Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
men att "spola" ut funkar å göra som jag tänkte eller?Raggarn1337 skrev:Det är inte kylarvätskan (dvs glykolet) som kyler motorn utan det är ju vattnet, anledningen till att man har i glykol är för att det inte ska frysa till is när det är kallt ute som på vintern. Så den kan definitivt stå på tomgång, till och med köra hur mycket du vill med bara vatten i kylaren...
glykolen är inte bara till för att det inte frysa, det gör så att det inte ska slitas lika mycket i pumpen mm, så att köra utan glykol längre sträckor är inget att rekommendera, men att ha igång det utan en stund ska nog gå bra.Raggarn1337 skrev:Det är inte kylarvätskan (dvs glykolet) som kyler motorn utan det är ju vattnet, anledningen till att man har i glykol är för att det inte ska frysa till is när det är kallt ute som på vintern. Så den kan definitivt stå på tomgång, till och med köra hur mycket du vill med bara vatten i kylaren...
mja jag vill hellst inte att det blandas, , den röda skall vara rekomenderad för lättmetall tex aluminium,Alyzzzer skrev:glykolen förebygger också mot rost. Varför inte bara tömma ur allt och hälla på med din nya vätskan? Är det så viktigt för dig att få ut varje droppe?
I övrigt har jag inte hört något om det att den röda ska vara bättre, bara olika fabrikat. Men inte så insatt heller.
haha näää försök inte luras nuLudddeen skrev:Har för mig att den röda glykolen är blandbar, så du behöver inte skölja ur det gamla