Crescent compact misständer

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Typez
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 juli 2015, 15:27

Crescent compact misständer

Inlägg av Typez »

Har en crescent compact som misständer vid höga varv. :cry:
Har nästan helt uteslutit förgasaren då det "smårycker" hela tiden inte som när soppan börjar ta slut (förgasaren är rätt inställd och får bensin).

Kan brytarna vara problemet?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe jag har haft samma problem med min gamla Compact med Sachs motor, det är brytarn som ska ställas in!
Har för mig att det ska vara mellan 0.3-0.4 mm så kör in ett bladmått som är nånstans där emellan.
(OBS: Kan givetvis ha fel då det var ett tag sen, vänta på att någon annan som vet svarar, eller så googlar du själv ;))
Användarens profilbild
Typez
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 juli 2015, 15:27

Inlägg av Typez »

Försökte ställa in dem men kunde inte lossa skruven... Behöver man ta av svänghjulet?
Är ett avstånd på 0.45mm acceptabelt?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kollar du på bilden så ser du ju att det är ett litet hål i svänghjulet så du ska kunna komma åt att ställa in brytarn.
Du skruvar ur skruven lite grann och så tar du bladmåttet och sätter mellan brytarspetsarna så drar du åt skruven.
Leta upp en guide så får du se!
0.45 låter lite för stort, som sagt så kommer jag inte ihåg hur det ska vara då jag i stort sett bara meckat med brytarlösa tändsystem men har du en instruktionsbok så bör det stå vad för avstånd du ska ha! :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Brytargapet är bara en del av tändningsinsällningen, när brytaren öppnas är också justerbart genom att vrida hela tändplattan - och det är det som bestämmer när gnistan kommer. 2mm före övre dödpunkt är originalinställning på den motorn har jag för mig.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Typez
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 juli 2015, 15:27

Inlägg av Typez »

Kan mycket väl vara så att tändplattan sitter fel.
Kan smårycket bero på att den tänder för sent eller för tidigt och hoppar några cykler innnan den tänder igen?

Tack för svaren!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Svårt att säga. Men en bra början är att kolla om inställningen är hyfsat rätt, och justera om den inte är det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar