Funkar inte att byta bromsbelägg

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Linusekholm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 14:39

Funkar inte att byta bromsbelägg

Inlägg av Linusekholm »

Hej!
Jag har försökt att byta bromsbelägg ett tag nu, men det funkar inte.

Dom beläggen som sitter på nu (slitna) får knappt plats i bromsoket, och sen ska även bromsskivan in där :( Blir tight.

Dom nya bromsbeläggen får jag inte äns in i bromsoket eftersom att det är så tight. Vad ska jag göra så att både Beläggen och skivan får plats?
K50
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 augusti 2016, 14:10

Inlägg av K50 »

Du måste ta bort oket från skivan och trycka tillbaka kolvarna.
Linusekholm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 14:39

Inlägg av Linusekholm »

K50 skrev:Du måste ta bort oket från skivan och trycka tillbaka kolvarna.
Jag har tagit loss oket så att det hänger fritt, men hur ska jag trycka tillbaka kolvarna? De måste öppna sig nästan en halv centimeter!
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

K50 skrev:Du måste ta bort oket från skivan och trycka tillbaka kolvarna.
Precis, använd de gamla beläggen när du trycker tillbaka kolvarna så att du inte förstör de nya ;)

går att använda en mejsel eller liknanade
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Mejsel, polygrip eller vad som helst och bara tryck in kolvarna igen. Inte märkvärdigare än då. Ev. får du lossa locket på vätskebehållaren om du får för mycket mottryck
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Linusekholm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 14:39

Inlägg av Linusekholm »

okej! tack för tipsen, jag måste nog lätta på trycket men...skruvarna på vätskebehållaren har rostat såpas mycket att det inte går att öppna. :( kan man öppna någon annan stans för att lätta på trycket?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Inte om du vill undvika att få in luft i systemet och få ännu mer besvär ;)

Försök få upp locket istället. 5-56, bra mejsel... Bara ta i. I värsta fall får du byta bromscylindern. Behållaren måste gå att öppna på ett eller annat sett
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Linusekholm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 14:39

Inlägg av Linusekholm »

Nu har jag fått bort locket, men ena kolven i oket vill inte rubbas!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Linusekholm skrev:Nu har jag fått bort locket, men ena kolven i oket vill inte rubbas!
Är det inte bara en kolv på aerox till bromsarna? jag hade av mina belägg en gång fram och behövde inga verktyg för att trycka tillbaka kolven det gjorde jag för hand men visst med några år på nacken kan det ju bli svårare om det tex rostar fast eller nåt.
Linusekholm
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 14:39

Inlägg av Linusekholm »

Har en peugeot... och det ser ut att vara två st kolvar.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Är det en rund kolv så är det en kolv helt enkelt.

Händer titt som tätt att dom fastnar. Testa att pressa in den med en polygrip. Tänk bara på att försöka pressa så jämt och rakt som möjligt så att det inte blir snedbelastning på för då kan den kärva fast mer. Om du får den att röra på sig, pumpa gärna ut den med bromsgreppet och tryck in den igen några gånger så att kolven får lite motion. Akta dig bara för att pumpa ut kolvarna för långt, och du får hålla fast den andra kolven så den inte trycks ut istället för den som kärvar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Linusekholm skrev:Har en peugeot... och det ser ut att vara två st kolvar.
Okej tänkte på Yamaha Aerox hehe sorry.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Linusekholm skrev:Nu har jag fått bort locket, men ena kolven i oket vill inte rubbas!
Tryck in kolven som rör sig lätt, och hindra den från att komma ut igen (håll emot med lämplig tång, sätt något ivägen, inte så viktigt hur du löser det så länge kolven hindras från att komma ut bara). Sedan bromsar du litegrann med bromshandtaget så bör den kärvande kolven tryckas ut litegrann. Om du trycker ut den för långt lossnar den helt och du har fått en massa extraarbete med luftning, så undvik det - en millimeter räcker nog fint och borde vara ganska riskfritt. När kolven har börjat röra sig kan du förhoppningsvis trycka in den hela vägen, undvik att trycka den snett (t.ex. med en tång på enbart ena kanten), då vill den gärna fastna igen, bäst är om man kan trycka mitt i kolven eller lika hårt på två ställen mitt emot varann.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar