Stunt Ciao, hjälp behövs

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Stunt Ciao, hjälp behövs

Inlägg av Dopester »

Tjena, har en slö ciao liggandes och tänkte trimma den för att den ska va lite roligare och köra och så tänkte jag dra upp den på bakslangen lite då och då. Så jag är inte så insatt i veteranmoppar och ni skulle gärna få ge tips på setup.
Trimrör?(lågvarv)
tänkte på en Malossi - Cylinderkit 63cc (10mm)
förgasare. Dellorto - Förgasare 19mm (PHBG BD)
Malossi - Luftfilter (E9) Racing
något mer som skulle behöva fixas och vad finns strypningar/pluggar på en Piaggio Ciao?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kan väl börja med att original förgasare är väl 8/10mm? Så att ha en 19mm förgasare tjänar du ingenting på. Den där cylindern är inte så himla mycket värre än original men det är det inte många som är heller. Vill du få någon effekt alls så lär du ju få porta själv. Finns heller inte så många olika slags rör att välja på så lågvarvigt kan du ju fetglömma. "Badsnake" har jag för mig ska fungera bäst till de där motorerna. Ska du få fart i en Ciao så byter du antingen ut motorn eller så tar du bort strypningen som sitter i insuget, kan vara rätt svårt att få bort den, det finns block utan strypning för inte alls många kronor. Ett nytt luftfilter, borra upp förgasaren lite grann, porta cylindern, plana toppen, jacka/lucka kolven och så självklart ett nytt avgassystem, "badsnake" är nog mest prisvärd.
När det kommer till veteran mopeder så lönar det sig sällan med köpe-trim, blir så mycket bättre om man portar osv själv.
Hoppas detta svar var till någon hjälp :)
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Tack så mycket! :D som du ser är jag inte hemma när det gäller veteranmoppar, ska ta å snacka lite med farsan så får vi se vad det blir! Blir nog att förstärka ramen då Ciao ramen är väldigt instabil och skulle inte hålla soeciellt länge, vad jag hört men tack igen iaf!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja, hade du tänkt stunta med den så bör den ramförstärkas. Obs: En Ciao är så himla lätt så att "stunta" med en sådan är ingen fara, det gör man helt original så du behöver inte oroa dig för så mycket trim, förstärk ramen till att börja med!
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Jo jag skrev ju att jag skulle förstärka ramen i inlägget ovanför men så du tror inte att trimrör behövs, gött att man inte behöver lägga så mycket pengar isf :D
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

går det inte att köpa nå ostrypt insug tll ciao då?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tyvärr så går det inte. Kollar du bilden här: http://s975.photobucket.com/user/CykelC ... 4.jpg.html så ser du att insuget är en del utav motorn så du kan inte ta av det liksom. Antingen så filar du upp det eller så köper du ett ostrypt block. Kom ihåg att det tar sin tid att fila upp det.
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Jaja okej, har inte ciaon hemma än så kan inte riktigt kolla själv så sorry för de lite oproffsiga frågorna, men imorn ska den hem och rustas upp lite. Tack för svaren förresten!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ingen orsak, frågar man inte så lär man sig ju ingenting! :)
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Nu är det så att det sitter inget tändstift på ciaon och jag undrar vilket som är originaltändstiftet till en ciao, funkar det med NGK B6HS?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Googlade en snabbis, verkar som om B5HS är tändstiftet man hade på ciao fram tills år 1998.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Raggarn är ganska fel ute...Malossis cylinder är en vass cylinder för att vara till ciao, perfekt till dig!
Att jacka kolven funkar dessutom bara på kolvstyrda insug..
Då blocket har en plugg i insuget måste du borra för att sedan slå ut den! Sedan borrar du upp insuget till 13mm. Filar sedan insuget. Men håll dig inom rektangeln, 2mm ska finnas kvar på alla sidor. Annars stänger inte veven. Till detta ska du ha en Dellorto 13mm förgasare! Större förgasare än så passar inte och ger inte mer effekt, då insuget är 13mm.

Trimrör rekommenderar jag ett Polini Top One. Ett lågvarvigt rör av bra kvalite!

Kom sedan ihåg att byta lager och packningar när du klyvt motorn.
Tips: Köp ett variatorkitt, då blir det mycket lättare att stunta med ciao! :)
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Tack hörru!
Dopester
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 september 2015, 15:38
Ort: Spånga

Inlägg av Dopester »

Har inte fått i gång min ciao igen efter förra sommarn, vill inte starta och den baklänges ibland. Har beställt nytt tändstift då det nog var ett tag sen den byttes, men vad tror ni kan vara problemet?
Skriv svar