Angående lamptjuv i garage

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Angående lamptjuv i garage

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag undrar en grej är det någon som vet vad en ctek laddare drar tex en ctek mxs 5.0? hittar inget om vad den drar i effekt watt alltså kanske får mejla dom men tänkte om nån visste här? jag har nämligen en lamptjuv som jag undrar om det skulle gå att ha inkopplad över nätterna när jag laddar moped batteriet? i ett garage. Lamptjuven i sig klarar nog lite watt men lamputtaget klarar oftast bara 60 watt eller 75 watt är det ens nån ide att tänka tanken? annars kanske jag kopplar in ett eluttag istället isåfall eller blir det kanske inte samma värme som det blir med lampa i?. Lamptjuven glappar inget kontakterna sitter väldigt bra i den men det spelar ju ingen roll om kablarna ändå är underdimensionerade och inte klarar så mycket watt tacksam för svar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Antar att det är en laddare som kan ge 5A? 14,4V och 5A betyder en uteffekt på 72W, och så förbrukar elektroniken i laddaren ett antal watt också. Så en maxförbrukning på gissningsvis 80-90W (men laddaren ger ju inte maxström hela tiden).

Hur som helst skulle jag avråda från att använda en sådan lamptjuv oövervakat. Dom blev förbjudna för att dom var opålitliga, och eldar man upp kåken kan försäkringsbolaget bli gnälliga om det beror på att man använt grejer som inte får användas...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Det är ganska lätt att räkna ut effekten med hjälp utav Ohms lag: Effekt = Volt * Strömmen! (P = U * I)
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Antar att det är en laddare som kan ge 5A? 14,4V och 5A betyder en uteffekt på 72W, och så förbrukar elektroniken i laddaren ett antal watt också. Så en maxförbrukning på gissningsvis 80-90W (men laddaren ger ju inte maxström hela tiden).

Hur som helst skulle jag avråda från att använda en sådan lamptjuv oövervakat. Dom blev förbjudna för att dom var opålitliga, och eldar man upp kåken kan försäkringsbolaget bli gnälliga om det beror på att man använt grejer som inte får användas...
Okej tack för bra och snabbt svar ja laddaren är på 5amp och ger inte maxström hela tiden den ger faktiskt inte mer än 0,8amp på mindre batterier och på bilbatterier 5amp jag vet att dom förbjöds pga olyckor och folk som kopplade in stora elförbrukare. Så om lamparmaturet klarar max 75 watt och jag har en laddare som har en effekt på runt 80-90watt skulle det ändå vara en risk? isåfall låter jag bli jag känner inte för att chansa på så allvarliga saker.
Skriv svar