Frågor ang elstart på min Baotian classic från 2015

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Frågor ang elstart på min Baotian classic från 2015

Inlägg av antepojken88 »

Hej på er! Har några frågor till er äng min classic med elstart bekymmer. Det började med att den bara vill funka på elstart när den blivit varm. Och när den är kall måste jag kicka igång han. Idag mätte jag en del på moppen, batteriet laddas när motorn går. Ligger på ca 14 Volt och varierar med varv. Men aldrig under 13,4 Volt.

Så jag mätte vidare, upp till startrelät har jag 12,28 volt på den ena grova röda kabeln. (Samma spänning på batteriet) När jag mätte på den andre grova röda kabeln som får ström när relät drar visar det 9,28 Volt. (Den kabel som går till startmotorn) Så felet lär ligga i relät? Tänker jag fel?

Nu när det blivit riktigt kallt igen. Så funkar det sporadiskt. Ibland startar han ibland inte. Misstankarna om att relät felar/glappar stärkas ytterligare.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Batteriet har i alla fall för låg spänning borde väl ligga på 12,6 eller 12,7 om det är bra eller? det andra vet jag inget om.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Rengör förgasaren
Kontrollera att du har ordentlig jord
Testa om den startar med ett extra batteri inkopplat (utesluter dåligt batteri)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Inlägg av antepojken88 »

Förgasaren justeras och rengjordes vid 300 mila servicen. Jordpunkterna är renskrapade och de kabelskor som var dåliga är bytta, prövade även med en en extra jordkabel mellan batteri och ram. Ingen skillnad!

Batteriet är även det helt nytt och fulladdat.
Moppen startar alltid på första eller andra kicken, det är bara på elstart det funkar sporadiskt.

Startmotorn går runt varje gång jag trycker på startknappen.

Det jag har märkt är att jag har 9,28 Volt ut ur startrelät. Det är väl alldeles för lite att startmotorn ska orka?
Skriv svar