KTM EXC 125 och SX 125 (Motorskillnad)

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Partynissen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2016, 11:56

KTM EXC 125 och SX 125 (Motorskillnad)

Inlägg av Partynissen »

Tjena! Jag har en KTM EXC 125, min vev bröts vid svinghjulet.... Jag har ingen aning om hur, men inget annat i motorn verkar vara trasigt.

I alla fall! Jag behöver en ny vev! Hittar sjukt många KTM SX vevar.... Men ingen till EXC modellen!

Någon som vet om SX veven passa EXC:n eller vart man kan få tag på EXC vev och lager!!

MVh Leo
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Är inte helt säker men är inte det samma motor på de? EXC är enduro modellen och har därför inte lika mycket effekt. Men det bör vara samma motor fast något slöare. Ta kontakt med någon som jobbar med just ktm och fråga om det är samma motor, för isåfall passar ju veven från sx till exc...
Partynissen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2016, 11:56

Inlägg av Partynissen »

Raggarn1337 skrev:Är inte helt säker men är inte det samma motor på de? EXC är enduro modellen och har därför inte lika mycket effekt. Men det bör vara samma motor fast något slöare. Ta kontakt med någon som jobbar med just ktm och fråga om det är samma motor, för isåfall passar ju veven från sx till exc...
Jag snackade med de på KTM Shop! De sa att SX veven skulle passa till EXC modellen. Skillnaden var bara att SX veven är lättare för att bättra kunna tåla höga varv. Dock så har jag läst att det skall vara skillnad på svänghjulet mellan de olika modellerna. Så det kanske kan vara ett problem?...
KTM shop testade dock SX veven på en husaberg eller husqvarna (för det ska tydligen ha samma motor) och det funkade! :) Men min lokala mc butik tror inte att den passar... Så försöker få så mycket svar som möjligt från olika håll :/
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hörde med en polare precis, han har en KTM exc 125 från 2012 och när han renoverade den nu över vintern så stoppade han i en vev som han beställt ifrån LellesMC i uppsala, samma vev som i en KTM sx 125.
Partynissen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2016, 11:56

Inlägg av Partynissen »

Raggarn1337 skrev:Hörde med en polare precis, han har en KTM exc 125 från 2012 och när han renoverade den nu över vintern så stoppade han i en vev som han beställt ifrån LellesMC i uppsala, samma vev som i en KTM sx 125.
ehyy vad soft!! Då borde det funka på min! Min är dock 08, men ganska säker på att det är samma vev som passar på SX från -98 till -13!!

TY mate! Made my day! <3
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

att veven bryts vid veven är pga den inte är gjord för det tyngre svänghjulet som exc har.

ska vara garanti på det vad jag vet. hör med din lokala KTm återförsäljare om hur det ligger till med detta.

skillnaden är:

vevpartiet är annorlunda,
annan timing på den variabla avgasporten
annan cdi
fler växlar
annan tändning med ljusspole
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Skriv svar