Frågor vid växling (Crossmoped)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Golgon123
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 april 2016, 16:03

Frågor vid växling (Crossmoped)

Inlägg av Golgon123 »

Nu är det så att jag har börjat övningsköra privat med min Rieju (AM6). Men när jag skulle växla upp till tvåan så glömde jag att släppa gasen. (Så jag hade i gasen medans jag kopplade och växlade). Är det skadligt för mopeden? Om det är det, är det någon fara om det bara har hänt en gång?

Sen så råkade jag växla ner till friläget med 2an i utan att koppla när mopeden var avstängd. Är detta skadligt för mopeden? Isåfall är det skadligt även om det bara skedde en gång?

Jag är okunning och därför nu lite orolig att min växellåda kommer att gå sönder eller att motorn kommet att skära. Tacksam för svar!

Tack i förskott.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Du behöver inte oroa dig ett dugg! Mopeder, speciellt de med AM6 motor är byggda för att tåla en 15 årings misshandel ;)
Det tar ingen skada av att växla utan koppling när den är avstängd.
Det jag hade svårt med när jag började köra manuell cross (visserligen så var jag nog 7-8 år då) var att få i ettans växel, resten var inga problem utan just självaste starten. Har du problem med det så kom ihåg att in med kopplingen, ner med ettan och så släpper du saaakta på kopplingen, när du hittat dragläget och känner att den börjar dra, då kan du ge lite mer gas och släppa på kopplingen ytterligare. Lycka till och öva på innan du ger dig ut i trafiken! ;)
Golgon123
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 april 2016, 16:03

Inlägg av Golgon123 »

Raggarn1337 skrev:Du behöver inte oroa dig ett dugg! Mopeder, speciellt de med AM6 motor är byggda för att tåla en 15 årings misshandel ;)
Det tar ingen skada av att växla utan koppling när den är avstängd.
Det jag hade svårt med när jag började köra manuell cross (visserligen så var jag nog 7-8 år då) var att få i ettans växel, resten var inga problem utan just självaste starten. Har du problem med det så kom ihåg att in med kopplingen, ner med ettan och så släpper du saaakta på kopplingen, när du hittat dragläget och känner att den börjar dra, då kan du ge lite mer gas och släppa på kopplingen ytterligare. Lycka till och öva på innan du ger dig ut i trafiken! ;)
Okej tack så mycket för snabbt svar! Men det med att jag gasade när jag växlade, det skulle inte göra någon skada? Tack så mycket för hjälpen! :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nja. Antar att du drog in kopplingen och gasade samtidigt som du la in växeln och att det hackade lite från växellådan och att du inte fick in växeln? Alternativt att du fick i växeln och moppen ryckte till? Det är normalt. När du kommit iväg och det är dags för att lägga in nästa växel så släpper man gasen, drar in kopplingen, in med nästa växel och så gasar man igen. :P
Golgon123
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 april 2016, 16:03

Inlägg av Golgon123 »

Raggarn1337 skrev:Nja. Antar att du drog in kopplingen och gasade samtidigt som du la in växeln och att det hackade lite från växellådan och att du inte fick in växeln? Alternativt att du fick i växeln och moppen ryckte till? Det är normalt. När du kommit iväg och det är dags för att lägga in nästa växel så släpper man gasen, drar in kopplingen, in med nästa växel och så gasar man igen. :P
Jag höll inne gasen hela tiden haha, gasade, och så kopplade jag på samma gång och fortsatte hålla inne och växlade och då gasade jag fortfarande till jag släppte kopplingen. Märkte faktiskt inte av att det hackade men jag fick i växeln. :)
oliverdyrvold
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 mars 2016, 02:00

Inlägg av oliverdyrvold »

Så länge du håller in kopplingen så tar det ingen skada, men ligg inte på 9 tusen varv och släng i 1 eller 2 då det tar lite skada (fortsätt läs). Dock med det sagt så gjorde jag ett nybörjare misstag och tänkte då: ''Då kan jag ju växla från 6 till 1 utan att sänka hastigheten när jag håller in kopplingen, och sedan så släpper jag kopplingen efter jag har stannat och det blivit grönt'' Vilket var fel.

Det har alltid kontakt inne i växellådan även om du håller in kopplingen, men så länge du har rätt växel för rätt fart så blir det absolut minimalt slitage. Växla när moppen är död spelar ingen roll. Själv så gör jag det hela tiden utan några problem. Men bara när den inte är igång eller rullar ner för en backe.
Golgon123
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 april 2016, 16:03

Inlägg av Golgon123 »

oliverdyrvold skrev:Så länge du håller in kopplingen så tar det ingen skada, men ligg inte på 9 tusen varv och släng i 1 eller 2 då det tar lite skada (fortsätt läs). Dock med det sagt så gjorde jag ett nybörjare misstag och tänkte då: ''Då kan jag ju växla från 6 till 1 utan att sänka hastigheten när jag håller in kopplingen, och sedan så släpper jag kopplingen efter jag har stannat och det blivit grönt'' Vilket var fel.

Det har alltid kontakt inne i växellådan även om du håller in kopplingen, men så länge du har rätt växel för rätt fart så blir det absolut minimalt slitage. Växla när moppen är död spelar ingen roll. Själv så gör jag det hela tiden utan några problem. Men bara när den inte är igång eller rullar ner för en backe.
Okej men om jag ligger på växel 6 och gör en kraftig inbromsning, håller inne kopplingen till jag sedan står still. Då kan jag väl växla från växel 6 till växel 1 direkt? Tack så mycket för hjälpen i övrigt nu känns allt redan mycket bättre! :D
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Golgon123 skrev:
Okej men om jag ligger på växel 6 och gör en kraftig inbromsning, håller inne kopplingen till jag sedan står still. Då kan jag väl växla från växel 6 till växel 1 direkt? Tack så mycket för hjälpen i övrigt nu känns allt redan mycket bättre! :D
Tja jag igen, det är jag som svarade dig förut men vill inte ha mitt fullständiga namn om någon privatperson kollar upp mig, i alla fall. Det är ingen fara om du gör så, men det är inte helt 100 heller (du skadar inte växellådan om du gör så men det blir jobbigt att växla ner när du står stilla då växlarna inte alltid åker ner, det man gör då är att man flyttar moppen fram 30 cm, inget av detta skadar något på moppen) om du kör ''normalt'' och det inte är en nödbromsning så växla ner under bromsningen!

Följ mig gärna på Insta! (har inte laggt ut något än men ska lägga ut ett projekt snarast)
https://www.instagram.com/toothless_riding/
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Det brukar fungera att stå stilla och växa ner från 6:an till 1:an eller friläge men ibland så går det inte alltid så då får du rulla den framåt lite grann för att få ner 1:ans växel eller så. Dock så är det bara nybörjare som gör så ju, samtidigt som du saktar ner så växlar du ner. Tar väl ett tag att bli van så det är bara att öva på!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Men snälla vad babblar ni om? Det tar noll stryk att växla när den är avstäng utan koppling. Det kopplingen gör är att bara cyindern snurrar och inte på dreven alls. (jävligt förenklat) Så när den är avstäng såä snurrar ingenting å då kan det inte ta skada.
Sen så hålla in fullgas medans du kopplar så det enda som händer är att det börjar varva. Men jag antar du inte kör trimmat med avstryptr cdi och då kan du inte varva över 10k rpm. Så ja att tok varva en cylinmder är inte bra men om det är 1-2 sekunder gör det ej märkbar skillnad. Sen om kanske 5 turer kan du koppla så då ska det ej vara ett problem.

Sen detdär ni pratade om att man inte ska växla 6 till ettan fattade jag inget om. haha om man håller inne kopplingen kan växla hur du vill, det som kan hända om du växlar 6 till 1 och har för hög fart är att den börjar varva och motorbromsa som fan. Men om du står stilla ska du ju lägga i ettan så fattar ej vad alla bablar om.
Men kolla...ja la en post!
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Rotmosmannen skrev:Men snälla vad babblar ni om? Det tar noll stryk att växla när den är avstäng utan koppling. Det kopplingen gör är att bara cyindern snurrar och inte på dreven alls. (jävligt förenklat) Så när den är avstäng såä snurrar ingenting å då kan det inte ta skada.
Sen så hålla in fullgas medans du kopplar så det enda som händer är att det börjar varva. Men jag antar du inte kör trimmat med avstryptr cdi och då kan du inte varva över 10k rpm. Så ja att tok varva en cylinmder är inte bra men om det är 1-2 sekunder gör det ej märkbar skillnad. Sen om kanske 5 turer kan du koppla så då ska det ej vara ett problem.

Sen detdär ni pratade om att man inte ska växla 6 till ettan fattade jag inget om. haha om man håller inne kopplingen kan växla hur du vill, det som kan hända om du växlar 6 till 1 och har för hög fart är att den börjar varva och motorbromsa som fan. Men om du står stilla ska du ju lägga i ettan så fattar ej vad alla bablar om.
Testa att växla (när du åker toppfart) från 6 direkt ner till 1 när du håller in kopplingen, för varje steg du växlar ner så kommer det att låta för jävligt ifrån växel lådan. Släpp inte kopplingen utan åk bara topp fart och sedan in med kopplingen samt växla ner till 1.
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Toothless Rider skrev:
Rotmosmannen skrev:Men snälla vad babblar ni om? Det tar noll stryk att växla när den är avstäng utan koppling. Det kopplingen gör är att bara cyindern snurrar och inte på dreven alls. (jävligt förenklat) Så när den är avstäng såä snurrar ingenting å då kan det inte ta skada.
Sen så hålla in fullgas medans du kopplar så det enda som händer är att det börjar varva. Men jag antar du inte kör trimmat med avstryptr cdi och då kan du inte varva över 10k rpm. Så ja att tok varva en cylinmder är inte bra men om det är 1-2 sekunder gör det ej märkbar skillnad. Sen om kanske 5 turer kan du koppla så då ska det ej vara ett problem.

Sen detdär ni pratade om att man inte ska växla 6 till ettan fattade jag inget om. haha om man håller inne kopplingen kan växla hur du vill, det som kan hända om du växlar 6 till 1 och har för hög fart är att den börjar varva och motorbromsa som fan. Men om du står stilla ska du ju lägga i ettan så fattar ej vad alla bablar om.
Testa att växla (när du åker toppfart) från 6 direkt ner till 1 när du håller in kopplingen, för varje steg du växlar ner så kommer det att låta för jävligt ifrån växel lådan. Släpp inte kopplingen utan åk bara topp fart och sedan in med kopplingen samt växla ner till 1.
Men det var ej det han frågade, han frågade om han kunde frikoppla från 6an å sedan när han står still efter en inbromsning kunde växla från 6-1an.... För i vilket senario skulle du växla i toppfart från 6-1?????
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar