Måla avgasrör

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Måla avgasrör

Inlägg av Marer15 »

Tja jag hoppas att någon skulle kunna tipsa mig om vad som är bäst. Jag har målat två gånger med mekonomens värmefärg och båda gångerna har färgen flagnat och rostat :(. Försts gången tog jag med vinkelslip och det sista med sandpapper och sedan sprejade. Andra gången slipade jag där det behövdes och torkade sedan av med en trasa och lacknafta för jag trodde att de kanske var lite damm som gjorde att de lossnade och så värmde jag upp röret kanske en kvart med värmepistol till 250'C efter att jag hade målat ändå lossnade färgen. Jag har hört att linolja kan funka är det något ni tror som inte kommer lossna? Har även hört att spisvärta kan fungera vad tror ni? Om ni har några andra tips är dom varmt välkomna :) om någon också vet hur man laddar upp en bild från Android i forumet så kan jag visa bild :)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

jag har lackat två avgasrör och mitt håller, till speedfight 2 senast tog bara stålborste tills jag fått bort mesta av rosten o sen avfettning och tvätta rent lite. sen så sprayade jag bara på lacken från rätt avstånd och inte för tjockt eller tunt om det kanske kan vara det. sen körde jag bara lite lugnt första milen typ så det inte skulle bli för varmt. låter skumt. jag skulle testa färg från ngt annat märke. körde med mekonomens färg.
lycka till iaf
"there are no speed limits on the road to success"
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

kan det vara så att det ligger kvar lacknafta på röret när du lackar så att det inte fäster ordentligt?
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Det tror jag inte för jag lät det torka kanske 10-15 minuter.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

https://www.youtube.com/watch?v=Ffv6TAVxu1A
Följ denna guide så ska det fungera utmärkt. Annars så som personen innan sa att det kan vara lacknafta kvar på röret.
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Jag följde hans guide och slipade bort all gammal färg och rost och så värmdes röret upp ju när man kör och jag körde när det var torrt ute så det kan inte varit regn eller något sånt som gjorde färgen lös men har ni några andra förslag på vad man kan använda för att måla avgasröret med?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Själv använder jag mig av spissvärta, jag har gjort 2st avgasrör på en halv tub för 35 kronor. Bara att slipa loss all lös rost, sedan klä på ett tunt lager och värma upp det så att det blir lite fastare.

Det kan färga av sig lite på kläder men inget jag har upplevt som problem.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
drrehn
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 april 2016, 19:39

Inlägg av drrehn »

Sprayade mitt för över ett år sedan med spis/kaminfärg från ÖoB. Det ser fortfarande lika bra ut. :)
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Tack för svaren men jag ska nog göra som er och pröva att använda lite spisvärta nästa gång så borde de bli bra :)
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Marer15 skrev:Tack för svaren men jag ska nog göra som er och pröva att använda lite spisvärta nästa gång så borde de bli bra :)
Att tänka på är att värma upp spissvärtan så att den inte rostar och dras bort lika mycket.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Inlägg av Marer15 »

Ska jag värma upp spissvärtan innan jag lägger på det eller ta med värmepistol ca 15 minuter och värma efter att jag har målat eller kan man ha moppen på tomgång ett tag och sedan gasa lite och låta röret värmas upp några minuter?
Skriv svar