Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Okej tack så mycket för snabbt svar! Men det med att jag gasade när jag växlade, det skulle inte göra någon skada? Tack så mycket för hjälpen!Raggarn1337 skrev:Du behöver inte oroa dig ett dugg! Mopeder, speciellt de med AM6 motor är byggda för att tåla en 15 årings misshandel
Det tar ingen skada av att växla utan koppling när den är avstängd.
Det jag hade svårt med när jag började köra manuell cross (visserligen så var jag nog 7-8 år då) var att få i ettans växel, resten var inga problem utan just självaste starten. Har du problem med det så kom ihåg att in med kopplingen, ner med ettan och så släpper du saaakta på kopplingen, när du hittat dragläget och känner att den börjar dra, då kan du ge lite mer gas och släppa på kopplingen ytterligare. Lycka till och öva på innan du ger dig ut i trafiken!
Jag höll inne gasen hela tiden haha, gasade, och så kopplade jag på samma gång och fortsatte hålla inne och växlade och då gasade jag fortfarande till jag släppte kopplingen. Märkte faktiskt inte av att det hackade men jag fick i växeln.Raggarn1337 skrev:Nja. Antar att du drog in kopplingen och gasade samtidigt som du la in växeln och att det hackade lite från växellådan och att du inte fick in växeln? Alternativt att du fick i växeln och moppen ryckte till? Det är normalt. När du kommit iväg och det är dags för att lägga in nästa växel så släpper man gasen, drar in kopplingen, in med nästa växel och så gasar man igen.
Okej men om jag ligger på växel 6 och gör en kraftig inbromsning, håller inne kopplingen till jag sedan står still. Då kan jag väl växla från växel 6 till växel 1 direkt? Tack så mycket för hjälpen i övrigt nu känns allt redan mycket bättre!oliverdyrvold skrev:Så länge du håller in kopplingen så tar det ingen skada, men ligg inte på 9 tusen varv och släng i 1 eller 2 då det tar lite skada (fortsätt läs). Dock med det sagt så gjorde jag ett nybörjare misstag och tänkte då: ''Då kan jag ju växla från 6 till 1 utan att sänka hastigheten när jag håller in kopplingen, och sedan så släpper jag kopplingen efter jag har stannat och det blivit grönt'' Vilket var fel.
Det har alltid kontakt inne i växellådan även om du håller in kopplingen, men så länge du har rätt växel för rätt fart så blir det absolut minimalt slitage. Växla när moppen är död spelar ingen roll. Själv så gör jag det hela tiden utan några problem. Men bara när den inte är igång eller rullar ner för en backe.
Golgon123 skrev:Tja jag igen, det är jag som svarade dig förut men vill inte ha mitt fullständiga namn om någon privatperson kollar upp mig, i alla fall. Det är ingen fara om du gör så, men det är inte helt 100 heller (du skadar inte växellådan om du gör så men det blir jobbigt att växla ner när du står stilla då växlarna inte alltid åker ner, det man gör då är att man flyttar moppen fram 30 cm, inget av detta skadar något på moppen) om du kör ''normalt'' och det inte är en nödbromsning så växla ner under bromsningen!Okej men om jag ligger på växel 6 och gör en kraftig inbromsning, håller inne kopplingen till jag sedan står still. Då kan jag väl växla från växel 6 till växel 1 direkt? Tack så mycket för hjälpen i övrigt nu känns allt redan mycket bättre!
Följ mig gärna på Insta! (har inte laggt ut något än men ska lägga ut ett projekt snarast)
https://www.instagram.com/toothless_riding/
Testa att växla (när du åker toppfart) från 6 direkt ner till 1 när du håller in kopplingen, för varje steg du växlar ner så kommer det att låta för jävligt ifrån växel lådan. Släpp inte kopplingen utan åk bara topp fart och sedan in med kopplingen samt växla ner till 1.Rotmosmannen skrev:Men snälla vad babblar ni om? Det tar noll stryk att växla när den är avstäng utan koppling. Det kopplingen gör är att bara cyindern snurrar och inte på dreven alls. (jävligt förenklat) Så när den är avstäng såä snurrar ingenting å då kan det inte ta skada.
Sen så hålla in fullgas medans du kopplar så det enda som händer är att det börjar varva. Men jag antar du inte kör trimmat med avstryptr cdi och då kan du inte varva över 10k rpm. Så ja att tok varva en cylinmder är inte bra men om det är 1-2 sekunder gör det ej märkbar skillnad. Sen om kanske 5 turer kan du koppla så då ska det ej vara ett problem.
Sen detdär ni pratade om att man inte ska växla 6 till ettan fattade jag inget om. haha om man håller inne kopplingen kan växla hur du vill, det som kan hända om du växlar 6 till 1 och har för hög fart är att den börjar varva och motorbromsa som fan. Men om du står stilla ska du ju lägga i ettan så fattar ej vad alla bablar om.
Men det var ej det han frågade, han frågade om han kunde frikoppla från 6an å sedan när han står still efter en inbromsning kunde växla från 6-1an.... För i vilket senario skulle du växla i toppfart från 6-1?????Toothless Rider skrev:Testa att växla (när du åker toppfart) från 6 direkt ner till 1 när du håller in kopplingen, för varje steg du växlar ner så kommer det att låta för jävligt ifrån växel lådan. Släpp inte kopplingen utan åk bara topp fart och sedan in med kopplingen samt växla ner till 1.Rotmosmannen skrev:Men snälla vad babblar ni om? Det tar noll stryk att växla när den är avstäng utan koppling. Det kopplingen gör är att bara cyindern snurrar och inte på dreven alls. (jävligt förenklat) Så när den är avstäng såä snurrar ingenting å då kan det inte ta skada.
Sen så hålla in fullgas medans du kopplar så det enda som händer är att det börjar varva. Men jag antar du inte kör trimmat med avstryptr cdi och då kan du inte varva över 10k rpm. Så ja att tok varva en cylinmder är inte bra men om det är 1-2 sekunder gör det ej märkbar skillnad. Sen om kanske 5 turer kan du koppla så då ska det ej vara ett problem.
Sen detdär ni pratade om att man inte ska växla 6 till ettan fattade jag inget om. haha om man håller inne kopplingen kan växla hur du vill, det som kan hända om du växlar 6 till 1 och har för hög fart är att den börjar varva och motorbromsa som fan. Men om du står stilla ska du ju lägga i ettan så fattar ej vad alla bablar om.