Mopeden orkar inte sista växlarna

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Mopeden orkar inte sista växlarna

Inlägg av teddylou »

Tjena! Jag har en Generic Trigger som jag kört med nu ett tag. Inte speciellt trimmad vad jag vet, det enda som sitter på just nu är ett effektrör.

Problemet är att den inte orkar när jag kör på dom högsta växlarna. När jag kör på 4an så klarar den runt 60, när jag sen kör vidare och till slut är upp i 6ans växel så blir den väldigt seg. Den åker ner till 30-40 km/h på raksträckor och det är ungefär samma symptom som att den får för lite bensin, även om det inte är det som är problemet.

Vet inte om det är dreven som spökar, det sitter 15/55 på just nu som förra ägaren satt på. Vet inte vad som är en bra drevning.

Vad tror ni det kan vara? :cry:
Eric0600
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 januari 2016, 21:29

Inlägg av Eric0600 »

Både jag och en polare hade samma problem med bara effektrör. Och det kan bero på att rörets effektkurva tar slut på de högre växlarna eftersom du då får mindre vrid och utväxling blir för hög för effekten. (teori) men iallafall så kan det hjälpa att driva den lite lättare annars vet jag inte
Yamaha dt50rsm 04 (såld )
Rieju rr 05 (85cc)
Motorhispania Furia SM (såld)
Husqvarna 125 SMS 2T
TMS classic 4T (riskokare)
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Eric0600 skrev:Både jag och en polare hade samma problem med bara effektrör. Och det kan bero på att rörets effektkurva tar slut på de högre växlarna eftersom du då får mindre vrid och utväxling blir för hög för effekten. (teori) men iallafall så kan det hjälpa att driva den lite lättare annars vet jag inte
Så jag borde alltså införskaffa mig ett mindre framdrev för att få den lite lättare?
Eller ska man typ satsa på en vassare cylinder för att få mer vridmoment?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

teddylou skrev:
Eric0600 skrev:Både jag och en polare hade samma problem med bara effektrör. Och det kan bero på att rörets effektkurva tar slut på de högre växlarna eftersom du då får mindre vrid och utväxling blir för hög för effekten. (teori) men iallafall så kan det hjälpa att driva den lite lättare annars vet jag inte
Så jag borde alltså införskaffa mig ett mindre framdrev för att få den lite lättare?
Eller ska man typ satsa på en vassare cylinder för att få mer vridmoment?
Är du säker på att bestyckningen är rätt? är stiftet ljusbrunt eller mörkbrunt är det ljusbrunt kan du gå upp i munstycke tills den blöddrar lite på låga varv kolla även blandningsskruven om det finns nån. Kan även vara fel drevning för tung.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

[/quote]Är du säker på att bestyckningen är rätt? är stiftet ljusbrunt eller mörkbrunt är det ljusbrunt kan du gå upp i munstycke tills den blöddrar lite på låga varv kolla även blandningsskruven om det finns nån. Kan även vara fel drevning för tung.[/quote]

Är inte så bra på sånt här :oops: men kan det verkligen vara munstyckena som är fel? Den går ju bra när man gasar fullt på tex 4an
Jag hade tänkt att beställa hem nya drev så jag får se om det blir bättre med dem, annars får jag väl pilla lite på förgasaren :D
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

15 som framdrev låter alldeles för stort med bara rör, prova att gå ner till 13/12 så orkar den nog mycket mer
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

gick dem bra innan? annars byyt dreven. hade problem 6ans växel jag å vid liiten uppförsback. annars kan man slira lite på kopplingen o gasa så att effekten är uppe hela tiden o tillslut släppa kopplingen helt o viola du kör i 80
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Vad jag kan minnas så har den alltid gått såhär.

Det finns ett drevkit på twostroke med 13/56, antar att den kommer gå mycket lättare av det :?:

Om den fortfarande inte vill på dom högre växlarna efter det, vad kan det då vara?
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

teddylou skrev:Vad jag kan minnas så har den alltid gått såhär.

Det finns ett drevkit på twostroke med 13/56, antar att den kommer gå mycket lättare av det :?:

Om den fortfarande inte vill på dom högre växlarna efter det, vad kan det då vara?
kan va en dålig kolv, ba o komptesta
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Skriv svar