Frågor angående lås

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Victiny
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 juni 2016, 14:45

Frågor angående lås

Inlägg av Victiny »

Har en speedfight 2 och detta låset. Har fått en del kommentar angående låset, att man inte får försäkringen med detta låset ifall den blir stulen t.ex, stämmer det och vad rekommendera du, låsa mopen på fram- eller bakhjulet?

https://gyazo.com/5664d37e773fae8fc8ca243fbe7486b9- Bild på låset.
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

Låset måste va godkänt för att försäkringen ska gälla :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Läs dina försäkringsvillkor, där och endast där står vad som krävs för att din stöldförsäkring ska gälla.

Om man verkligen vill hindra att moppen blir stulen ska man varken låsa i framhjul eller bakhjul, eller någon annan demonterbar del - dom delarna går skruva loss så resten av moppen går bära iväg. Ett rejält kättinglås genom ramen och runt en lyktstolpe eller ett annat stadigt föremål gör livet lite svårare för folk som sysslar med sånt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Victiny
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 juni 2016, 14:45

Inlägg av Victiny »

G-son skrev: Om man verkligen vill hindra att moppen blir stulen ska man varken låsa i framhjul eller bakhjul, eller någon annan demonterbar del - dom delarna går skruva loss så resten av moppen går bära iväg. Ett rejält kättinglås genom ramen och runt en lyktstolpe eller ett annat stadigt föremål gör livet lite svårare för folk som sysslar med sånt...
Hur kör jag låset genom ramen? Asså hur kommer jag åt ramen? Annars, bak- eller framhjulet ifall jag inte har något annat val, spelar det ens roll?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Har du inget ställe att låsa runt på mopeden via ramen? jag har det på min aerox bak dom har gjort nåt som sitter fast i ramen en fyrkantig sak och där kan man låsa på min.
Victiny
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 juni 2016, 14:45

Inlägg av Victiny »

MacGyver84 skrev:Har du inget ställe att låsa runt på mopeden via ramen? jag har det på min aerox bak dom har gjort nåt som sitter fast i ramen en fyrkantig sak och där kan man låsa på min.
Jag vet att det fanns en ''lås sak'' på original underkåpa men eftersom jag har en ny underkåpa så tror jag inte det. Får ut och kolla i garaget ifall det finns något ställe där jag kan komma åt ramen.
Skriv svar