Fungerar blackbox

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

SM Rider
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 7 oktober 2015, 20:52

Fungerar blackbox

Inlägg av SM Rider »

Hejsan sväjsan! Jag har en Derbi Senda xtreme SM 06. Den har en setup som består av:
Airsal 50 sport och helt avstrypt originalrör.

Min fråga är då. Kan jag Instalera en blackbox? Jag har nämligen hört att den går upp i bestämd hastighet och sen slår den av tills den är i 30km/h, och det är ju inte trovärdigt. Det fattar ju snutarna direkt att det är blackbox. Stämmer detta eller känns det som att den fastnar vid ett speciellt vartal och stannar där. (känns som lagligt strypt)

Tacksam för svar så snart som möjligt då sommaren är på väg 😄 ha det bra mina vänner
Jääääävlar vad fort det går
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Blackbox gör så att man med ett knapptryck eller bromskod, mm att mopeden endast kan varva till ett visst varvtal. Tex ifall din moppe gör 75 på 9000 varv/min så kan du aktivera blackboxen så att den inte kan göra mer än tex 5000 varv/min och kommer då att gå långsammare.
Cpi sm 06- SÅLD
SM Rider
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 7 oktober 2015, 20:52

Inlägg av SM Rider »

Okej men stannar den då på det varvtalet och pressar, alltså om man ligger full gas så ligger den ändå jämt på (varvstopp) eller slår den ifrån när man når (varvstoppet) och saktar ner automatisk.
Jääääävlar vad fort det går
SM Rider
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 7 oktober 2015, 20:52

Inlägg av SM Rider »

Okej men stannar den då på det varvtalet och pressar, alltså om man ligger full gas så ligger den ändå jämt på (varvstopp) eller slår den ifrån när man når (varvstoppet) och saktar ner automatisk.
Jääääävlar vad fort det går
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

En blackbox är ju en varvtalsbegränsare så när den når önskat varvtal så stryps den och går då inte över det varvtalet, enklare än så är det inte :P
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

SM Rider skrev:Okej men stannar den då på det varvtalet och pressar, alltså om man ligger full gas så ligger den ändå jämt på (varvstopp) eller slår den ifrån när man når (varvstoppet) och saktar ner automatisk.
Förstår hur du menar fast det vet jag faktiskt inte :P
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

När det nya varvstopp ett slår in som du bestämmer via blackboxen hostar den och låter som ett vanligt varvstopp.
Du bestämmer ej hastigheten utan varvtalet så ställ ba innan så den stryper innan effekt kurvan
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
SM Rider
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 7 oktober 2015, 20:52

Inlägg av SM Rider »

Okej tack för hjälpen jag tänker skaffa en blackbox iallafall och försöka få den att strypa innan effektkurvan. Så får man hoppas att farbror polisen har fått i sig sitt kaffe. Jag är lite rädd för att det lommar att låta för mycket också men den kanske inte gör det innan effektkurvan.

Tack så mycket för hjälpen
Jääääävlar vad fort det går
SM Rider
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 7 oktober 2015, 20:52

Inlägg av SM Rider »

Okej tack för hjälpen jag tänker skaffa en blackbox iallafall och försöka få den att strypa innan effektkurvan. Så får man hoppas att farbror polisen har fått i sig sitt kaffe. Jag är lite rädd för att det lommar att låta för mycket också men den kanske inte gör det innan effektkurvan.

Tack så mycket för hjälpen
Jääääävlar vad fort det går
Solobaric
Varnad
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 mars 2013, 19:40

Inlägg av Solobaric »

Hoppar in här då vi sitter några stycken o bråkar om om just pick up kabelen att yamaha alltid har rödvit men jag har ju inte det på min Dtr 96a det jag har är ju svart röd eller grön vit men inte en aning vilken som är pick up'n men det finns ju ingen rödvit iallafall nån här som kan svara på detta,,
Skriv svar