Hjälp! Få ner topphastigheten

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Hjälp! Få ner topphastigheten

Inlägg av Fredrik.E »

Tjena tjena! Skulle behöva lite hjälp med att få ner topphastigheten på moppen. Jag trimmade den förut (drog avgasrörspluggen) och och åkte fast sen lyckades jag slarva bort den nu när jag skulle sätta tillbaka den. Så jag skaffade ett nytt avgasrör med en plugg i och provkörde den sen, men fick fan upp den i 60. Och den ska besiktas på onsdag. Vill gärna att den ska gå igen den besiktningen.
Har ni några tips på hur jag kan få ner topphastigheten? Helst utan att lägga massor av pengar på det hela.

Tack i förhan /Fredrik
oscmol
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 1 juni 2015, 18:54

Inlägg av oscmol »

Byt framdrevet till nån kugg mindre, de kostar bara cirka 100 kr
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

sätt i en större plugg, eller dreva om
gött å se
Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Inlägg av Fredrik.E »

Tack så mycket för svaren! :)

Edit: tror ni att det funkar från 11 taggar till 10? Ska man göra bakdrevet större annars?

Vill även konstatera er om att den får jävligt mycket effekt, pyttelite gas, så kan den nå dem högre varvtalen.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Fredrik.E skrev:Tack så mycket för svaren! :)

Edit: tror ni att det funkar från 11 taggar till 10? Ska man göra bakdrevet större annars?

Vill även konstatera er om att den får jävligt mycket effekt, pyttelite gas, så kan den nå dem högre varvtalen.
Använd den här sidan så kan du räkna ut vad den kommer att gå i, gjorde det när jag bytte drev och det stämde jävligt bra

http://www.twostrokerider.se/guide-rakn ... -drevbyte/
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Det kan hända att dem är petiga och märker om det inte är originaldrev. Vet själv inte hur petiga dem är.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Inlägg av Fredrik.E »

Jag kollade och då måste jag byta från 60/11 till 65/10 och då kommer den gå i ca 48 km/h.
Tror ni den blie för stark då?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Original är den 2kw. Max är 4kw. Känns den dubbelt så stark som original? 1 kugg gör nog inte så mycket.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Inlägg av Fredrik.E »

Tyvärr så har jag glömt bort känslan på hur den var orginal. Känner bara att det är ett jävla drag.
Jag har ju 60 bak nu, byter antagligen till 65 bak och fram från 11 till 10. Är lite nojjig att den ska bli för stark :oops:
oscmol
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 1 juni 2015, 18:54

Inlägg av oscmol »

Annars kan du ju testa och stoppa in stållull eller något i avgasröret, då kommer den gå skit
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Om du ska besikta moppen på grund av att polisen stoppat dig och gett mopeden körförbud?
Då har du inget annat väl än att återställa den till originalskick.
Dvs - originaldrev, förgasare, munstycken, avgassystemet (vilket kan ersättas med nytt om intyg medföljer att det överensstämmer med original).

Annars går den inte igenom en besiktning så länge besiktningsmannen följer lagen (vilket de förmodligen gör)
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Inlägg av Fredrik.E »

Grejen är ju den att det finns ingen plugg eller något som passar till originalröret. Pluss att det läckte i i ljuddämparen som inte gick att skruva av, utan den var ditsvetsad. Men köpte ett nytt rör som är CE märkt och jag fick med papper där det står att dem är CE märkt.
Tror du den går igenom då?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Rätta mig om jag har fel men om du köper ett "trimrör" som är CE-märkt så är det liksom godkänt, såvida den är pluggad/strypt. Oftast så brukar strypta "trimrör" ge sämre effekt än ett strypt originalrör. Iallafall... Jag har för mig att om du sätter på ett strypt trimrör som är CE-godkänt så måste du besikta om mopeden med det röret. Jag kanske är ute och cyklar men jag har för mig att jag läst någonting om det förut.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Rätta mig om jag har fel men om du köper ett "trimrör" som är CE-märkt så är det liksom godkänt, såvida den är pluggad/strypt. Oftast så brukar strypta "trimrör" ge sämre effekt än ett strypt originalrör. Iallafall... Jag har för mig att om du sätter på ett strypt trimrör som är CE-godkänt så måste du besikta om mopeden med det röret. Jag kanske är ute och cyklar men jag har för mig att jag läst någonting om det förut.
Ett CE godkänt rör får man använda och åka runt med på mopeden så länge man har besiktat mopeden med det röret.
Från TS: Info angående strypta avgassystem.

Strypta system är CE-godkända och levereras med ett intyg.
Trots denna CE-märkning måste din moped ombesiktigas med det nya systemet
innan den blir laglig att framföra på allmän väg.

Tillverkarna gör ofta CE-godkända versioner av sina effektrör, med skillnaden att
de strypta rören har en punktsvetsad bricka i mynningen till kröken.
Denna bricka kan tas bort för tävlingsbruk, men då försvinner även möjligheten
att få mopeden godkänd på en registreringbesiktning.

Mer info om CE-märkningar och strypningar kan du hitta på www.twostrokerider.se
Cpi sm 06- SÅLD
Fredrik.E
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 april 2016, 15:57

Inlägg av Fredrik.E »

Tack för all hjälp! Men pappa säger att den är "orginal" för den har inga trimdelar. Jag säger att den inte är orginal, och att den inte kommer gå igen besiktningen men han vägrar erkänna det för sig själv typ. Antar att den har för många hästkrafter för att gå igenom.
Men tack för alla tips och hjälp!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vet du verkligen hur många hästkrafter den har? Har stött på en väldans massa personer som hävdar att de har runt 15-20 hk i sin moped, utan att ens ha bänkat.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Vet du verkligen hur många hästkrafter den har? Har stött på en väldans massa personer som hävdar att de har runt 15-20 hk i sin moped, utan att ens ha bänkat.
För att uppnå 15-20 hk så får man trimma jävligt mycket, en moped har oftast runtom 5,5 hk (orginal), vet ej hur mycket det blir urpluggat men.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Vet du verkligen hur många hästkrafter den har? Har stött på en väldans massa personer som hävdar att de har runt 15-20 hk i sin moped, utan att ens ha bänkat.
För att uppnå 15-20 hk så får man trimma jävligt mycket, en moped har oftast runtom 5,5 hk (orginal), vet ej hur mycket det blir urpluggat men.
5,4 hk eller 4kw är det högsta en moped får ha. EBS050, D50B0 och AM6 har ca 2kw (2,7 hk) original.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe nu är ni grabbar ute och cyklar. Menar givetvis folks trimmade mopeder. Notera att jag sa att det finns de som: "hävdar" att de har 15-20 hk osv...
Skriv svar