Högtalare, skadligt med för låg ström?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Högtalare, skadligt med för låg ström?

Inlägg av Luddelump »

tja har just fått en stereoanläggning, några år gammalt men värkar vara bra ser nästan identiska ut med dessa

[/url]http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och ... 0w_s-h510v[/url]

Jag fick dessvärre inte med själva förstärkaren så tänkte kolla om det kom ngt ljud överhuvudtaget med en vanlig 3,5mm sladd till telefonen och det funkade, Ljudet som kommer är dock inte speciellt högt när det är på max men det funkar för stunden tills jag fixat ngt annat, så min fråga är om högtalarna kan ta skada av att användas såhär. Och ifall det finns ngt sätt att slippa skaffa en förstärkare på ngt sätt.

på baksidan är det två stycken poler, en röd och en svart som jag sedan dragit en sladd emellan till 3,5mm till telefonen. det står även en skylt:
Max power-180W
Impedance-4-8Ohm
Freq.Resp.-35-20000Hz
Serial No.-200420054

kan tillägga att jag inte är speciellt insatt i högtalare.
Tacksam för svar :)
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 april 2016, 20:58
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Bocken Bruse »

För att driva ett par 100 Watt Pioneer S-H510V högtalare så krävs det ett rejält slutsteg. Behöver nödvändigtvis inte vara en förstärkare med inbyggd förförstärkare om du inte ska spela gamla vinylskivor.

Skulle gissa på att en förstärkare på ett par hundra Watt skulle göra underverk. Ju tyngre förstärkare (ju mer den väger) desto mer slantar har tillverkaren lagt på ringtransformatorn och ju högre ljudkvalitet får du.

Leta på begagnat marknaden... där kan du göra fynd!
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

Tack. Kan medela att jag nu har en grym förstärkare som räcker gott o väl. Drar som högst på 25% så förstärkaren är det inget fel på:)
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Högtalare, skadligt med för låg ström?

Inlägg av G-son »

Luddelump skrev:...så min fråga är om högtalarna kan ta skada av att användas såhär.
Högtalarna? Nej. Finns knappast tillräcklig kraft i telefonen för att skada såna högtalare. Telefonen lever farligt däremot, den är gjord för att driva hörlurar med betydligt högre impedans och vanliga högtalare överbelastar hörlursutgången.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar