Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Vad snackar du om? Vart skulle veven slå i nånstans tänkte du då?Raggarn1337 skrev:Passar gör det väl, däremot så kommer veven att slå i. Ska du ha över 70cc så måste du fräsa ur blocket. Kom ihåg att det är inte bättre bara för att det är mer kubik
Vad jag vill veta är om portarna på dessa cylindrar stämmer överens med vevhuset på d50bo motorn? Beställde fel en gång och vart tvungen och fräsa upp vevhuset2Tkungen skrev:Vad snackar du om? Vart skulle veven slå i nånstans tänkte du då?Raggarn1337 skrev:Passar gör det väl, däremot så kommer veven att slå i. Ska du ha över 70cc så måste du fräsa ur blocket. Kom ihåg att det är inte bättre bara för att det är mer kubik
Veven kommer inte slå i nåonnstans och så behöver man inte fräsa om inte kolven har en diameter större än 50mm på Derbi ( rätta gärna om jag har fel)
Sen så behöver inte 80cc vara bättre än 70cc, men mer kubik brukar leda till ett högre vridmoment och bättre bottendrag.
Samtliga kit är bolt-on på ditt block och ingen modifiering är egentligen nödvändig men om du vill nå maximal effekt lär blocket portas detta eftersom transferkanaler ner mot blocket inte stämmer till 100%. Detta görs förslagsvis vid byte av vev och ramlager vilket kan vara att rekommendera inte minst om motorn börjar bli till åren och har många mil bakom sig.Derbisnubbe skrev:
Vad jag vill veta är om portarna på dessa cylindrar stämmer överens med vevhuset på d50bo motorn? Beställde fel en gång och vart tvungen och fräsa upp vevhuset
Tack för svar, vet du nån 80cc som stämmer med transferkanalerna eller är det 70cc som gäller då. Räcker de och köra med en dopplervev?Hilmersson skrev:Samtliga kit är bolt-on på ditt block och ingen modifiering är egentligen nödvändig men om du vill nå maximal effekt lär blocket portas detta eftersom transferkanaler ner mot blocket inte stämmer till 100%. Detta görs förslagsvis vid byte av vev och ramlager vilket kan vara att rekommendera inte minst om motorn börjar bli till åren och har många mil bakom sig.Derbisnubbe skrev:
Vad jag vill veta är om portarna på dessa cylindrar stämmer överens med vevhuset på d50bo motorn? Beställde fel en gång och vart tvungen och fräsa upp vevhuset
Aldrig sett en trim-cylinder med identiskt mönster till och med på 50-sport är kanalerna bredare detta för och orka flöda tillräckligt med färskgaser och skapa harmoni med övriga portar, ingen flaskhalsar det vill säga. Du är dock inte tvungen att slipa i blocket, jämför man med standard 50cc så får du en rätt god effektökning ändå som många nog hade varit nöjda med. Det är väl inget avancerat ingrepp egentligen och det finns bra guider på nätet för hur du korrekt ska bearbeta blocket men är du osäker kan du ju alltid lämna det till framtiden.Derbisnubbe skrev:Tack för svar, vet du nån 80cc som stämmer med transferkanalerna eller är det 70cc som gäller då. Räcker de och köra med en dopplervev?
Låter riktigt trevligt då får det bli dopplervev och 80cc den ska ändå bara gå som bruksmoppe. Övrig setup är:Hilmersson skrev:Aldrig sett en trim-cylinder med identiskt mönster till och med på 50-sport är kanalerna bredare detta för och orka flöda tillräckligt med färskgaser och skapa harmoni med övriga portar, ingen flaskhalsar det vill säga. Du är dock inte tvungen att slipa i blocket, jämför man med standard 50cc så får du en rätt god effektökning ändå som många nog hade varit nöjda med. Det är väl inget avancerat ingrepp egentligen och det finns bra guider på nätet för hur du korrekt ska bearbeta blocket men är du osäker kan du ju alltid lämna det till framtiden.Derbisnubbe skrev:Tack för svar, vet du nån 80cc som stämmer med transferkanalerna eller är det 70cc som gäller då. Räcker de och köra med en dopplervev?
Dopplerveven har jag själv goda erfarenheter av! Körde med den i en av mina racemotorer och betydligt mer prestanda och den är hel än idag så den lär absolut duga i ditt fall. Bra pris är det också!