Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Raggarn1337 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "flusha" men antar att du menar att hälla i ny olja och låta det rinna rätt igenom så att allting tas ut men oroa dig inte. Dräneringspluggen är (brukar oftast vara iaf) magnetisk och tar upp all metallspån så det räcker med att göra rent pluggen, dränera den gamla oljan och i med ny olja. Rekommenderar starkt en kvalitetsolja vare sig den är trimmad eller inte då man inte behöver byta oljan så ofta, åtminstone inte på en moped :p
Jag menade exakt det. Förlåt att jag var lite otydlig.Raggarn1337 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "flusha" men antar att du menar att hälla i ny olja och låta det rinna rätt igenom så att allting tas ut men oroa dig inte.
Så när det rinner ur oljenivåskruvshålet är det lagom?Raggarn1337 skrev:Du skruvar ur dräneringspluggen och tar bort eventuellt smuts på den, tappar ur all olja så du kan behöva vicka moppen åt sidan för gammal olja ska inte blandas med ny olja...
Sedan så skruvar du in pluggen igen, ur med "oljenivåskruven" och så skruvar du av oljelocket, fyller på med ny olja så mycket som du ska ha. (Har för mig att det är runt 650 ml på Derbi, kolla vad som står om din moped!)
Är det tillräckligt så rinner det ut olja där skruven satt. Bara ett sätt att veta ifall man har tillräckligt.
Se för fan till att inte hälla i mer olja när du dragit in "oljenivåskruven" igen för att är det för mycket olja i växellådan så kommer packboxarna att gå åt helvete, för lite så rasar lådan och ja, vilket som blir det en dyr renovering...
Okej tack så mycket för svaren, uppskattas väldigt mycket!Raggarn1337 skrev:Yes, men se till att tömma ur den gamla växellådsoljan helt och sedan så drar du åt dräneringspluggen och ur med oljekorken/skruven och oljenivåskruven, häll i så mycket som det ska vara i och ställ mopeden rakt så bör det rinna ut lite grann, då är du säker på att det är en mängd i