Bultaco Astro 03:a (Derbi)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Bultaco Astro 03:a (Derbi)

Inlägg av HoridMatec »

Hej, Jag har en Bultaco Astro 03:a, samma som Derbi Senda drd.

Köpte den för 4 månader sedan och den har fungerat perfekt tills nu, det började med förgasarsmällar och att mopeden blev kokande varm och den blev slö, så jag köpte nytt tändstift,avgaspackning och vattenpumpspackning, så nu går den lite bättre, men har jag inte chocken igång så går den som innan, den smäller/orkar inte 1:ans växel, och det kommer något pysljud nära avgasröret någonstanns, vad ska jag göra?får den för lite soppa?för lite luft?är kylaren kass?varför går den perfekt med chocken på?när jag stänger av chocken går den inte alls nästan..
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Dåligt inställd förgasare.
Är luftskruven korrekt inställd?
Om inte det är felet så måste du ha ändrat någonting som har med motorn att göra, tex tagit bort en plugg?
Ändrar man något som påverkar motorns gång såsom en ny förgasare, luftfilter, avgassystem, cylinder, topp, kolv, you name it... Så krävs det oftast en förgasarinställning.
Men har du inte ändrat på något så kan det vara så att luft/bensin blandningsskruven inte är korrekt inställd...
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

hej, har inte ändrat något förutom det jag skrev, kan prova att tvätta/ställa in förgasaren,
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Följ en guide så du utför det korrekt, annars blir det nog bara värre.
Finns massvis med bra guider här på forumet.
Här är en länk där det nödvändigaste går att läsa om som jag rekommenderar starkt http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

ok, fixade förgasaren och sånt igår, den blev lite bättre och så körde jag en runda och cylindern skar, ska plocka av det idag och kolla om det kanske var kolven som var kass, kan ju vara därför den tappat ork o.s.v
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Skar cylindern?
Om den nu har skurit lär det ha lämnat märken i kolven och då är det ju svårt att se hur det var innan den skar.
Inte helt omöjligt att kolvringar/kolv var rätt slut men det påverkar inte gången på det sättet, det blir mindre komp så den går segare men något pysljud eller förgasarsmällar ska det inte bli pga det.
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

ja det gjorde den, jag körde och helt plötsligt så tvärnitade mopeden, och kicken sitter fast så antar att den skurit, hoppas på att det är kolven, I vilket fall som helst så ska jag total renovera skiten nu i vinter istället, där är något som inte står rätt till :P
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

hmm, plockade isär toplocket och cylindern och allt såg fint ut och jag oljade kolven och cylinder lopet så ni startade den fint, där emot vet jag varför den är kass, cylinderfotspackningen var/är i sönder så måste byta den,

skönt att cylindern inte var skuren iaf.
Skriv svar