Hjälp!! Derbi växellåda!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Hjälp!! Derbi växellåda!

Inlägg av Erdenstam »

Hej
Har en Derbi drd racing ltd -08
För några dagar sen kände jag att när jag växlar så känns det rätt trögt och hackigt samt ibland smäller det till lite, men idag när jag körde hem ifrån skolan försvann det ett tag men kom sedan tillbaka.

Min första tanke var om det hade något med växellådsoljan o göra eller om kopplingen tar dåligt av nån andledning.

Nån som har någon aning om vad det kan va?

Tacksam för svar!
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

Bump
TheHypermew
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 april 2016, 21:30
Ort: Täby

Inlägg av TheHypermew »

Jag skulle säga att det skulle kunna hjälpa att byta växellådeoljan, speciellt om den aldrig är bytt. I vilket fall som helst skulle jag byta den, jag bytte den nyligen på min Gilera och den går riktigt fint nu.

EDIT: Jag skulle nog dock inte "flusha" all olja utan bara byta den.
-----------------------------------
Gilera Runner 50cc 2003 CAT
-----------------------------------
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Förstår inte riktigt vad du menar med "flusha" men antar att du menar att hälla i ny olja och låta det rinna rätt igenom så att allting tas ut men oroa dig inte. Dräneringspluggen är (brukar oftast vara iaf) magnetisk och tar upp all metallspån så det räcker med att göra rent pluggen, dränera den gamla oljan och i med ny olja. Rekommenderar starkt en kvalitetsolja vare sig den är trimmad eller inte då man inte behöver byta oljan så ofta, åtminstone inte på en moped :p
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

Raggarn1337 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "flusha" men antar att du menar att hälla i ny olja och låta det rinna rätt igenom så att allting tas ut men oroa dig inte. Dräneringspluggen är (brukar oftast vara iaf) magnetisk och tar upp all metallspån så det räcker med att göra rent pluggen, dränera den gamla oljan och i med ny olja. Rekommenderar starkt en kvalitetsolja vare sig den är trimmad eller inte då man inte behöver byta oljan så ofta, åtminstone inte på en moped :p

Så jag bara tar bort dräneringspluggen och väntar tills det slutar rinna, sätter i den igen och sedan fyller på med ny olja?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Du skruvar ur dräneringspluggen och tar bort eventuellt smuts på den, tappar ur all olja så du kan behöva vicka moppen åt sidan för gammal olja ska inte blandas med ny olja...
Sedan så skruvar du in pluggen igen, ur med "oljenivåskruven" och så skruvar du av oljelocket, fyller på med ny olja så mycket som du ska ha. (Har för mig att det är runt 650 ml på Derbi, kolla vad som står om din moped!)
Är det tillräckligt så rinner det ut olja där skruven satt. Bara ett sätt att veta ifall man har tillräckligt.
Se för fan till att inte hälla i mer olja när du dragit in "oljenivåskruven" igen för att är det för mycket olja i växellådan så kommer packboxarna att gå åt helvete, för lite så rasar lådan och ja, vilket som blir det en dyr renovering... :P
TheHypermew
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 april 2016, 21:30
Ort: Täby

Inlägg av TheHypermew »

Raggarn1337 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "flusha" men antar att du menar att hälla i ny olja och låta det rinna rätt igenom så att allting tas ut men oroa dig inte.
Jag menade exakt det. Förlåt att jag var lite otydlig.
-----------------------------------
Gilera Runner 50cc 2003 CAT
-----------------------------------
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

Raggarn1337 skrev:Du skruvar ur dräneringspluggen och tar bort eventuellt smuts på den, tappar ur all olja så du kan behöva vicka moppen åt sidan för gammal olja ska inte blandas med ny olja...
Sedan så skruvar du in pluggen igen, ur med "oljenivåskruven" och så skruvar du av oljelocket, fyller på med ny olja så mycket som du ska ha. (Har för mig att det är runt 650 ml på Derbi, kolla vad som står om din moped!)
Är det tillräckligt så rinner det ut olja där skruven satt. Bara ett sätt att veta ifall man har tillräckligt.
Se för fan till att inte hälla i mer olja när du dragit in "oljenivåskruven" igen för att är det för mycket olja i växellådan så kommer packboxarna att gå åt helvete, för lite så rasar lådan och ja, vilket som blir det en dyr renovering... :P
Så när det rinner ur oljenivåskruvshålet är det lagom?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Yes, men se till att tömma ur den gamla växellådsoljan helt och sedan så drar du åt dräneringspluggen och ur med oljekorken/skruven och oljenivåskruven, häll i så mycket som det ska vara i och ställ mopeden rakt så bör det rinna ut lite grann, då är du säker på att det är en mängd i :P
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

Raggarn1337 skrev:Yes, men se till att tömma ur den gamla växellådsoljan helt och sedan så drar du åt dräneringspluggen och ur med oljekorken/skruven och oljenivåskruven, häll i så mycket som det ska vara i och ställ mopeden rakt så bör det rinna ut lite grann, då är du säker på att det är en mängd i :P
Okej tack så mycket för svaren, uppskattas väldigt mycket! :D

Föressten har du nåt tips på vad man kan mäta med? :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

I oljeflaskorna brukar det stå hur mycket det är i alltså i deciliter så häller du ut 1 dl så står det ju att det är 1 dl mindre.
Till min cross så kör jag på motorex 15w50 växellådsolja, bra kvalité på den. Gå in på någon motorcykelaffär, de lär ha den. :P
Så här ser den ut: http://www.ktm-parts.com/mm5/graphics/0 ... 913027.jpg
Edit: Så om du inte förstod det så behövs det alltså ingenting att mäta med bortsett från oljeflaskan xD
Skriv svar