Är min moppe mördad?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Macson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:47

Är min moppe mördad?

Inlägg av Macson »

Hej gänget!

Jag är kanske Sveriges sämsta moped-meck (kanske norra Europas till och med) så därför behöver jag hjälp.

Köpte syrrans gamla EU-moppe för något år sedan för att vara skön men nu har det hänt skumma grejer. Hade den parkerad utanför en krog över natten nyligen och upptäckte efter detta att någon troligen sparkat ned den.

När jag skulle starta den lät det som fan, vilket beror på att avgasröret hade lossnat i samband med den brutala misshandeln. Motorn hoppar igång men när jag gasar så händer inget. Tidigare hade den kört iväg men nu kan jag varva på utan att den "tar" (antar att växeln inte hoppar i?) eller kan det bero på att avgasröret lostnat?

Kan det vara så att kedjan hoppat av därinne i motorn eller att något mer pajat?

Fick även en p-bot på 1000 eftersom jag parkerat på en cykelparkering så jag har fått nog med skit och behöver stöd...

Tack för all eventuell hjälp!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Finns nog något hundratal olika EU-mopeder. Om du är liiiite mer specifik kan det hjälpa.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Re: Är min moppe mördad?

Inlägg av dcp416 »

Macson skrev:Hej gänget!

Jag är kanske Sveriges sämsta moped-meck (kanske norra Europas till och med) så därför behöver jag hjälp.

Köpte syrrans gamla EU-moppe för något år sedan för att vara skön men nu har det hänt skumma grejer. Hade den parkerad utanför en krog över natten nyligen och upptäckte efter detta att någon troligen sparkat ned den.

När jag skulle starta den lät det som fan, vilket beror på att avgasröret hade lossnat i samband med den brutala misshandeln. Motorn hoppar igång men när jag gasar så händer inget. Tidigare hade den kört iväg men nu kan jag varva på utan att den "tar" (antar att växeln inte hoppar i?) eller kan det bero på att avgasröret lostnat?

Kan det vara så att kedjan hoppat av därinne i motorn eller att något mer pajat?

Fick även en p-bot på 1000 eftersom jag parkerat på en cykelparkering så jag har fått nog med skit och behöver stöd...

Tack för all eventuell hjälp!
om det är e crossmoppe, så kan kopplings vajern gått av eller så kan det vara att dom sabbat kopplings armen för att jävlas.
e det scooter kan dom tillochmed snott kopplingen och variatorn, eller så e remmen av
men en moppe kan köras utan rör.
men lämna gärna mer info
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Macson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:47

Tack för svar!

Inlägg av Macson »

Tja!

Sorry - dumt att inte få med denna info.

Det är en Scooter, sådan här: http://www.nettimoto.com/en/cpi/aragon/1426317

Från sidan
https://www.dropbox.com/s/rpey9n60fbe63 ... 4.jpg?dl=0

Underifrån (man ser att röret inte sitter fast)
https://www.dropbox.com/s/08x2x1okks352 ... 9.jpg?dl=0

Vad jag kan se så har ingen skruvat eller sådär utan jag tror det handlar om att man sparkat på den (kanske hoppat) när den legat ner.

Men kan det faktum att avgasröret inte är anslutet gör att den inte driver igång?
Macson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:47

Re: Är min moppe mördad?

Inlägg av Macson »

dcp416 skrev: ...det scooter kan dom tillochmed snott kopplingen och variatorn, eller så e remmen av
Kan man se om remmen är av? Eller testa genom att driva ett hjul eller så?
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Re: Är min moppe mördad?

Inlägg av dcp416 »

Macson skrev:
dcp416 skrev: ...det scooter kan dom tillochmed snott kopplingen och variatorn, eller så e remmen av
Kan man se om remmen är av? Eller testa genom att driva ett hjul eller så?
jag tycker det ser ut som någon försökt sno ditt avgasrör, det borde vara böjt å vikt om nån hoppat på det,, ett sådant rör finns många som vill sno.

om du sätter moppen på centralstödet, och gasar då ser du om bakhjulet rör sig,, men öppna bara variatorkåpan annars,, jag tror den e slaktad på delar

men sätt tillbaka röret,, men det funkar utan oxå :lol:
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
tibus
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juni 2015, 22:47

Inlägg av tibus »

öppna variatorkåpan för att kolla remmen,

såhär ska det se ut där inne iallafall...
http://s897.photobucket.com/user/Klabba ... 3.jpg.html (ej min bild)

kopplingen är den till höger, främre variatorn till vänster. bakre variatorn sitter bakom remmen på vänster sida.
Macson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juli 2016, 22:47

Inlägg av Macson »

Plockade fram några fasta nycklar (har hört att det är cooolt) och tog mig an projektet igår.

Det visade sig att när den stod på stödet så snurrade bakhjulet om man varvade tillräckligt mycket (det lät som fan) - däremot pallade den inte att driva om man satt på den och försökte köra.

Tittade på fästet till avgasröret och där fanns en bult som röret hoppat ur. Jag drog tillbaka röret och skruvade åt bulten.

Allt funkar som en dans.

Tack för all hjälp!
Skriv svar