PGO T-Rex information

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Crom
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 februari 2016, 06:53

PGO T-Rex information

Inlägg av Crom »

Tjena 😊

Är nu inne på att köpa en pendlar-scooter till hushållet. Och det lutar åt en PGO T-Rex klass 2, så jag hade behövt lite information. Har sökt på nätet men fått väldigt mycket olika resultat, och ofta från gamla trådar. Går rakt på sak 😊
Har förstått att PGO är bra mopeder i förhållande till pris. Men har även läst att dom är väldigt långsamma och svaga, kommer knappt upp för backar och dylikt, stämmer det? Sen undrar jag lite om det går att strypa av dom? Och isåfall, blir det nån större skillnad? Lite andra tips och idéer välkomnas! 😊

http://scooterpunkten.se/mopeder/visa-4 ... go-t-rex-/
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

min kompis har en sådan och det stämmer att den är ganska svag. om du drar v-ringen så toppar den ca 65-70 på mätaren. men ganska tyst och prisvärd ändå dock ganska ful i min åsikt.
"there are no speed limits on the road to success"
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

min kompis har en sådan och det stämmer att den är ganska svag. om du drar v-ringen så toppar den ca 65-70 på mätaren. men ganska tyst och prisvärd ändå dock ganska ful i min åsikt.
"there are no speed limits on the road to success"
Crom
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 februari 2016, 06:53

Inlägg av Crom »

Håller med om att den är ful, är dock för gammal för att bry mig om sånt 😉
Jag är ute efter en bra scooter bara. Oroar mig dock över att den ska vara så klen. Den väger 90kg och jag väger ca 80 kg, sen vill man väl kanske skjutsa nån gång med. Vill inte känna att det går snabbare om jag tar moppen på ryggen och springer. Så den gör 65-70 om man bara drar V-ringen? Trots att det är en klass 2 som får maxa 25 km/h?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

helt fel att dem är svaga...
Pgo gör väldigt fina mopeder enligt mig, pgo håller väldigt länge och brukar gemföras med VW hållbarhet.

strypningar som finns och vad som bör ändras är:
ta bort v-ringen.
svetsa bort blindtarmen.
ta bort pluggen i mynningen (30 moppar).
ändra variator vikterna till 7g.
kan vara värt å byta till ostrypt cdi.
ta bort Insugspluggen som stryper extremt mkt, (sitter mellan insuget och membranet, ser ut som en liten grå tratt).

skriv om du vill veta nå mer, min t.rex gjorde 70 ärliga helt ostrypt, sen med trim setupen (se nedanför) gjorde han iaf över 100km/h

att pgo är slöa och har dåligt axx är helt fel.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Haft en Bigmax, bästa gasresponsen jag sett på länge, inte alls slö. Vet dock inte om det var denna som var unik eller om det brukar vara så.

min pgo pmx är däremot rätt så slö, iaf just nu :D
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

Den som min kompis hade var det otroligt dålig axx i men då var ju dock v ringen borta och inga ny variator vikter. när han skulle stjutsa mig upp för en väldigt liten backe så gick den knappt framåt. blev mycket bättre axx med v ringen men inte i närheten av samma axx som på min vivacity 02 fast den är iof nästan överdrivet bra gasrespons på, lyfte fan med framdäcken utan mening och den är original.
kan man trimma en scooter moppe så att den axxar mycket bättre utan att öka topphastigheten bortsett från cdi/blackbox? för isf så är det väl inget problem om den är slö eller?
"there are no speed limits on the road to success"
Crom
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 februari 2016, 06:53

Inlägg av Crom »

Tjena igen 😊

Fan vad folk har olika uppfattningar om hastigheter på samma mopedmärken. Kan det vara så att det är olika hastigheter beroende på årsmodell eller vad? Har läst en del på olika forum och det verkar vara samma fenomen med alla moppemärken. Ni förstår att man blir lika förvirrad som en hungrig bebis i en topless-bar 😊

AndenIflaskan, tack som fan för redovisningen av alla strypningar, det uppskattas! Sen tvekar jag inte över att PGO är en bra moppe rent kvalitetmässigt. Det är mest att man läst och hört att dom är sega och svaga som original 😊

TheAndersson, PGO Big Max är väl deras minsta modell? Får en snubbe på 184cm plats på den? Tycker den ser väldigt liten ut 😊

Luddelump, i och med att jag vill ha en pendlarmoppe så har du helt rätt i att jag inte behöver en moppe som är lika snabb som en inoljad muskulös panter från planeten Storballe. Dock vill jag inte att den ska vara som en SKJUTEN inoljad muskulös panter från planeten Storballe i uppförsbackar och om man skjutsar någon 😊

Tack för att ni tar er tid! Uppskattas!
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

har en annan kompis som har en g max och han är runt 180 hans knän går nästan upp i styret :/
"there are no speed limits on the road to success"
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

anledningarna till att många tycker att pgo är slöa är just därför att det sitter väldigt många strypningar på pgo, om man plockar bort dem strypningarna som faktisk förstör axxet å styrkan så blir man nog inte missnöjd, dem flesta som köper en scooter plockar oftast bara bort v-ringen därför att dem vet ej bättre. och detta gör att moppen är sjukt svag. ( där av dåligt rykte).
och det sitter samma motor i alla pgo mopederna, (liggande minarelli) dem har också alla samma strypningar, från årsmodell 2008/2009 tror jag.

fantastiska mopeder, lovar att du inte blir missnöjd, just t.rexen är väldigt stor och rymlig men detta påverkar inte styrkan något enligt mig ;)
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

ludde, behåll v-ringen, ändra vikterna, kapa blindtarmen å dra pluggen,
då borde den göra mellan 50-60 med grymt axx. 7g- 6,5g vikter brukar va optimalt på just vivan.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

han är envis med v ringen och har bytt till en mindre ring men tack för tipset iaf :) tackar ska kolla vad jag har för vikter sen :)
"there are no speed limits on the road to success"
Crom
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 februari 2016, 06:53

Inlägg av Crom »

AndenIflaskan! Du verkar besitta en hel del kunskap om mopeder 😊 Tack för alla svar!

PGO är alltså bra. Har du tips på andra mopeder som är bra? 😊 Allmänna tips sådär?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

jag kan en del, men långt ifrån allt! är dock väldigt bra på just pgo mopederna samt peugeot.

Mopeder som jag kan rekommendera som är lite större är:
Gilera Runner, ( tycker dock dem är svåra att skruva med, trångt utrymme och svår åtkomligt o.s.v.)

Yamaha Aerox, många som tycker om just denna modell, ( jag har aldrig skruvat på en Aerox så vet ej så mkt om just den).

Peugeot viva city/ speedfight är också bra, riktigt härliga om man tar bort strypningarna.

Men jag tycker helt klart du borde skaffa dig en T.rex, kanske inte världens snyggaste moped men dem är jäkligt bra och sköna å köra.
När du väl köpt en om du gör det så tveka ej att höra av dig så hjälper jag dig med strypningarna ;)
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Crom
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 februari 2016, 06:53

Inlägg av Crom »

Nu ringde jag återförsäljaren, och det blir att jag åker inom och kollar på en PGO T-Rex efter jobbet. Dock sa han att PGO G-Max är ytterligare lite större iom att det är en lite större variant jag vill ha. Dock kostar den typ 3000 kr mer. Vad tror du om den? Är det precis samma, förutom utseendet? Är det lika lätt/svårt att strypa av? 😊
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

Nej g-max tycker jag inte att du ska ha, du kommer nog förstå när du sätter dig på den, den är också mer svåråtkomlig när det gäller förgasarn, cylinder o.s.v.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Skriv svar