HJÄLP! motorn lät underligt och startar nu ej.

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Öhland
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2016, 16:31

HJÄLP! motorn lät underligt och startar nu ej.

Inlägg av Öhland »

Hej

Jag köpte en moped (begagnad) en Kinroad XT50Q, vilket är en kinamoped-chopper med en Honda Monkey motorkopia.
Tyvärr var cylindern 72cc altså inte laglig här i finland, så jag började söka efter delar och annat.
När jag gick till en mopedbutik / service ställe här så sa de att de har en samma moped men en annan årsmodell som vi skulle få köpa billigt eftersom de inte hade papper på den (förra ägaren hade vägrat betala för service och lämnade den där)
Så vi köpte den för 200 euro, denna var 50cc cylinder och allt var bra. Så vi skulle byta motor på den vi hade köpt först (72cc) till den senare 50cc, allt gick bra och fick bytt motorn utan några vidare problem.
Motorn startade och var igång kanske en minut, när man stannade den hörde man något metallskrammel vid motorn men tänkte inte så mycket på det utan tog paus för dagen.

Poblemet:

Nästa dag så skulle vi byta förgasare för att den andra läckte, efter vi gjort det så startade vi den igen och så hörde vi metallskramlet igen, så jag stannade den och nu går den inte att starta, och när man kickar så gnisslar det, men kompressionen finns där fortfarande.

Hjälp är väldigt upskattad. :)
FlygandeHusvagn
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 april 2016, 15:56

Inlägg av FlygandeHusvagn »

Vad för gnissel är det ett skärande ljud eller ett skrammel?
Öhland
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2016, 16:31

Inlägg av Öhland »

Det var ett skrammel först, sedan är det ett skärande gnissel när man kickar
jompazx
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 mars 2016, 18:43

Inlägg av jompazx »

Kolla svänghjulet så det sitter på som det ska. Och skramlar det när du kickar?
Öhland
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2016, 16:31

Inlägg av Öhland »

@jomzazx
Det skramlar inte när man kickar, bara gnissel men inte från cylindern utan typ där cylindern ansluter sig till resten av motorn (är inte så bra på mopeder, kan bara basics)
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

plocka isär motorn och kolla. finns mycket det skulle kunna vara. Eventuellt något kullager eller liknande som gått i bitar. Eller ett kolvclips som lossat efter att ni bytte cylinder o kolv
Nels, Nels, Pelsnernels!
Öhland
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 maj 2016, 16:31

Inlägg av Öhland »

@jompazx

Det är fixat :D

visade sig vara kejdan från elstarten som rostat fast, tack till Jomazx som sa att jag skulle kolla svänghjulet :D

Tack för svaren allihopa
Skriv svar