Burna

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Burna

Inlägg av Marer15 »

Tja jag har en speedfight 2 helt original och undrar vad man kan göra för att få lite mer kraft i den så att jag kan burna. Jag vill helst inte att den ska mycket fortare än ca 55 som den gör nu. Just nu går det bara att burna på grus eller liknande så har ni några tips på vad man jag kan göra? Räcker det att bara byta vikter eller ska man göra något annat? :)
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Jadå byta vikter funkar fint, om du ska burna på asfalt så lär du noh ha rätt lätta vikter, typ 4g borde väl funka bra. Inget över 4,5g iallafall.

Dock kan du förlora 1-2km/h men axxet gör det fett värt
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Om original är 8.5g räcker 7.5g då?
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Marer15 skrev:Om original är 8.5g räcker 7.5g då?
På min original var det 7g och jag bytte först till 6g men det var typ ingen skillnad så jag bytte till 4.8g istället och det blev bra mycket mer drag. Ökade t.om. i topp med typ 1-2km/h. Jag kan nästan burna på asfalt med min så egentligen borde väl 5g räcka för dig.

Det kan hända att din moped inte orkar varva ut helt med 8.5g så då kommer den gå snabbare med typ 5g för att den orkar varva ut helt
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Vilka vikter tror du jag ska ha för att den ska göra Max 50 utan v-brickan och utan att varva som satan? Tror du inte att 7.5g räcker även fast jag har brickan?
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Marer15 skrev:Vilka vikter tror du jag ska ha för att den ska göra Max 50 utan v-brickan och utan att varva som satan? Tror du inte att 7.5g räcker även fast jag har brickan?
Vad menar du? Att den max får klara 50 km/h med dragen v-ring? Isf kommer du lära ha jävligt lätta vikter, typ 3.5g och då kommer den varva som fan.

Ett gram lättare kommer inte vara nog, köp ett vikt set med flera olika vikter? För att du ska kunna burna på asfalt tror jag du behöver något under 6 gram. Varven är helt ok ner tills ca 4g då blir det riktigt höga varv.

Men alla mopeder är olika, din kanske klarar 7.5g men personligen tror jag att det är för mycket.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

ockelbo skrev:
Marer15 skrev:Vilka vikter tror du jag ska ha för att den ska göra Max 50 utan v-brickan och utan att varva som satan? Tror du inte att 7.5g räcker även fast jag har brickan?
Vad menar du? Att den max får klara 50 km/h med dragen v-ring? Isf kommer du lära ha jävligt lätta vikter, typ 3.5g och då kommer den varva som fan.

Ett gram lättare kommer inte vara nog, köp ett vikt set med flera olika vikter? För att du ska kunna burna på asfalt tror jag du behöver något under 6 gram. Varven är helt ok ner tills ca 4g då blir det riktigt höga varv.

Men alla mopeder är olika, din kanske klarar 7.5g men personligen tror jag att det är för mycket.
Om 7.5g inte räcker tror du att 6g kommer göra det med brickan kvar?
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Marer15 skrev:
ockelbo skrev:
Marer15 skrev:Vilka vikter tror du jag ska ha för att den ska göra Max 50 utan v-brickan och utan att varva som satan? Tror du inte att 7.5g räcker även fast jag har brickan?
Vad menar du? Att den max får klara 50 km/h med dragen v-ring? Isf kommer du lära ha jävligt lätta vikter, typ 3.5g och då kommer den varva som fan.

Ett gram lättare kommer inte vara nog, köp ett vikt set med flera olika vikter? För att du ska kunna burna på asfalt tror jag du behöver något under 6 gram. Varven är helt ok ner tills ca 4g då blir det riktigt höga varv.

Men alla mopeder är olika, din kanske klarar 7.5g men personligen tror jag att det är för mycket.
Om 7.5g inte räcker tror du att 6g kommer göra det med brickan kvar?
Om du vet att du har 8.5g nu så teoretiskt borde 6g funka. Om det är för lite så vet du ju iallafall vad du ungefär ska ha för att det ska funka, vikter är inte dyra
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Varför förstöra däcken genom att burna på asfalten...? Aja, in med frambromsen och liksom tryck den framåt så att bakhjulet nästan lyfter från marken och gasa. Annars så får du nog ta och byta vikter alternativt trimma den en del...
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Raggarn1337 skrev:Varför förstöra däcken genom att burna på asfalten...? Aja, in med frambromsen och liksom tryck den framåt så att bakhjulet nästan lyfter från marken och gasa. Annars så får du nog ta och byta vikter alternativt trimma den en del...
Det är bara ibland jag kommer burna på asfalt och det kommer inte heller vara så länge men om jag ändå ska köpa nya däck varför inte ha lite kul innan man byter? :)
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Marer15 skrev:
Raggarn1337 skrev:Varför förstöra däcken genom att burna på asfalten...? Aja, in med frambromsen och liksom tryck den framåt så att bakhjulet nästan lyfter från marken och gasa. Annars så får du nog ta och byta vikter alternativt trimma den en del...
Det är bara ibland jag kommer burna på asfalt och det kommer inte heller vara så länge men om jag ändå ska köpa nya däck varför inte ha lite kul innan man byter? :)
Uppdatera om hur det funkade med vikterna :)
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

lätta på vikterna, ta bort pluggen i mynningen å svetsa blindtarmen, sen sätt tebakz v-ringen så gör han runt 55km/h med jäkligt bra axx och styrka.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

ockelbo skrev:
Marer15 skrev:
Raggarn1337 skrev:Varför förstöra däcken genom att burna på asfalten...? Aja, in med frambromsen och liksom tryck den framåt så att bakhjulet nästan lyfter från marken och gasa. Annars så får du nog ta och byta vikter alternativt trimma den en del...
Det är bara ibland jag kommer burna på asfalt och det kommer inte heller vara så länge men om jag ändå ska köpa nya däck varför inte ha lite kul innan man byter? :)
Uppdatera om hur det funkade med vikterna :)
Aa de ska jag göra när jag har bytt dom :)
Skriv svar