Byta från 6V till 12V på Honda MT5

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Byta från 6V till 12V på Honda MT5

Inlägg av Guzten2 »

Tja!
Som rubriken lyder som tänkte jag byta från 6 V till 12V på min Honda MT5.
Jag är inget snille på "elgrejer" så jag undrar vilka relän, CDI osv. jag behöver för 12V, för man behöver väl byta dem?

Skicka gärna en lista på vad ni skulle köpa! ^^
Live 2 Ride Honda
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tändningsdelarna behöver du inte röra, tändningen är ett eget separat system.

Vilket elsystem har du, det med eller utan regulator?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Inlägg av Guzten2 »

G-son skrev:Tändningsdelarna behöver du inte röra, tändningen är ett eget separat system.

Vilket elsystem har du, det med eller utan regulator?
Hur skulle en sådan regulator se ut?
Live 2 Ride Honda
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Frågan är även Varför du vill konvertera?

Om det är för att få bättre lyse finns det enklare sätt ;)
Har på min gamla DT50mx (som också har 6V system), nu 14V likström till en H7 Ledlampa i lyktan + ett 10W LED extraljus för helljus.. Fungerar kanon.

Detta utan att bygga om någonting i elsystemet - bara en hembyggd likriktare/strömdubblare som sitter kopplad i lyskåpan. Ritningar finns på internet. kostar ca 50:- att bygga.

Vad jag vill säga är att det är onödigt att bygga om halva elsystemet, vilket kan bli både dyrt och omständigt - när det finns lösningar som är enkla! OM det nu är bättre lyse du är ute efter.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

YammaNörd skrev:Frågan är även Varför du vill konvertera?

Om det är för att få bättre lyse finns det enklare sätt ;)
Har på min gamla DT50mx (som också har 6V system), nu 14V likström till en H7 Ledlampa i lyktan + ett 10W LED extraljus för helljus.. Fungerar kanon.

Detta utan att bygga om någonting i elsystemet - bara en hembyggd likriktare/strömdubblare som sitter kopplad i lyskåpan. Ritningar finns på internet. kostar ca 50:- att bygga.

Vad jag vill säga är att det är onödigt att bygga om halva elsystemet, vilket kan bli både dyrt och omständigt - när det finns lösningar som är enkla! OM det nu är bättre lyse du är ute efter.
Har han systemet med regulator behöver han bara byta ut den till 12V regulator och byta alla lampor till 12V. Ännu enklare än ditt sätt att bygga en egen likriktare ^^
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Rexxy skrev:
YammaNörd skrev:Frågan är även Varför du vill konvertera?

Om det är för att få bättre lyse finns det enklare sätt ;)
Har på min gamla DT50mx (som också har 6V system), nu 14V likström till en H7 Ledlampa i lyktan + ett 10W LED extraljus för helljus.. Fungerar kanon.

Detta utan att bygga om någonting i elsystemet - bara en hembyggd likriktare/strömdubblare som sitter kopplad i lyskåpan. Ritningar finns på internet. kostar ca 50:- att bygga.

Vad jag vill säga är att det är onödigt att bygga om halva elsystemet, vilket kan bli både dyrt och omständigt - när det finns lösningar som är enkla! OM det nu är bättre lyse du är ute efter.
Har han systemet med regulator behöver han bara byta ut den till 12V regulator och byta alla lampor till 12V. Ännu enklare än ditt sätt att bygga en egen likriktare ^^
Sant att det är enkelt att göra om till 12V genom att byta regulator. Men hur går det då med tuta, blinkersrelä, batteri, varenda lampa, säkringar, tändspole, cdi som är avsedda för 6V?
Vill bara påpeka att om det bara är bättre lyse som behövs är nog min lösning en av de enklaste ;) Inte en enda del i systemet behöver bytas - Men 14V vid framlampan.
Nu kan jag ju ha fel, men jag antar att MT5 har växelström på framlyset som de flesta gamla moppar? Har den däremot likström så går ju mitt alternativ inte att använda.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

YammaNörd skrev:Men hur går det då med tuta, blinkersrelä, batteri, varenda lampa, säkringar, tändspole, cdi som är avsedda för 6V?
Tändspole/CDI har inget med 6V systemet att göra och påverkas inte.
Säkringar jobbar med ström, inte spänning, och påverkas därmed inte.
En 6V tuta fungerar på 12V, men brukar låta lite ansträngd. Med tanke på hur sällan man har nytta av tutan på en moppe ser jag ingen anledning att byta den.
Blinkersrelä behöver sannolikt bytas. (Vissa varianter fungerar så länge strömmen genom dom är rätt = med dubbelt så hög effekt på lamporna vid 12V än vid 6V).
Batteri behöver man byta, om man alls tänker använda batteri.
Glödlamporna behöver naturligtvis bytas.

Missade jag nått?

En anledning till 12V konvertering kan vara att det är mycket lättare att hitta nya 12V glödlampor. Senast jag skulle ha tag i en 6V strålkastarlampa behövde jag besöka tre verkstäder innan jag hittade en som var användbar - det var inte helt rätt men det var det enda användbara som fanns att få tag i.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Guzten2
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 oktober 2015, 19:23
Ort: Målilla

Inlägg av Guzten2 »

Jag vill byta alla lampor och blinkers för att det är lättare att hitta snygga 12V lampor än vad det är att hitta 6V.

Kan original generatorn ladda ett 12V batteri?
Kan jag köpa 12V saker från t.ex Rieju eller Derbi och sätta på bågen
och det skulle funka, eller? Ingen stjärna när det gäller el. >.<
Live 2 Ride Honda
Skriv svar