Polisen och trimmad veteranmoped

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Polisen och trimmad veteranmoped

Inlägg av srkjell »

Hej, det känns inte riktigt som att detta är rätt forum för frågor om veteranmopeder, men men..

Jag har en MCB-moped från tidigt 70-tal (ganska lik compacten), med en sachs 2-växlad motor. Då jag haft problem med motorn och misstänker att det har med sliten kondensator att göra, så tog jag isär motorn häromdan. Finns en del repor på kolven, en kylarfläns på cylinder är avbruten och en tillstymmelse till kant kan synas vid kolvens vändpunkt, inga kritiska fel och motorn håller godkänd kompression, men jag blev helt plötsligt jävligt sugen på att köpa ett 60 cc trimkit med 17 förgasare.. Att dra alla kompisars plastmopeder och kinadret som dominerar här i fjollträsk är väldigt lockande.(upp till 35 km/h:) ) Det är dock dethär med polisen..

Tror ni att det finns en risk att bli stoppad av polisen med en totalt diskret, synligt på långt håll helt original gammal gubbmoped, här i stockholm? Och märker poliser ifall effekten är 2-3 ggr högre än original, fast mopeden inte gör mer än lagligt? Bryr dem sig?

Dem hade ju kunnat använda resurserna till att stoppa bilbränder i rinkeby och tensta... men men...

Tack!
//feministdräparn
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Köper du ett 60cc kit till en 2 växlad sachs så får den väl kanske runt 3 äkta hästkrafter (nånstans däromkring?)
Så den gör väl inte mer än 40-50 km/h då och den låter ju inte riktigt så mycket mer heller så chansen är väl inte så stor skulle jag säga.
Men kör du nu närmre 50 km/h på gång och cykelbanor där folk går runt så kan du väl förvänta dig att någon ringer efter polisen.
Håll hastigheten och gasa inte på om det inte är tomt runt omkring dig så lär du ju inte bli stoppad.
Har du justerbart munstycke så kan du ju också, ifall polisen nu skulle komma bara vrida den något varv så den går som skit, och hoppas att polisen inte vet om att man kan vrida på det :P
Skriv svar