Vems hade felet varit vid krock?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

joelbck
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2013, 21:03

Vems hade felet varit vid krock?

Inlägg av joelbck »

Hej! Var ute och övningskörde idag och när jag ska svänga ut från en parkering så är jag nästan med om en krock... Såhär var det, jag går igenom med min handledare allt om hur man tänker på att blinka i god tid och kolla i speglar osv osv, jag gör allt, kollar så ingen kommer och börjar köra ut, när jag är såpass långt ute att jag börjar räta ut bilen igen så ser jag hur en kommer bakifrån, och hur personen kör på tok för snabbt och ej kommer hinna stanna, så jag tvärnitar, personen åker snabbt förbi och stannar på refugen, kommer ut och skriker på mig att jag inte blinkade och "körde rakt ut i vägen". Som tur var blev ingen av bilarna eller personerna skadade, men ifall det hade smällt vem hade gjort fel? Räknas det som en upphinnandeolycka och att personen som då skulle kört in i mig gjorde fel i att inte ha rätt hastighet och hinna bromsa, eller mitt fel?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Hans.

Eftersom du kör ut från parkering gäller utfartsregeln, vilket innebär att du har väjningsplikt.
Men då du sett dig om och gått ut och sen kommer han farande.. Du rätade ut bilen och ligger alltså på den vägen och ligger framför han. Alltid den bakom som åker dit på det för att denna person ska hålla avstånd så att hen hinner bromsa in i god tid.

Men bara en snabb fråga, är det inte lättare att fråga din handledare som sitter bredvid dig istället? ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
joelbck
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2013, 21:03

Inlägg av joelbck »

TheAndersson skrev:Hans.

Eftersom du kör ut från parkering gäller utfartsregeln, vilket innebär att du har väjningsplikt.
Men då du sett dig om och gått ut och sen kommer han farande.. Du rätade ut bilen och ligger alltså på den vägen och ligger framför han. Alltid den bakom som åker dit på det för att denna person ska hålla avstånd så att hen hinner bromsa in i god tid.

Men bara en snabb fråga, är det inte lättare att fråga din handledare som sitter bredvid dig istället? ;)
Jo problemet var bara att vi båda var väldigt osäkra på vad som skulle gälla, eftersom det var i brytningen från utfart till att faktiskt köra på vägen, det var verkligen en extremt konstig tajming med alltihop! :P
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

joelbck skrev:
TheAndersson skrev:Hans.

Eftersom du kör ut från parkering gäller utfartsregeln, vilket innebär att du har väjningsplikt.
Men då du sett dig om och gått ut och sen kommer han farande.. Du rätade ut bilen och ligger alltså på den vägen och ligger framför han. Alltid den bakom som åker dit på det för att denna person ska hålla avstånd så att hen hinner bromsa in i god tid.

Men bara en snabb fråga, är det inte lättare att fråga din handledare som sitter bredvid dig istället? ;)
Jo problemet var bara att vi båda var väldigt osäkra på vad som skulle gälla, eftersom det var i brytningen från utfart till att faktiskt köra på vägen, det var verkligen en extremt konstig tajming med alltihop! :P
Var ju inte där så svårt att säga, men antingen så kom han farandes alldeles för fort eller så var du ouppmärksam eller inte såg, annars skulle du hinna gå ut. Om du nu inte gick ut väldigt långsamt då :)

Var i en situation själv idag, hade väjningsplikt, ska till vänster. Till höger såg jag inte ett skit för att det är en stor häck som skymmer sikten, till vänster kommer en bil men jag hinner före..
Går ut på vägen och får tvärnita lika fort för det kommer en bil från höger, vilket var omöjligt att se från väjningspliktmärket då häcken skymde, så hursomhelst hade jag behövt gå ut på vägen för att kunna se och ev lämna företräde där. Som tur va så skulle bilen som kom från vänster svänga av in på min väg så som tur va så kunde jag stå kvar i hans körfält så jag såg till höger ordentligt. Får ta och anmäla detta, man ser verkligen ingenting pga den häcken, kan sluta riktigt illa :/
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
joelbck
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2013, 21:03

Inlägg av joelbck »

TheAndersson skrev:
joelbck skrev:
TheAndersson skrev:Hans.

Eftersom du kör ut från parkering gäller utfartsregeln, vilket innebär att du har väjningsplikt.
Men då du sett dig om och gått ut och sen kommer han farande.. Du rätade ut bilen och ligger alltså på den vägen och ligger framför han. Alltid den bakom som åker dit på det för att denna person ska hålla avstånd så att hen hinner bromsa in i god tid.

Men bara en snabb fråga, är det inte lättare att fråga din handledare som sitter bredvid dig istället? ;)
Jo problemet var bara att vi båda var väldigt osäkra på vad som skulle gälla, eftersom det var i brytningen från utfart till att faktiskt köra på vägen, det var verkligen en extremt konstig tajming med alltihop! :P
Var ju inte där så svårt att säga, men antingen så kom han farandes alldeles för fort eller så var du ouppmärksam eller inte såg, annars skulle du hinna gå ut. Om du nu inte gick ut väldigt långsamt då :)

Var i en situation själv idag, hade väjningsplikt, ska till vänster. Till höger såg jag inte ett skit för att det är en stor häck som skymmer sikten, till vänster kommer en bil men jag hinner före..
Går ut på vägen och får tvärnita lika fort för det kommer en bil från höger, vilket var omöjligt att se från väjningspliktmärket då häcken skymde, så hursomhelst hade jag behövt gå ut på vägen för att kunna se och ev lämna företräde där. Som tur va så skulle bilen som kom från vänster svänga av in på min väg så som tur va så kunde jag stå kvar i hans körfält så jag såg till höger ordentligt. Får ta och anmäla detta, man ser verkligen ingenting pga den häcken, kan sluta riktigt illa :/
Usch ja det finns så otroligt dåligt planerade korsningar
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det är så pass enkelt att det var hans fel om han körde för fort, och ditt om han inte gjorde det.

Om det skulle gå till domstol så hänger allt på hur bra jurist du får tag i, samt vem som gör anmälan och får bevisbördan. Du ligger i vilket fall i underläge redan från start.

Det är lättare att visa på att du har gjort fel, än vad det är att han körde för snabbt. Men att få fram en ungefärlig hastighet på honom är långt ifrån omöjligt. Desto snabbare desto enklare.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar