nya dioder på t.ex. Clas Ohlson eller Elfa, eller så kan man plocka dom ur någon gammal elektronik man ska skrota - det finns såna i de flesta elektroniska grejerna som går på 230V (inte alla som är användbara, men många är).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej väldigt intressant fakta då tar jag ström från halvljuskabeln då eller? men finns det dioder på 12v med kabelskor så man bara behöver koppla ihop den med sladdarna? jag har tänkt på en sak skulle en h4 lampa få plats i lamphuset? jag tänkte eftersom lamphållaren inte sitter ihop med lykthuset så går den att ta bort helt och då får jag ett större runt hål där jag funderar om en h4 får plats jag har två grejer också att låsa fast lampan med tacksam för svar.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej skulle du kunna länka vilken diod jag kan montera på ett lätt sätt på kabeln? hur många behövs?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

http://www.clasohlson.com/se/Likriktard ... okie=false
Ett exempel på en lämplig diod. Änden med vit ring runt kopplas till batteriplus, andra änden till generatorn.

Förvisso utan kabelskor, men det är ju ingen större konst att koppla ihop ändå. Finns dioder avsedda för fordonsbruk med stift som passar kabelskor, men då kostar dom mer. Vill du kolla på såna, så leta efter dom till Yamaha DT50MX eller Honda MT5.

Du tar strömmen direkt från kabeln ut från generatorn. Finns ingen poäng i att dra strömmen genom en halvljusströmbrytare som inte är kopplad till lyset längre, bara fler grejer som det kan bli problem med. Du behöver en diod per del av generatorn du vill ta ström från. En för framljuskabeln och en för bakljuskabeln, om du vill få ut så mycket som möjligt alltså.

Det går säkert få en H4 att sitta i strålkastaren, men det finns ingen anledning att göra det. Glödtrådarna hamnar på fel plats så ljuset kommer lysa åt helt fel håll.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej då vet jag tack för att du tog dig tid har bara en fråga till går det bra att lägga eltejp runt hela likriktardioden eller? tänkte så den blir skyddad eller ska jag bara dra tejp där strömmen leds minns inte heller färgen på kabeln till framlyset men det listar jag nog ut.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det går utmärkt att tejpa hela, men överdriv inte - den måste kunna kyla bort värmen som uppstår när det går ström genom den.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Det går utmärkt att tejpa hela, men överdriv inte - den måste kunna kyla bort värmen som uppstår när det går ström genom den.
Okej då vet jag ska nog köpa en sån där på clas ohlson och prova kostar knappt nåt får se hur jag löser det med kablarna när dom ska fästas på den jag har en ide dock.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Denna ska alltså fungera? http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... f-l-detail en sida kopplas till generatorn och den andra till plus på batteriet? ska denna även gå att skruva fast nånstans på ramen? det är ett hål på likriktaren därför jag undrar kan jag sätta dessa kablar hur jag vill behöver jag isolera den med tejp?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ja, den fungerar, och är avsedd att skruvas fast på ramen eller motsvarande.

Troligtvis ska kabeln som mestadels är röd till plus på batteriet och den som mestadels är vit till generatorn. Vänder du fel blir det en kortslutning och batteriet skickar all ström det kan ge genom generatorn, med bränd diod, generatorspole och/eller kablar som resultat (om man inte använder säkring, för då ska den brännas först).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Ja, den fungerar, och är avsedd att skruvas fast på ramen eller motsvarande.

Troligtvis ska kabeln som mestadels är röd till plus på batteriet och den som mestadels är vit till generatorn. Vänder du fel blir det en kortslutning och batteriet skickar all ström det kan ge genom generatorn, med bränd diod, generatorspole och/eller kablar som resultat (om man inte använder säkring, för då ska den brännas först).
Okej men jag beställde en likriktare till en Honda mt50 den var mindre också hoppas det medföljer nån bruksanvisning så jag vet var jag ska koppla sladdarna det är bara stift på denna inga kablar som på den andra likriktaren. Så jag kommer få ut 0.5 till 1a ström till batteriet om jag endast tar ström från en kabel? är det tillräckligt för att hålla vettig spänning på batteriet samtidigt som alla lysen är på? jag tog från gula kabeln det var rätt va?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Gula kabeln är rätt.
0,5 eller 1A är en ren gissning, någon laddning får du men hur mycket är omöjligt att säga. Det kommer inte räcka för att hålla batteriet laddat medan du kör med lyset på, men det kommer ge dig lite längre drifttid - och en möjlighet att släcka lyset och köra för att ladda batteriet litegrann för att kunna använda lyset igen senare.

Tror inte den dioden har någon markering som säger hur den ska vändas, men det är ganska lätt att testa. Kan förklara hur en annan gång.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Gula kabeln är rätt.
0,5 eller 1A är en ren gissning, någon laddning får du men hur mycket är omöjligt att säga. Det kommer inte räcka för att hålla batteriet laddat medan du kör med lyset på, men det kommer ge dig lite längre drifttid - och en möjlighet att släcka lyset och köra för att ladda batteriet litegrann för att kunna använda lyset igen senare.

Tror inte den dioden har någon markering som säger hur den ska vändas, men det är ganska lätt att testa. Kan förklara hur en annan gång.
Okej tack då vet jag jag hör av mig när jag får hem den jag vill inte koppla den fel så nåt pajar sist jag var ute så lyste min led lampa bättre än både halv och helljus men jag hade råkat köra på helljus ett tag innan så spänningen var låg då men halvljuset lyste normalt då tyckte jag. Men sen lite senare glödde det bara fram och bak var det svagare ljus med.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Gula kabeln är rätt.
0,5 eller 1A är en ren gissning, någon laddning får du men hur mycket är omöjligt att säga. Det kommer inte räcka för att hålla batteriet laddat medan du kör med lyset på, men det kommer ge dig lite längre drifttid - och en möjlighet att släcka lyset och köra för att ladda batteriet litegrann för att kunna använda lyset igen senare.

Tror inte den dioden har någon markering som säger hur den ska vändas, men det är ganska lätt att testa. Kan förklara hur en annan gång.
Hej igen när jag underhållsladdar batteriet kan jag ha likriktaren monterad då till batteriet eller blir den förstörd när laddaren är igång?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Går fint att ha inkopplat hela tiden.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Går fint att ha inkopplat hela tiden.
Okej tack men ska denna monteras mot ramen eller kan den ligga löst med utrymme så den inte ligger och slår och vibrerar mot nåt? och om den går sönder kommer väl all ström från batteriet ner i ljusspolen och förstör ljusspolen och annat med?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den kan ligga "löst".

Går den sönder kan det mycket riktigt bli kortslutning så batteriet skickar all ström det har att ge ner till generatorn. För att undvika såna problem har man vanligtvis en säkring vid batteriet, storleken på säkringen väljs så den bränns innan kablarna kan ta skada.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Den kan ligga "löst".

Går den sönder kan det mycket riktigt bli kortslutning så batteriet skickar all ström det har att ge ner till generatorn. För att undvika såna problem har man vanligtvis en säkring vid batteriet, storleken på säkringen väljs så den bränns innan kablarna kan ta skada.
Okej nu vet jag inte vilken grovlek jag tog på kabeln men tog lite grövre jag tror jag väntar att sätta dit likriktaren sålänge men ska säkringen vara mellan batteriet och likriktaren? eller mellan likriktaren och ljusspolen?.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej är det en 20a säkring jag ska ha tänkte om det kommer tex 12 volt från spolen max? om det nu är så då kommer inte säkringen gå sönder från andra hållet om likriktaren pajar och batteriet är på tex 11 volt alltså under 12v det är mycket funderingar och frågor jag vet men jag chansar inte sen har jag läst om en som hade fått ut 12-24v från nån gammal moped vid nåt sammanhang.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Säkringen ska vara mellan batteriet och allt - då skyddar den mot kortslutningar i alla grejer batteriet är kopplat till.
Batteriets pluspol -> säkring -> förgrening till allt som ska vara kopplat till batteriet.

Säkring skyddar mot för hög ström (ampere), det har inget att göra med spänning (volt).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Säkringen ska vara mellan batteriet och allt - då skyddar den mot kortslutningar i alla grejer batteriet är kopplat till.
Batteriets pluspol -> säkring -> förgrening till allt som ska vara kopplat till batteriet.

Säkring skyddar mot för hög ström (ampere), det har inget att göra med spänning (volt).
Okej då vet jag det men jag vet inte vilken säkring jag ska ha tyvärr jag vet inte hur grova kablar jag har men dom är grövre än standard kablarna är på puchen men så här är det alltså säkring till plus sen efter säkringen kopplar jag på likriktaren och sen såklart sladden från ljusspolen? men vilken ampere ska jag ha på säkringen kablarna klarar 12v och lamporna som sitter på som nu blir sammanlagt 40w då jag har gått ner lite i framlampan. För ljusspolen skickar ju ut mer än 15w nu men hur mycket vet jag inte jag måste ju anpassa säkringen efter det eftersom strömmen går åt det hållet? och strömbrytarna klarar 16a.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En säkring på 5-10A bör fungera fint.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:En säkring på 5-10A bör fungera fint.
Okej tack så jätte mycket uppskattas kommer den säkringen även gå om likriktaren går sönder och strömmen tar andra vägen från batteriet? hoppas du inte tycker jag har varit för besvärlig.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ja. Den går om det går mer än dessa 5-10A genom säkringen längre än ett ögonblick.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Ja. Den går om det går mer än dessa 5-10A genom säkringen längre än ett ögonblick.
Okej tack.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej nu har jag monterat allt det satt redan en 7 eller 8a säkring i säkringshållaren hoppas ljusspolen ger 12v kan tyvärr inte kolla det men tänkte när batteriet har låg spänning borde inte ljusspolen kunna hjälpa till så att lysena fram och bak lyser någorlunda om det laddar 12v fast batteriet inte laddas?.
Skriv svar