Tröttsammaste moppen ever...

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Tröttsammaste moppen ever...

Inlägg av urbandestination »

Denna tråd kanske kommer få endel att skratta men såhär är det, har en mh furia med AM6. Har slängt på 70 cc, 17,5 förgasare med 108 munst, e-nox rör, ostrypt cdi, sportluftfilter. Vad tror man då toppfarten skulle vara? Jo knappt 70 på mätarn, jääävligt imponerande asså... vafan kan detta bero på?
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 23 april 2014, 20:15
Ort: hallland

Inlägg av edvib »

oinställd förgasare??
original är för gubbjävlar
Bild
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Orkar den varva ut på nån växel?
Går den rent?
Är den svag även på låga växlar?
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Ja på låga växlar varvar den ut, är väl rätt svag på låga varv men får man upp varvtalet är den stark (på låga växlar då). njäe den bluddrar en del på lägre varvtal, har en munstyckesats där jag testat allt mellan 100-110, tycker den bluddrar och går orent med alla munstycken jag testat, med 100 orkade den inte alls så de va ju helt klart för litet. kan reedsen va utsliten och ha så stor påverkan?
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Testa byt upp dig till ett ännu större munstycke typ 140 eller nått för jag har 108 på min moppe och det är orginal cylinder på den så det borde va lite större i din förgasare.
Eller så köper du en större förgasare typ 24-32mm
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe sicka jävla bra förslag där ovan. "24-32mm förgasare" :lol:
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Går ju självklart ha mindre men jag och min kompis satte på en 32mm förgasare på hans Rieju mrx för att den skulle gå som faan men den får i 145km/H givetvis andra trim med då.
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

Fredde150ccHonda skrev:Går ju självklart ha mindre men jag och min kompis satte på en 32mm förgasare på hans Rieju mrx för att den skulle gå som faan men den får i 145km/H givetvis andra trim med då.
det tror jag på när jag ser det..
gött å se
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

spaaals skrev:
Fredde150ccHonda skrev:Går ju självklart ha mindre men jag och min kompis satte på en 32mm förgasare på hans Rieju mrx för att den skulle gå som faan men den får i 145km/H givetvis andra trim med då.
det tror jag på när jag ser det..
Du är välkommen en 110cc cylinder på köpt från Twostroke ny tändspole och platta effektrör ny Cdi ny topp ny förgasare drevad.
Drag som fan i den han körde drag race mot sin mors 1200cc och vann men i te i top fart.
Men kolla youtube eller nått sök på parmakit får du se.
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

men grejen e att den bluddrar ju redan och kommer olja ur ljuddämparen så känns inte som munstycket e för litet :P
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

urbandestination skrev:men grejen e att den bluddrar ju redan och kommer olja ur ljuddämparen så känns inte som munstycket e för litet :P
Då finns ju risken att ditt tändstift är mörkare än oljestickan på päronens bilar. Du säger ju även att moppen bluddrar på allt ifrån 100-110 i munstycken. Då kan det ju vara på sin plats att prova mindre munstycken.

Att få den att gå rent är ju såklart första steget, sen får du ju se över drevningen om du är missnöjd med hastigheten.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

tändstiftet blir vitt med 102 och med 100 böar den vid full gas så mindre ska nog inte behövas. men kan reedsen eller tändstiftet vara så slut att detta händer?
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Kommer det olja or ljuddämparen har du blandat i alldeles för mycket olja i tanken kör på 3% blandat det kom olja ur min ljuddämpare med när jag körde på mycket olja så testa blanda ny bensin
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

mäter alltid ut rätt mängd och även om jag fått i lite för mkt så ska ju inte det dra 1/3 effekt från motorn. men iaf, kollade reedsen idag och de var ju inte i bästa skick. nån tidigare ägare har även dratt sönder skruvarna så kan inte vända på läpparna. men frågan är nu alltså kan reedsen påverka så mkt eller kan tändningen behöva justeras?
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Ja, är reedarna slut går motorn skit.
Kan ju misstänka att de redan är vända en gång om skruvarna är paj ;)
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

jo så är de nog! men får man de symptomen? att den fyrtaktar och mycket olja, kanske även bensin passerar oförbränt ut i röret?
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

låter som att det kan stämma, om reedsen är dåliga kommer det nog in mer bensin/luft blandning än vad som behövs
Skriv svar