Motorcykelmoped? AGM Strada 50

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Motorcykelmoped? AGM Strada 50

Inlägg av EnginK »

Hej!

Det finns väldigt lite information, åsikter & erfarenhet angående sportmopeden ''AGM Strada 50''.

Jag har googlat på den och den verkar vara hyfsad. Pris: 25 995kr (säg gärna alla som säljer mopeden, eftersom jag vill gärna testa den om den finns i närheten).

Jag funderar på att sälja min Kymco MXU 50 och köpa en splitterny AGM Strada 50. Någon som har några förslag, tankar och åsikter?

Jag har redan tänkt på dethär med att det ser konstigt ut med en motorcykel-liknande moped går i 45-50km/h. Däremot låter 4-takts motorer så bra att man nästan får mopedorgasm :wink:

Någon som kan hur man trimmar 4-takter? Gärna om accelerationen (förutom att dreva upp) och toppfart.

Så, vad tycker ni?

Mkt tacksam för svar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

AGM är visst holländskt, men jag har mycket starka misstankar om att mopparna är kinatillverkade, syskonmodeller till Baotian och andra märken som är (ö)kända för låga priser och tveksam kvalité. Mopedtillverkarna i Kina sätter gladeligen vilket namn man vill ha på mopparna, om ett holländskt företag vill sätta sitt namn på dom och kalla mopparna holländska klagar inte kineserna på det...

26000 spänn för en AGM Strada är inte ens billigt, så den saknar t.o.m. kinamopparnas enda riktiga fördel: löjligt lågt pris. Ska servas ofta så det blir onödigt omständigt och dyrt i drift på grund av det. Märket verkar inte allt för etablerat eller spritt heller, så reservdelstillgången kan vara osäker - just nu finns det, men om det holländska företaget gör som så många andra som säljer kinesmoppar och går i konkurs eller läggs ner?

Jag är uppenbarligen inte särskilt imponerad, och skulle välja nästan vad som helst framför denna moppen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

G-son skrev:AGM är visst holländskt, men jag har mycket starka misstankar om att mopparna är kinatillverkade, syskonmodeller till Baotian och andra märken som är (ö)kända för låga priser och tveksam kvalité. Mopedtillverkarna i Kina sätter gladeligen vilket namn man vill ha på mopparna, om ett holländskt företag vill sätta sitt namn på dom och kalla mopparna holländska klagar inte kineserna på det...

26000 spänn för en AGM Strada är inte ens billigt, så den saknar t.o.m. kinamopparnas enda riktiga fördel: löjligt lågt pris. Ska servas ofta så det blir onödigt omständigt och dyrt i drift på grund av det. Märket verkar inte allt för etablerat eller spritt heller, så reservdelstillgången kan vara osäker - just nu finns det, men om det holländska företaget gör som så många andra som säljer kinesmoppar och går i konkurs eller läggs ner?

Jag är uppenbarligen inte särskilt imponerad, och skulle välja nästan vad som helst framför denna moppen.
Tackar så mycket! Du kan ha räddat mig.

Nu till en annan liknande moped: Romet Arrow Fly 50

Den är billig så det kan vara samma dåliga kvalité, men vet du något om den?

EDIT: Nu när man tänker på det, det är bara 2 år som jag ska ha den, och den håller väl så länge utan problem? (AGM Strada 50)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Misstänker att Rometen har ungefär samma bakgrund som AGMen. Hade inte satsat på en sån heller.

Tyvärr kan man inte dra några slutsatser om hur länge en kinabyggd hoj håller. Några bara går och går, andra står mer på verkstan än ägaren använder dom. Byggda av dåliga material med dåliga toleranser, det enda man kan vara säker på att dom inte håller så som en kvalitetshoj gör.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Om du bor i närheten av någon återförsäljare av Romet kan du ju alltid testköra, man får en ganska bra känsla för kvalitet bara man kör en bit. Fyrtaktsmotorer kan vara ganska sega, men något som talar emot att den är seg är att den har 3,5kw. Vanliga crossmoppar brukar ha 2kw.

Jag har pratat med någon för länge sedan som ägde en Romet moped. Han hade bytt oljor och tagit hand om den och aldrig behövt byta en bit. Dock osäker på hur länge han haft den.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Det finns knappt några mc mopeder ute ATM... Förra året var det ute typ 6st Derbi gpr 50 på blocket. Någon som kan andra mc mopeder (som inte kostar 40 000>kr)
Mischa
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2013, 16:07

Inlägg av Mischa »

Handen på hjärtat: är inte mycket av de välkända märkena tillverkade i Kina? Det avgörande är vilken inställning och krav som ställs på produkten. Inte om den är tillverkad i Kina eller Tyskland. Eller?

Mischa
Skriv svar