Fråga angående DC laddare till handdammsugare

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Fråga angående DC laddare till handdammsugare

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har en billig handdammsugare från rusta med en drifttid på ca 15 och det tar hela 14 timmar att ladda den finns det nåt sätt att snabba på laddningen utan att batteriet blir förstört?. Laddaren är på 18v dc och ger endast ut 200ma jag har en dc laddare på 19 volt som ger ut 600ma skulle den fungera för att påskynda laddningen? tyvärr spelar det ingen roll vilken nivå batteriet är på i laddningen den laddar endå sina 14 tim. Batteriet är ett 1800mah batteri vet inte om det sitter flera i ett packet.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vilken batterityp är det? Batterispänning (antal celler)?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Vilken batterityp är det? Batterispänning (antal celler)?
Jag vet tyvärr inte batterityp men det står 12v dc 1800mah antal celler vet jag inte heller men det kanske är nimh batterier kanske?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

NiMh är sannolikt eftersom standardladdning av såna är 0,1C (en tiondel av batterikapaciteten) under 14h, och dom tål ofta att laddas med den strömmen obegränsad tid även om batteriet är fullt. 12V stämmer även bra med 10 celler @ 1,2V.

Själva batterierna tål förmodligen lite snabbare laddning, men det räcker inte med att bara plugga in en annan strömkälla. Det som kontrollerar strömmen och tiden(?) behöver även ändras.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:NiMh är sannolikt eftersom standardladdning av såna är 0,1C (en tiondel av batterikapaciteten) under 14h, och dom tål ofta att laddas med den strömmen obegränsad tid även om batteriet är fullt. 12V stämmer även bra med 10 celler @ 1,2V.

Själva batterierna tål förmodligen lite snabbare laddning, men det räcker inte med att bara plugga in en annan strömkälla. Det som kontrollerar strömmen och tiden(?) behöver även ändras.
Okej tack för att du svarar så snabbt då vet jag tråkigt att man måste ändra även det som bestämmer tiden och strömmen men hur funkar det om jag kopplar in den kommer den ladda i all evighet då utan att sluta ladda?. Jag provade den laddaren som är till handdammsugaren på min robotdammsugare lite snabbt den indikerade laddning på den och på robotdammsugaren är laddaren på 19v inte 18v.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Omöjligt att veta utan att ha koll på vad det sitter för styrning för laddningen i apparaten. Att bara plugga i en kraftigare strömkälla med högre spänning riskerar att bränna något, grejerna brukar inte vara byggda för att tåla högre spänning eller laddström än dom är tänkta att jobba med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Omöjligt att veta utan att ha koll på vad det sitter för styrning för laddningen i apparaten. Att bara plugga i en kraftigare strömkälla med högre spänning riskerar att bränna något, grejerna brukar inte vara byggda för att tåla högre spänning eller laddström än dom är tänkta att jobba med.
Okej tack för alla svar uppskattas då kör jag på den laddare som är till den handdammsugaren och ingen annan.
Skriv svar