ska avgaser vara här?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Tube
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 maj 2016, 15:19

ska avgaser vara här?

Inlägg av Tube »

hej! jag har en slang som släpper ut avgaser, det kanske är en slang som ska till luftburken, eller någon sorts ventilationsslang som inte borde spruta avgaser.

jag har tagit bort slangen och tagit en bild på stället där slangen kopplar på (se bild)

vad ska denna slangen egentligen vara till? behöver jag byta kolvringar?

det är en skyteam st50-3 (kina)

http://imgur.com/a/YLst3
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Re: ska avgaser vara här?

Inlägg av mojoxom »

Tube skrev:hej! jag har en slang som släpper ut avgaser, det kanske är en slang som ska till luftburken, eller någon sorts ventilationsslang som inte borde spruta avgaser.

jag har tagit bort slangen och tagit en bild på stället där slangen kopplar på (se bild)

vad ska denna slangen egentligen vara till? behöver jag byta kolvringar?

det är en skyteam st50-3 (kina)

http://imgur.com/a/YLst3
Det är bara en av motorns strypningar som gör att moppen går sämre eftersom att den inte får HELT ren luft! Tar du bort den och pluggar igen hålet så får du kanske en gnutta mer effekt men du kanske måste gå upp i munstycke! Men den där slangen är inget att oroa sig för.
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Tube
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 maj 2016, 15:19

Re: ska avgaser vara här?

Inlägg av Tube »

mojoxom skrev:
Tube skrev:hej! jag har en slang som släpper ut avgaser, det kanske är en slang som ska till luftburken, eller någon sorts ventilationsslang som inte borde spruta avgaser.

jag har tagit bort slangen och tagit en bild på stället där slangen kopplar på (se bild)

vad ska denna slangen egentligen vara till? behöver jag byta kolvringar?

det är en skyteam st50-3 (kina)

http://imgur.com/a/YLst3
Det är bara en av motorns strypningar som gör att moppen går sämre eftersom att den inte får HELT ren luft! Tar du bort den och pluggar igen hålet så får du
kanske en gnutta mer effekt men du kanske måste gå upp i munstycke! Men den där slangen är inget att oroa sig för.


kan jag plugga hålet och behålla mitt munstycke och inte få mer effekt, ellr måste jag issåfall byta munstycke för att inte skda motorn, för agasena luktar mycket och skapar nästan ett moln om man står stilla, men mer effekt bryr jag mig inte så mycket om
Användarens profilbild
sander00se
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 oktober 2014, 16:24

Inlägg av sander00se »

Se till så den inte går tunnt så kan det inte ta skada. :)
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

tror inte riktigt det går avgaser där egentligen. Skulle tro att det är ett överflödshål för motoroljan. Då går den upp och lägger sig i luftburken och eventuellt ner och förbränns sen igen. Där har det inte hunnit bli några avgaser än iallafall eftersom hålet går upp rakt ur blocket. Jag skulle råda dig att ha kvar slangen och koppla den till luftburken. Det är ingen strypning iallafall
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Det är vevhus/ växellådsventilationen. Pluggar du den, som någon här föreslog, så kommer du skjuta en packbox i växellådan så småningom.

Som jag nämnde i din förra tråd, som handlade om exakt samma sak, som jag vill att du fortsätter använda i framtiden, så har du kassa kolvringar om det kommer ut avgaser där.

Låser
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst