Pluggar i effektrör

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Pluggar i effektrör

Inlägg av urbandestination »

Jo jag har ett E-nox rör som jag givetvis tog ur pluggen vid mynningen från. Tycker moppen borde kunna ge mer än den gör oså slog de mig, sitter det en till plugg i detta rör som jag missat? Kollade i ljuddämparen men såg fritt å fint ut, men äre nån som vet?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

ställt in förgasaren ordentligt?
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nej, endast en liten strypning vid mynningen. Du kan ju ha andra strypningar på moppen, såsom strypning vid insuget, luftburken... Har du ställt in förgasaren sen du bytte avgasrör? Riktigt viktigt att göra ifall du nu inte gjort det. Dels för att du tappar en helvetes massa effekt och dels för att den kan skära ihop när du kör på för litet munstycke.
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Jadå har testat flera olika mellan 100-110! Men den går piss ändå, den har inge vidare drag på höga varv lite som en originalmoppe. Insuget e original men äre att byta som gäller då?

Edit: med 100 gick den knappt att köra och alla andra storleka får den bara att bluddra, går typ inte att få den gå bra
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Gå igenom förgasaren och reed ventilerna så att det inte är skit och liknande i där. Ifall det sitter en strypning där så ta bort den. kolla tändstiftet så att det är rätt till den cylindern.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

urbandestination skrev:Jadå har testat flera olika mellan 100-110! Men den går piss ändå, den har inge vidare drag på höga varv lite som en originalmoppe. Insuget e original men äre att byta som gäller då?

Edit: med 100 gick den knappt att köra och alla andra storleka får den bara att bluddra, går typ inte att få den gå bra
till en början vad är det för moped?
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Alltså med endast effektrör ska du inte behöva byta ut något förutom huvudmunstycke. Vill du däremot ha mer kraft så ska du ta bort strypningen i insuget om det finns en sådan, brukar sitta en slags 'strypning' på reed ventilen. Byter du till endast effektrör brukar man höja huvudmunstycket cirka 8-15 storlekar än original. Så har du 80 original skulle jag köpa cirka 95 ner till 86 och pröva mig fram där emellan.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Alltså med endast effektrör ska du inte behöva byta ut något förutom huvudmunstycke. Vill du däremot ha mer kraft så ska du ta bort strypningen i insuget om det finns en sådan, brukar sitta en slags 'strypning' på reed ventilen. Byter du till endast effektrör brukar man höja huvudmunstycket cirka 8-15 storlekar än original. Så har du 80 original skulle jag köpa cirka 95 ner till 86 och pröva mig fram där emellan.
Han har 70cc och 17,5 mm förgasare också ifall detta nu är samma moped som han gjort en annan tråd om.
Cpi sm 06- SÅLD
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Är en furia med AM6, och som pådal sa så har jag även 17,5, 70cc, sportluft utöver röret. ser inte ut att va nån strypning vid reedarna men däremot e hålet rätt litet. kanske skulle behöva ett nytt insugskit med fräscha reedar för dom glappar lite
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Där har du ju svaret! Reeds:en måste ju fungera som de ska! Spelar ingen roll hur bra inställd tändning, förgasare osv är om det är reedsen som är problemet ;)
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Där har du ju svaret! Reeds:en måste ju fungera som de ska! Spelar ingen roll hur bra inställd tändning, förgasare osv är om det är reedsen som är problemet ;)
dåliga reeds är ju väldigt avgörande hur en moppe går.
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Där har du ju svaret! Reeds:en måste ju fungera som de ska! Spelar ingen roll hur bra inställd tändning, förgasare osv är om det är reedsen som är problemet ;)
dåliga reeds är ju väldigt avgörande hur en moppe går.
What's the point in stating the obvious? Sa ju det i mitt förra inlägg att oavsett hur bra inställd den är så går den inte bra om reedsen är slut..
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Update!

Har nu bytt reeds och de blev en jävla fart i moppen, som jag hade förväntat mig med den setupen :D men har ett litet problem, om jag drar ordentligt på trean tex och lägger i fyran så lixom böar den till när jag vrider gasen i bott. Beror detta på för litet huvudmunstycke eller lågfartsmunstycke? Eftersom den blöddrar på låga varv är väl det ett tecken för litet huvudmunst? De ja menar är alltså att man suger slut på soppa när man varvar ur växlarna så det är för lite när nästa växel är ilagd. Om det nu kan bli så. Tycker det kan kännas lite ibland som att den har lite grunddrag sen är mellanregget väldigt svagt och sen skjuter den iväg som en turbo. Har 110 i nu vilket är de största jag äger. Tack för svar!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Följ denna guide, kommer göra allting så mycket enklare än att fråga runt här. Själv tycker jag att det låter som att det är något för stort munstycke då den går bra på toppen men vid lägre varv så 'böööölar' den. Men som sagt, följ guiden om hur man ställer in förgasare! :P
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:
PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Där har du ju svaret! Reeds:en måste ju fungera som de ska! Spelar ingen roll hur bra inställd tändning, förgasare osv är om det är reedsen som är problemet ;)
dåliga reeds är ju väldigt avgörande hur en moppe går.
What's the point in stating the obvious? Sa ju det i mitt förra inlägg att oavsett hur bra inställd den är så går den inte bra om reedsen är slut..
Instämde bara på ditt svar :wink:
Cpi sm 06- SÅLD
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Eller nja dör e väl snarare vad den gör tills jag släpper gasen några sekunder och endast om jag nyss har varvat ut en växel. När jag hade st 108 så dog den innan jag han varva ut så tror jag behöver större huvudmunstycke och justera nålen så tomgången går snålare men tänkte höra vad ni andra tror ändå.
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

alltså om jag ligger under effektkurvan äre inga problem med full gas förutom att den e seg och kommer även olja ur ljuddämparen, tomgången är även svår att få tillräckligt hög så behövs nog en justering av nålen.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Låter som att du trots allt har läst en guide om hur man ställer in förgasare! Testa med att höja nålen.
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Haha japp, men blandade nog ihop nålen med lågfart. Är la så att nålen styr mellanregg å lågfart tomgång och lite över det? Så kan nog bli skillnad med att höja som du skrev :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Precis så är det! :D Lågfartmunstycken brukar man ändå inte behöva fiffla med om man nu inte trimmar 'på riktigt' hehe :p
Skriv svar