Det är så att min a-traktor ( duett -64 ) inte startar när det är 0 grader eller kallare. Men den startar om det är några plusgrader, för jag startade den häromdan när det va ca 3-4 grader ute.
Startmotorn ser bra ut & motorn går runt. Det är även en nytt Varta batteri i den. Någon som har några idéer vad det kan vara för fel?
Dieseln kan ju dumma sig lite om det är kallt men bensinen borde ju gå igån 4-5 minus är ju inte så farligt kallt precis! Är jag helt ut och cyklar eller är det en choke på den för det är väl förgasare till motor eller?
Underliggande rör= mindre markfrigång dunk sten hål i röret!!
Vespa är för käringer som inte kan växla
Fukt i förgasaren? Testat hälla i k-sprit? (eller vanlig etanol går lika bra) i tanken?.
Kollat så du har ordentlig gnista? Taskiga tändprylar brukar sturla till det vid fukt och kyla.
Förgasaroljan okej?
Gör du rätt när du startar? En B18/B20 kan vara riktigt grinig men min gamla b18 startade i -20 bara den fick tugga några varv, full choke direkt och liite eller ingen gas.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Hm, vet inte om det är fukt i förgasaren men plockade bort den & rengjorde den osv för några veckor sedan, så förgasaroljan är ok.
Har inte testat k-sprit. Inte kollat om det är ordentlig gnista men det borde det väl vara, har nämligen bytt tändkablar etc nyligen också då en av dom va halvtaskig så bytte alla.
Ja, jag har testat lite olika sätt att försöka starta den.
Se över kablarna mellan batteri och startmotor (och det gäller jordsidan också även om den går via motorblock/kaross etc.). Dåliga/oxiderade anslutningar, för klena kablar, skadade jordflätor o.s.v. leder till spänningsfall (enkelt att mäta med en vanlig multimeter), spänningsfall till startmotorn gör att den går långsammare, startmotor som går långsammare gör att motorn får svårare att starta.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.