Stoppad av snuten?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Stoppad av snuten?

Inlägg av mojoxom »

Tjena! En kille på 13 vårar, och undrar vad skulle jag säga när jag är å glider runt i stan här i Umeå på en moppe som toppar 80 å snuten stoppar mig?
Tips på vad man ska säga? Typ jag å farsan bråka så jag tog bara min brosas moppe å drog? För man vill ju liksom kunna ta korte när man fyll 15...!
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Vill du vara på den säkra sidan så låter det inte som en bra ide. :P
RT
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 november 2015, 12:09

Inlägg av RT »

Såg förut att folk skrev att man skulle säga till polisen att ens pappa inte vet att man har tagit moppen då den skulle typ lagas och du snodde nycklarna från hans ficka eller nåt
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

RT skrev:Såg förut att folk skrev att man skulle säga till polisen att ens pappa inte vet att man har tagit moppen då den skulle typ lagas och du snodde nycklarna från hans ficka eller nåt
Okej okej så jag skulle kunna säga de å vara lite extra trevlig? :lol: 8) :wink:
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
RT
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 november 2015, 12:09

Inlägg av RT »

mojoxom skrev:
RT skrev:Såg förut att folk skrev att man skulle säga till polisen att ens pappa inte vet att man har tagit moppen då den skulle typ lagas och du snodde nycklarna från hans ficka eller nåt
Okej okej så jag skulle kunna säga de å vara lite extra trevlig? :lol: 8) :wink:
Skulle aldrig garantera att det funkar, men var alltid trevlig osv
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Du är inte straffmyndig som 13år, dom som kan få skit är dina föräldrar men om du kört utan att dom vet så kan jag inte tänka mig att det händer något förutom att du blir hemskjutsad, moppen på beslag och snuten pratar med dina föräldrar så får dom i sin tur skälla ut dig
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
RT
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 november 2015, 12:09

Inlägg av RT »

TheAndersson skrev:Du är inte straffmyndig som 13år, dom som kan få skit är dina föräldrar men om du kört utan att dom vet så kan jag inte tänka mig att det händer något förutom att du blir hemskjutsad, moppen på beslag och snuten pratar med dina föräldrar så får dom i sin tur skälla ut dig
Precis, därför jag skrev att du skall vara trevlig och att du ska säga att din farsa/morsa inte vet att du är ute och åker
douglashermans
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 mars 2016, 21:20
Ort: Göteborg

Inlägg av douglashermans »

Eller så väntar du tills du blir 15 som alla andra, kör du nu när du är 13 bast och blir tagen så kommer mest troligen föräldrarna få skit. Vem vet, när du är 15 kanske inte dina föräldrar anser att du är mogen för moped pga just detta.

Har du trimmad moped förvärrar det ju allt, om den skulle varit orginal kanske du bara skulle bli hemskickad om det varit en snäll polis. Men har du trimmat så kommer nog snuten kontakta föräldrarna och beslagta mopeden.

Använd din cykel istället för att norpa brosans moped.
Rieju MRT 100%
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

douglashermans skrev:Eller så väntar du tills du blir 15 som alla andra, kör du nu när du är 13 bast och blir tagen så kommer mest troligen föräldrarna få skit. Vem vet, när du är 15 kanske inte dina föräldrar anser att du är mogen för moped pga just detta.

Har du trimmad moped förvärrar det ju allt, om den skulle varit orginal kanske du bara skulle bli hemskickad om det varit en snäll polis. Men har du trimmat så kommer nog snuten kontakta föräldrarna och beslagta mopeden.

Använd din cykel istället för att norpa brosans moped.
Asså de är min moppe som jag FÅR köra för mina föräldrar, de va bara det att jag fråga vad jag skulle kunna göra om jag blev stoppad?
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Pimplarn
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 december 2015, 21:25

Inlägg av Pimplarn »

ÄR ganska säker på att föräldrarnas kort kan åka eller har jag fel?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Om dom "inte vet nåt" så kan jag inte tänka mig det..

Sen är det ju bra om dina föräldrar lyssnar på vad polisen säger och låtsas vara riktigt arga på dig och inte bara säger okej när polisen kommer och säger att du kört. Polisen måste ju tro på att dom inte vet att du kört och att dina föräldrar kommer straffa dig med tex utegångsförbud

Förövrigt så tycker jag kanske inte att en 13åring borde ge sig ut i trafiken på en moppe som gör 80knyck och bara för jag svarar på frågorna du har så betyder det inte att jag uppmuntrar dig till något. Sen är valet ditt hur du gör

Tror inte att det kommer hända något, krockar du eller så så är det en annan femma dock
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
douglashermans
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 mars 2016, 21:20
Ort: Göteborg

Inlägg av douglashermans »

TheAndersson skrev: Förövrigt så tycker jag kanske inte att en 13åring borde ge sig ut i trafiken på en moppe som gör 80knyck
Håller med, skaffa lite trafikvett först. Det kan gå illa för både dig och andra trafikanter.
Rieju MRT 100%
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

douglashermans skrev:
TheAndersson skrev: Förövrigt så tycker jag kanske inte att en 13åring borde ge sig ut i trafiken på en moppe som gör 80knyck
Håller med, skaffa lite trafikvett först. Det kan gå illa för både dig och andra trafikanter.
Precis, kanske lite annorlunda ifall den bara gick i 45 men ifall man inte kan alla trafikregler så lär det nog inte sluta bra.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

PåDal skrev:
douglashermans skrev:
TheAndersson skrev: Förövrigt så tycker jag kanske inte att en 13åring borde ge sig ut i trafiken på en moppe som gör 80knyck
Håller med, skaffa lite trafikvett först. Det kan gå illa för både dig och andra trafikanter.
Precis, kanske lite annorlunda ifall den bara gick i 45 men ifall man inte kan alla trafikregler så lär det nog inte sluta bra.
Alltså det är bara dragen v-bricka inget "riktigt" trim.
Men de är väl bara att ta de lite lugnare!
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

mojoxom skrev:Alltså det är bara dragen v-bricka inget "riktigt" trim.
Men de är väl bara att ta de lite lugnare!
Nu tänkte ju folket på din säkerhet, eftersom moppen går fort och man väldigt oskyddad på en moped (hur bra förare man än tycker att man är). Då spelar det ju ingen roll vilka metoder du använder för att köra snabbare. Kör du i 85 så kör du i 85, även om moppen "bara" är avstrypt.

Juridikaspekten då? Samma sak där, urpluggat, hypertrimmat, vad-du-vill, det är lika olagligt.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Tittar in här på TSR här och där men kommenterar inte så mycket längre, men här känner jag faktiskt att jag måste.

Du har inget i trafiken att göra, du är 13 år och inte mogen nog att köra något fordon i trafiken.
Det finns anledningar för att lagarna är som dom är och varför man måste vara minst 15 år innan man får ta kortet.

Det som kommer hända då du blir stoppad är att polisen kommer beslagta din moped och din förälder som står på fordonet får dagsböter för tillåtande av olovlig körning pågrund av att du inte är straffmyndig, dom kan även tappa körkortet beroende på hur polisen väljer att sköta det.

Och sedan blandas sociala in pågrund av att du har begått olovlig körning.

Sedan så är ju din moped trimmad så där blir det böter med samt en ny regbesiktning, och om mopeden inte är påställd och försäkrad så blir det ju även böter där.

Bara för att man inte är straffmyndig så betyder inte det att man kan göra vad som helst utan konsekvenser

Så mitt tips är att vänta tills du blir 15 och ta ditt kort då och slippa allt det här, för om du hamnar i en olycka så kommer polisen komma dit och då kommer du åka på allt det här, det garanterar jag och det kommer inte vara värt det.
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag vill inte gärna vara moraltant, klart att alla töjer på regelverk. Och man kan inte sitta i en skumgummilåda hela livet, men man kan vara försiktig ändå. Polisen är inte det största problemet.

De största anledningarna till att åldern för moped är 15 är mognad, och fysisk och mental utveckling. Du kan mycket möjlig vara väldigt mogen för din ålder, så det tänker jag inte prata mer om.

Hjärnan. Du har inte alls samma reaktionsförmåga som äldre människor.
Ögonen. Du ser så satans mycket sämre än äldre människor, utanför det du fokuserar på alltså.

Sen får man bra riskutbildning (jo, den är riktigt bra även fast man kanske inte tänker på det där och då) när man tar moppekortet. Detta är faktorer som säger att du löper galet mycket större risk för att krocka eller köra åt skogen än andra på forumet.

Ett exempel.
Du väger 70kg och kör 85km/h. Du har hjälm på dig, inga skyddande dörrar som i en bil, inget ryggskydd/handskar/annat. Du krockar. Med den vikten och hastigheten kommer du då, enkelt förklarat, motstå en kraft på 105 ton(!!!)

Jaja, men du tar det lugnt, bara 45km/h. Fortfarande 30ton.

Folk får inte sällan men för livet vid lätta krockar i 30km/h i bil, med demoleringområden, bälten m.m.

Med dina förutsättningar är det nästan bättre för hälsan att du går ner till lokala korvkiosken och börjar slåss med vilka som nu råkar vara där.

Jag vill inte skrämma bort dig från moppecomunityt. Risker tar alla, men folk som är smarta tar kalkylerade risker. Det är stor skillnad.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar