Orkar ej varva ut - aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Orkar ej varva ut - aerox

Inlägg av Maxklajn »

Hej

Som rubriken lyder, min aerox orkar ej varva ut. På stödet orkar den varva efter ~5 sekunder. Men går inte rent så att säga. Testat allt ifrån 90-118 Munstycke + luftskruvs pillade med samtliga munstycken.

Ryker ganska mycket med lite blå nyans, dvs olja. Kan den bli seg varv mässigt vid för tjock blandning? Tändstiftet är bara svart i mitten med metallfärgade kanter vid gängorna, vilket jag skulle tolka som för lite bensin (?).

Inte haft av variatorn än och kollat men den är lite trög att rulla, kopplingen går fri i alla fall då jag haft av den. Sitter en orange tryckfjäder i dock av okänt märke, kan den vara för hård tro ?

Ska ta av variatorn idag och kolla men i nuläget ser det ut som att remmen går högt på remskivan dvs att det inte verkar vara något problem med den.

Setup;
Stage 6 streetrace 70 cc
Gianelli extra
21mm dellorto

Accelererar super dåligt och orkar ej varva, lägger sig på en hastighet runt 40 på lågt varv.

Vet inte riktigt hur man lägger in bilder här i tråden så lägger upp en bild på tändstiftet i mitt galleri!

Mvh ![/img]
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Ingen som har något vettigt att vika in med ?

Även med bakhjulet i luften är där motstånd motormässigt / variator mässigt!
Bak bromsen ligger ej emot, har bytt slutväxelolja 80w-90, kopplingen går fri, inget fel i variatorn som jag kunde lokalisera, vevlagerna verkar ok- låter ej och glappar ej.

En sak jag ej är så säker på dock är att när jag snurrar kopplingen så snurrar remmen också, och på så vis går kolven runt, ska den det ? För kort dvs för spänd rem (?)

Brainstorma gärna idéer!

Mvh
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Vad är det för moped vi pratar om?

Du nämner en tryckfjäder som du inte riktigt vet vad det är. Det kan vara så att den är för hård, och därför kämpar emot dig. Den ska vara tillräckligt hård för att greppa och ta vara på effekten som finns, är den för hård så ställer den till problem istället. Om den är bra eller inte måste du prova dig fram till.

Byter du till lättare vikter så kommer den bli något mer varvvillig, men som med allt, inte hur lätta som helst.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Aerox, som det står nämnt ett par gånger :wink:

Den har haft all setup variator/ kopplings mässigt samt avgasrör, innan också då den hade malossi sport 70 cc, så vikter och tryckfjäder borde inte vara något problem alls egentligen.

Läser man ordentligt så hade man fått informationen om att det är motstånd i variatorn/ kopplingen som gör att bakhjulet bromsas även med bakhjulet i luften, inget tvivel om vikternas själva vikt.

I övrigt greppar inte en tryckfjäder någonting utan den gör så kopplings rem skivorna säras olika snabbt/ långsamt beroende på hur hård den är. Likt en 21 växlad cykel växlar upp/ ned med dem bakre dreven, mindre drev bak = högre hastighet och vise versa. Hårdheten på tryckfjädern är en av komponenterna som avgör hur motorn "växlar" så att säga.

Mvh
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Haha ja, det står ju Aerox ett par gånger. Begriper inte hur jag kunde missa det, kollade även igenom ifall jag missat, men uppenbarligen utan framgång.

Det är motståndet i variotor/koppling som jag tänker på när jag pratar om tryckfjädern. För att spinna vidare på ditt cykelspår: Har du en för hårt spännd kedja (eller stark tryckfjäder) så kommer du inte kunna ta dig till nästa högre växel. Samt att kedjan kommer gå sönder snabbare.

En anledning att du byter till hårdare tryckfjäder är för att du trimmat och remmen bara slirar (tänderna på dina drev är för korta och hinner inte få tag i kedjan när han trampar hastigt, men försiktigt kan gå lite bättre) - Den greppas inte tillräckligt. Byter du då till en lagom stark fjäder så tar du till vara på den kraft som tidigare orsakade att remmen slirade. Har du däremot för stark så kommer den att bromsa, som du beskriver det, vilket ger både effektförlust och bl.a. remslitage
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Hej !
Menade inte att dumförklara, haft en kass dag :P :lol:

Hänger med vad du menar, men den borde väl ändå orka varva, bör väl bli " för lätt drevad" om den inte orkar trycka ihop tryckfjädern?
Moppen är förvisso inte inställd nu Förgasar-mässigt så den är ju inte i sin fulla potential. För hård tryckfjäder + oinställd är ju inte det optimala.

Ska köpa ny rem, då jag inte alls vet hur gammal den är, och en annan tryckfjäder, sen utgå därifrån :)

Återkommer efter jag bytt dem sakerna imorgon!

Mvh
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Ingen fara alls, det är bättre att du tar ut en dålig dag på mig än någon där hemma :)

Självklart kan ju förgasaren ha något med det hela att göra också. Ta en titt på lågfartsmunstycke och/eller nålen. Stirra dig inte blind på huvusmunstycket (det är lättare att göra än vad man vill tro).

Jag förstår hur du menar. Hela kopplingen används inte, remmen stannar halvvägs "på en lägre växel på cykeln", och bör därför varva mer. Hade allt handlat om remmens placering, oberoende av friktion, så hade det varit sanning. Tyvärr inte just nu.

En ny rem är aldrig fel, inte heller att veta vilken fjäder du har. Det låter klokt.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Hej!

Ny rem och nya 4.0g vikter blev det, går bättre nu!
Kan fortfarande gå bättre så tänkte testa 3.5g vikter, men det låter otroligt lite (?).

Motståndet i variatorn är jag relativt säker på att det är för svaga kopplingsfjädrar som ej dragit tillbaka kopplingen när man släppt gasen, vilket resulterade i att bakhjulet bromsades i takt med motorvarvet.

Mvh !
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Härligt att det är något bättre åtminstone!

Jo, visst låter 3.5g som lite lågt, men steget är inte jättelångt ifrån 4, vilket är väldigt vanligt på Aerox. Jag hade 5.5 eller 6.5 på min Peugeot, "Aeroxvikter" var inte att tala om. Det är klart värt ett försök, speciellt med tanke på att det är varven du har problem med.

Dra hem ett kit med fjädrar och prova med 3.5g vikter.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Hej igen !

Har testat med 3 st av dem 5g vikterna som var i moppen när jag köpte den, för att se om den gick bättre. Resultatet blev ju 2,5g vikter i runda slängar.

Den accelererar oerhört dåligt fortfarande, trots 2,5g vikter. Så skulle vilja påstå att problemet ligger i kopplingen?
Sitter blåa motoforce kopplingsfjädrar i, vilket är dem starkaste i deras kit av 3 uppsättningar(jämförelsevis kanske inte så starka, men starkare än original).
Varvar upp en del innan den greppar, när den greppar orkar den inte, orkar dock hålla varvet den "byggt upp" innan den greppar. När den greppat driver den framåt med knappt styrfart dem första ~5-10 metrarna.
- Slirar remmen? eftersom den fortfarande håller varvet men knappt rör sig.
- "Sliten" kopplingsklocka?

Fortfarande okänd styrka på tryckfjädern, men känns som att den är ganska hård då jag haft isär kopplingen ett par gånger.(kan ha fel dock, då jag inte har något att jämföra med)
- Men eftersom det sker från stillastående borde det väl vara att den är för mjuk och "växlar upp" för snabbt :?

Den beter sig som om den har för tunga vikter, dvs att när den väl orkat varva så går den helt okej (med inställningsmån fortfarande), svarar okej på gasen etc, förgasarmässigt är den relativt OK, men inte ultimat än förstås.

mvh !

edit: jäklar vad luddigt det blev, hoppas det går att förstå haha :lol:
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

2.5 låter lite väl lågt, kan jag tycka :wink:

Testa med mjukare kopplingsfjädrar om du har, testa även mjukare tryckfjäder om du har det. Testa skadar ju inte, så att säga.

Med för hårda kopplingsfjädrar så kommer du få dåligt grepp i kopplingen, och därmed dålig acceleration.

Hur ser kopplingsbackarna ut? Det är ju allt annat än omöjligt att dessa är väldigt slitna. Även det ger ju dåligt grepp, och kan vara resultatet av för hårda kopplingsfjädrar (eller bara att de är välanvända).
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

Absolut är 2.5g vikter rent för lite ! Ville bara testa om det blev lite bättre från 4g vikter eftersom det var lättare vikter jag behövde :)

Helt nya kopplingsbackar.

Märkte en sak när jag körde, att när den väl accelerera så gick den liksom i stegvis så att säga, åt det ryckiga hållet. Tänkte direkt på när jag hade isär kopplingen, lade märke till att remskivorna sära på sig dåligt, alltså glider dåligt, det är säkerligen ett av problemen!

mvh!
Skriv svar