50cc eller 107cc samma straff?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

50cc eller 107cc samma straff?

Inlägg av Lucasosterberg »

Hej!

Ska köpa en ny motor till en flakmoped vi fick med vid köp av sommarstuga pga den gamla är totalt förstörd, insidan ut.

Den kommer köras ute på kållandsö vid Vänern där det aldrig finns några poliser men om man mot förmodan skulle bli stoppad, vad blir straffet om jag kör med 50 respektive 107cc?

Som jag ser det borde det väl inte vara nån skillnad eftersom flakan är en 30-moppe och 50cc'n är inte strypt och kommer gå snabbare än 30, snarare som en EU moped typ 50 km/h. Då får jag väl olovlig körning för den inte är reggad som EU moped.
107cc'n kommer såklart gå mycket snabbare än 30 och 50, kanske 80 typ. Men det blir väl samma ändå, olovlig körning för att den inte är reggad som lätt motorcykel och jag inte har kort för lätt motorcykel.
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Hej
Tror att flakmoppe får ha högre cc men inte säker.
Men om dom inte får det så åker du mer dit för att dra pluggen på en 50cc för då åker du dit för trimning och olovlig körning för att du inte har lätt mc kort.
Kör du med 107cc så åker du bara dit för olovlig körning och inget annat.
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Nej när det är över 50cc så måste man ha lätt mc kort men tyvärr måste den nog registreras
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

[quote="Fredde150ccHonda"]Hej
Tror att flakmoppe får ha högre cc men inte säker. [/quote

Nyaret trehjuliga eller fyrhjuliga EU moppar dom får ha högre effekt än 1Hk original dom får ha ända upp till 4 kilowatt. Nu räknas ju dock inte en gammal flakmoppe för det vilket är lite synd.
Senast redigerad av MotorAndMoore den 5 april 2016, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Kölby skrev:
Fredde150ccHonda skrev:Hej
Tror att flakmoppe får ha högre cc men inte säker.
Det stämmer inte men på nyare trehjuliga eller fyrhjuliga EU moppar dom får ha högre effekt än 1Hk original ända upp till 4 kilowatt tror jag det va...

Jag sa kubik inte hk pucko
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 23 april 2014, 20:15
Ort: hallland

Inlägg av edvib »

en eu moppe får max ha 50cc och max 4kw och en 30moppe får max ha 50cc och max 1kw
original är för gubbjävlar
Bild
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Fredde150ccHonda skrev:
Kölby skrev:
Fredde150ccHonda skrev:Hej
Tror att flakmoppe får ha högre cc men inte säker.
Det stämmer inte men på nyare trehjuliga eller fyrhjuliga EU moppar dom får ha högre effekt än 1Hk original ända upp till 4 kilowatt tror jag det va...

Jag sa kubik inte hk pucko
Pucko kan du ju vara själv!!!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Fredde150ccHonda skrev:Nej när det är över 50cc så måste man ha lätt mc kort men tyvärr måste den nog registreras
Nu var ju frågan om det är samma straff man får av att köra oregistrerad EU moped som man får av att köra oregistrerad lätt MC, har inga planer på att få den laglig (dyyyrt) men undrar om det är mindre straff på 50cc än på 107cc
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Fredde150ccHonda skrev:Hej
Tror att flakmoppe får ha högre cc men inte säker.
Men om dom inte får det så åker du mer dit för att dra pluggen på en 50cc för då åker du dit för trimning och olovlig körning för att du inte har lätt mc kort.
Kör du med 107cc så åker du bara dit för olovlig körning och inget annat.
50cc'n har inga strypningar, som sagt. Alltså ingen plugg osv
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Lucasosterberg skrev:
Fredde150ccHonda skrev:Nej när det är över 50cc så måste man ha lätt mc kort men tyvärr måste den nog registreras
Nu var ju frågan om det är samma straff man får av att köra oregistrerad EU moped som man får av att köra oregistrerad lätt MC, har inga planer på att få den laglig (dyyyrt) men undrar om det är mindre straff på 50cc än på 107cc
Ja det får du men om EU mopeden är trimmad så får du högre straff på det.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Fredde150ccHonda skrev:
Lucasosterberg skrev:
Fredde150ccHonda skrev:Nej när det är över 50cc så måste man ha lätt mc kort men tyvärr måste den nog registreras
Nu var ju frågan om det är samma straff man får av att köra oregistrerad EU moped som man får av att köra oregistrerad lätt MC, har inga planer på att få den laglig (dyyyrt) men undrar om det är mindre straff på 50cc än på 107cc
Ja det får du men om EU mopeden är trimmad så får du högre straff på det.
Nu är det ju dock ingen EU moped utan snarare en 50cc cross eller atv... Så tekniskt sett trimmar jag inte
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

TS
Nej, med största sannolikhet så blir det inte samma brott.

50cc får du ju ha, men som du sa så kommer du troligtvis kunna köra för fort. I en laglig mening så kör du då en lätt mc, utan kort antar jag, och den är inte registrerad heller.

107cc får du inte använda på annat än inhägnat område, under några som helst förutsättningar. Här gäller samma sak, det är en lätt mc, nu är det även kubiken, inte bara hastigheten som säger det.

Skillnaden mellan dessa är att den senare troligtvis bedöms som grov olovlig körning, och innebär hårdare straff (6 månaders fängelse är inte ovanligt hos dömda bilister).

Övriga spekulationer

"Man blir dömd för trim/urpluggning OCH olovlig körning"
Nej, det är snack som går hos moppepojkar (även i min krets när jag körde.

"Man får hårdare straff om man kör trimmad EU-moppe"
Nej. Snarare tvärt om, om något. Man begår exakt samma brott, dock har man på EU-moppe ett körkort. Det kan dras in, och ge ett märkbart straff. När du kör 30/25-moppe har du inget körkort som kan dras in i samma bemärkelse, då är det (i teorin) lättare att få sitt B-kort uppskutet.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar